Det verkar som om det aldrig bara är att koppla ihop saker så att det funkar...
Jag har flyttat in min gamla arbetshästburk till vardagsrummet - tänkte ha den som musikanläggning och köra mp3:or på. Tyvärr lyckas jag inte få färg på bilden. Jag använder mig av en S-VIDEO kabel från grafikkortet som går till en scartadapter som sitter i TV'ns scartuttag.
Jag har testat lite olika inställningar på TV'n - vill minnas att de som fanns var NTSC, PAL och SECAM - just nu står den i läge Auto. Skall dubbelkolla samt kika i BIOSEN - tack så länge...
vad har du för grafikkort? Nvidia har mjukvara för att ordna det där, (tvtool) och ATI har hårdvara för att lösa det där, en liten adapter som gör om det från S-video till RCA. Om du får reda på hur man kan lösa det med mjukvara på ATI-kort kan du väl berätta?
Nu har jag testat med NVIDIA's nya drivrutin - fanns en del fler inställningar i den. Tyvärr löser den inte problemet. Jag har också testat att köra med såväl PAL på tv'n och PAL på kortet - samt - NTSC på tv'n och NTSC på kortet. Resultatet blir ändå svartvitt.
DeeJayPA skrev:om du vill ha färg så bygla stift 15 och 20 (krominans&luminans) i scart kontakten.
Missade ditt inlägg förut - du menar löda en liten bygel bara?
Min SCART-adapter var inte numrerad så jag skall googla på scart pinouten... Om någon har en bild där dessa stift framgår så posta gärna den.
Klarar TV:n S-video, och använder du rätt uttag på TV:n?
Om du har kopplat till ett scart-uttag så är det ofta bara ett som stödjer S-video.
Om du har separat S-video-uttag, prova att koppla bort alla scartar. Jag hade knas om satelitmottagaren var på (via scart) när jag använde S-video-uttaget i fronten.
Allt för ofta är det ett elände att få allt att funka med PC-TV...