D.v.s förbukning i liter/timme, liter per distansminut, "tripp"-förbrukning och total förbukning.
Conrad har ett par billiga flödesgivare:

FLOW M. FCH-M-POM-LC G1/8/2XM5 - 329kr
Kapacitet:
0,015- 0,8 L / min - 10.000 Imp. / L
0,050- 3,0 L / min - 2.500 Imp. / L
FLOW METER FCH-M - 235kr
0,015 - 0,8 l / min - 10.000 Imp. / L
Mätområdena ser ju bra ut.
Ansluts med +, - och signal. Matningsspänning 4.5-24V för båda givarna.
Distans tänkte jag försöka få ut hyggliga värden från GPS (Andy's Trimble GPS).
Men det kanske är svårt att få bra noggranhet med GPS beroende på hur fort man åker/hur mycket man svänger?
Men bensin + ström gillar jag inte. Undrar hur säkert man kan bygga detta utan några risker för antändning.
Matningsspänningen kan man ju få tämligen låg (några volt).
Det finns ju färdiga flödesgivare som ska kopplas till GPS på båtar, är dessa sensorer tillverkade på något speciellt sätt för att inget ska antändas?
Kanske bara behövs bra isolering mellan alla lödkontakter till givaren?
Mythbusters har testat lite:

Mythbusters - Can a cell phone or static electricity cause a gas station fire? Part 1
Mythbusters - Can a cell phone or static electricity cause a gas station fire? Part 2
De behövde ganska bra förhållanden för att antända bensinen.
Men om spänningen ligger runt några få volt då?
Vore trevligt att kunna se ungefär hur mycket bensin som finns i tanken också

Helst vill jag inte göra något ingrepp på tanken (t.ex flottrörsgivare i tanken).
Kanske någon kapacitiv lösning med sensorer som monteras utanpå tanken?
Ev. får man "mata in" hur mycket man har tankat till PIC-processorn.
Vill göra detta för att det är kul och man kan lära sig något samtidigt. Dessutom finns ingen annan elektronik på båten så GPS och varvräknare kommer byggas i vilket fall som helst

Men det ska vara ett säkert system i sånt fall.
Någon som har några idéer/funderingar kring detta?
