Mäta bensinförbrukning till båtmotor
Re: Mäta bensinförbrukning till båtmotor
Det finns ingen ”kompensation” i beräkningen för en färddator i en bil som tar hänsyn till om man kör i motvind eller medvind.
Det blir en högre förbrukning när man kör från a till b i motvind (eller motlut) än när man kör från b till a i medvind (eller medlut).
Det är ju faktiskt exakt samma distans från a – b som från b – a och det är förbrukning/distans som man mäter.
Det blir en högre förbrukning när man kör från a till b i motvind (eller motlut) än när man kör från b till a i medvind (eller medlut).
Det är ju faktiskt exakt samma distans från a – b som från b – a och det är förbrukning/distans som man mäter.
-
BioTech's hemsida
Jo, där står att givarna klarar bl.a disel och bensin.
Då är den biten *löst*
Mäter man med flödesgivare på bilar som inte använder elektroniskt insprutningssystem?
Hur noggrann blir mätningen då om man mäter hastigheten via bilens däck?
Hastighetsmätaren inne i bilen är ju känd för att kunna diffa ganska många km/h, men den kanske brukar vara ställd att visa lite för mycket vid tillverkning?
Till att börja med kommer jag mäta FÖG via GPS i alla fall.
Jag har redan ont om ledig pinnar på mitt lilla testkort:

(Får väl skära ner på funktioner eller koppla tryckknappar/sensorer lite smartare).
Jo, där står att givarna klarar bl.a disel och bensin.
Då är den biten *löst*

Mäter man med flödesgivare på bilar som inte använder elektroniskt insprutningssystem?
Hur noggrann blir mätningen då om man mäter hastigheten via bilens däck?
Hastighetsmätaren inne i bilen är ju känd för att kunna diffa ganska många km/h, men den kanske brukar vara ställd att visa lite för mycket vid tillverkning?
Till att börja med kommer jag mäta FÖG via GPS i alla fall.
Jag har redan ont om ledig pinnar på mitt lilla testkort:

(Får väl skära ner på funktioner eller koppla tryckknappar/sensorer lite smartare).
Det var inte så vanligt med färddator i äldre bilar men de jag sett använde flödes givare och på insprutningsmotorer (före EFI) i vissa fall 2 st givare eftersom det går en tankretur från tryckregulatorn.
Färddatorer får för det mesta en signal från ABS systemets givare som i sig är mycket exakt men naturligtvis påverkas av däckval, lufttrycket i däcken och hastigheten.
Ähuumm... Var är projekttråden?
Färddatorer får för det mesta en signal från ABS systemets givare som i sig är mycket exakt men naturligtvis påverkas av däckval, lufttrycket i däcken och hastigheten.
Ähuumm... Var är projekttråden?

För tanknivågivare kan jag tipsa om FM marine, de har utanpåliggande givare för alla typer av tankar! (D.v.s. plast, stål, alu eller glasfiber. Bensin, diesel, vatten eller septi..)
Sök på fm marine gobius
Sök på fm marine gobius
Precis, den vanliga hastighetsmätaren visar medvetet lite högre för att inte råka visa för lite.
Jämför jag hastighetsmätaren med färddatorn på min bil så visar färddatorn alltså lägre hastighet, trots att bägge får signal från samma givare. Färddatorns stämmer väldigt bra mot GPS:en, men hastighetsmätaren visar närmare 10% för mycket (men det visste jag om redan innan jag skaffade GPS, har klockat hastigheten på motorväg där det funnits mätsträckor).
Jämför jag hastighetsmätaren med färddatorn på min bil så visar färddatorn alltså lägre hastighet, trots att bägge får signal från samma givare. Färddatorns stämmer väldigt bra mot GPS:en, men hastighetsmätaren visar närmare 10% för mycket (men det visste jag om redan innan jag skaffade GPS, har klockat hastigheten på motorväg där det funnits mätsträckor).
Precis så brukar det vara men så mycket som 10% fel har jag aldrig sett förstås.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jo nått sånt brukar det vara. Fast inte på min Saab -62, där visar mätaren nästan exakt som GPS:en. Så där får man tänka på att man inte har den vanliga marginalen 
Intressant projekt för övrigt, har funderat på just den flödesgivaren till mitt långtidsprojekt, Pic-baserad färddator till den gamla Saaben.

Intressant projekt för övrigt, har funderat på just den flödesgivaren till mitt långtidsprojekt, Pic-baserad färddator till den gamla Saaben.
- Anahka1975
Vet att jag läst och jag tror även jag länkat till en "båtbyggar-blogg" av nån Ingmar. Han byggde en bränsledator till sin båt. Detta var en diesel motor och han fick ha 2 givare, vill minnas att han hade problem med pulserna från givarna. Tydligen pumpas det ganska ryckigt i slangarna till en diesel. Vet ej om en bensinare har samma problem.
hittade sidan, läs under dagbok, maj-aug 2004 här http://www.nbmarine.se/
hittade sidan, läs under dagbok, maj-aug 2004 här http://www.nbmarine.se/
-
Hittade även denna länk via Ingemars sida:
http://www.emco.nu/shop/NMEAfuel_flow.doc
(.doc fil - Högerklicka --> Spara som...)
Där skrev han att bränslet till förgasarmotorer pumpades "lungnare" än till vissa insprutningsmodeller.
Om bränslet pumpas för ryckigt får man väl mäta pulser under en lite längre tid och räkna ut medelvärdet för flera samplingar.
Eller som han också tipsade om, att sätta ytterligare bränslefilter som flödesutjämnare.
PHermansson:
Till bilen i din avatar?
Mitt projekt blir också PIC-baserat med en grafisk display för visning av bränsleförbrukning, hastighet, varvtal, kurs och temperatur.
Har funderat på att släppa lite kod till GPS-delen så det kanske kommer upp en projekttråd här senare.
Kollade lite på FM-marin.
Gobius ger ju bara 4 olika nivåindikeringar av tanken. Lite speciell teknik för mätningen också ("shaker" och accelerometer).
SeeLeveL gav däremot procentindikering av full tank.
Men om jag ska ha tankmätare också så ska jag bygga eget
Fast jag nöjer mig med bara flödessensor så länge.
http://www.emco.nu/shop/NMEAfuel_flow.doc
(.doc fil - Högerklicka --> Spara som...)
Där skrev han att bränslet till förgasarmotorer pumpades "lungnare" än till vissa insprutningsmodeller.
Om bränslet pumpas för ryckigt får man väl mäta pulser under en lite längre tid och räkna ut medelvärdet för flera samplingar.
Eller som han också tipsade om, att sätta ytterligare bränslefilter som flödesutjämnare.
PHermansson:
Till bilen i din avatar?

Mitt projekt blir också PIC-baserat med en grafisk display för visning av bränsleförbrukning, hastighet, varvtal, kurs och temperatur.
Har funderat på att släppa lite kod till GPS-delen så det kanske kommer upp en projekttråd här senare.
Kollade lite på FM-marin.
Gobius ger ju bara 4 olika nivåindikeringar av tanken. Lite speciell teknik för mätningen också ("shaker" och accelerometer).
SeeLeveL gav däremot procentindikering av full tank.
Men om jag ska ha tankmätare också så ska jag bygga eget

Fast jag nöjer mig med bara flödessensor så länge.
Jag har en ny universal tankarmatur med flottör och reostat om du behöver.
Ser fram mot projekt tråden.

Ser fram mot projekt tråden.