Mäta bensinförbrukning till båtmotor

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
EEPROMdanne

Mäta bensinförbrukning till båtmotor

Inlägg av EEPROMdanne »

Har haft tankar på att bygga en bränslemätare för min lilla båt.
D.v.s förbukning i liter/timme, liter per distansminut, "tripp"-förbrukning och total förbukning.

Conrad har ett par billiga flödesgivare:
Bild
FLOW M. FCH-M-POM-LC G1/8/2XM5 - 329kr
Kapacitet:
0,015- 0,8 L / min - 10.000 Imp. / L
0,050- 3,0 L / min - 2.500 Imp. / L

FLOW METER FCH-M - 235kr
0,015 - 0,8 l / min - 10.000 Imp. / L

Mätområdena ser ju bra ut.
Ansluts med +, - och signal. Matningsspänning 4.5-24V för båda givarna.

Distans tänkte jag försöka få ut hyggliga värden från GPS (Andy's Trimble GPS).
Men det kanske är svårt att få bra noggranhet med GPS beroende på hur fort man åker/hur mycket man svänger?

Men bensin + ström gillar jag inte. Undrar hur säkert man kan bygga detta utan några risker för antändning.
Matningsspänningen kan man ju få tämligen låg (några volt).
Det finns ju färdiga flödesgivare som ska kopplas till GPS på båtar, är dessa sensorer tillverkade på något speciellt sätt för att inget ska antändas?
Kanske bara behövs bra isolering mellan alla lödkontakter till givaren?
Mythbusters har testat lite: :)
Mythbusters - Can a cell phone or static electricity cause a gas station fire? Part 1
Mythbusters - Can a cell phone or static electricity cause a gas station fire? Part 2
De behövde ganska bra förhållanden för att antända bensinen.
Men om spänningen ligger runt några få volt då?

Vore trevligt att kunna se ungefär hur mycket bensin som finns i tanken också :)
Helst vill jag inte göra något ingrepp på tanken (t.ex flottrörsgivare i tanken).
Kanske någon kapacitiv lösning med sensorer som monteras utanpå tanken?
Ev. får man "mata in" hur mycket man har tankat till PIC-processorn.

Vill göra detta för att det är kul och man kan lära sig något samtidigt. Dessutom finns ingen annan elektronik på båten så GPS och varvräknare kommer byggas i vilket fall som helst :wink:
Men det ska vara ett säkert system i sånt fall.

Någon som har några idéer/funderingar kring detta?
:)
Norpan

Re: Mäta bensinförbrukning till båtmotor

Inlägg av Norpan »

Det jag skulle fundera mera på är om givaren tål bensin, står ju inte farligt mycket om det.
Vad gäller gnistbildning vid givaren går det väl att ström och spänningsbegränsa till 10-20mA och 5V.

Så förutsätter det ju att du slabbar bensin på utsidan av den för att få till en brasa.
johano

Inlägg av johano »

Bensin är faktiskt inte så farligt, _ångorna_ däremot är det. Du kan svetsa på en bensintank om den är fylld, en tom är mycket värre

Dessutom som tidigare sagts så måste ju bensinen komma på utsidan för att nåt ska hända

/johan
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Om motorn har insprutning (EFI) kan man mäta på pulserna till en spridare istället.
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

EPROMDanne, har du provat sensorn för bensin än? Har en liknande idé och vore roligt att veta ifall sensorn pallar bensin. Lite det projektet hänger på om man ska ha en vettig budget på projektet :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Om du mäter hastigheten via GPS, får du fel värden, då den visar FÖG, du behöver en signal från loggen istället, så du får FGV, vilket du skall använda då du beräknar bränsleförbrukningen.
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

Tack för svaren :)

Andy: Motorn är en gammal två-takts med förgasare.

warpcore: Nej, jag har inte testat sensorn än. Funderar på att köpa en och testa principen och se vad den tycker om bensin.

Dessutom verkar TomasL ha rätt nu när jag tänker efter :humm:
FGV = FÖG endast utan någon vind och/eller strömt vatten.
Tyvärr har jag ju ingen trycklogg. Och helst vill jag inte bygga en sån heller för den delen :wink:

Återkommer ifall jag köper och testar sensorn....
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Skulle tro att den "lilla" skillnaden i FGV mot FÖG mätt med GPS är försumbar i sammanhanget.
Min KAD300 med EDC display tar fartsignalen från GPS'n för att kunna beräkna L/distans.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Beror ju på vind och strömmar, kan vara rätt märkbar om man har 4 knop motström, typ
Nerre

Inlägg av Nerre »

En pulslogg är nog enklare än en trycklogg. Bara ett "skovelhjul" och nån form av pulsgivare (sätter man magneter i skovelhjulet funkar ju en hall-sensor bra, men även kapacitiv givare funkar (det körde farsan med när han byggde logg)).
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Sen är ju frågan vilken L/distans man är ute efter, L/d över grund eller L/d genom vattnet?
Skulle tro att det blir mer märkbar skillnad om vi pratar snip/segel fart mot 25+ knop i planande båt...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Bränsleförbrukningen måste ju alltid baseras på FGV, annars blir den ju omöjlig att hantera.
Ena gången gör man (snipa, typ) 10 knop över grund, andra gången 2 knop, dock med samma fart genom vattnet 6 knop, räknat vid 4 knops ström.
Balloo

Inlägg av Balloo »

Om du googlar sensorns namn kommer du till tillverkarens hemsida, där står det att sensorn av POM passar bra till Bensin, Diesel, Öl mm.

Har under sommaren själv experimenterat med att använda en sådan som bränslemätare.
Det fanns ingen bensinmätare på min åskgräsklippare vilket ledde till att jag fick soppatorsk hela tiden.
Monterade därför en sådan på gräsklipparen och kopplad den till en PIC och en LCD.

tips: Det finns en modell med slanganslutningar på tyska conrad
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Du kan ju använda samma typ av sensor till en enkel logg, efter lite modifikation förstås.
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Varför måste bränsleförbrukningen baseras på FGV?
Alla kommersiella instrument jag sett tar sin hastighetsdata från GPS'er. Inklusive Volvo Pentas EDC/EVC system.

Som jag sa, på en planande båt är det nog försumbart, på en snipa blir det mer påtagligt.
Sen beror det naturligtvis på vad man ska ha datan till. Låt säga att du tar ut en rutt och mäter avståndet i sjökortet. du har då "distansen över grund"
Om du sen tittar på bränsle mängden i tanken och på L/M från FÖG så ser du ju direkt om bränslet räcker för tänkt körsträcka. Med 4knops motström blir ju distans genom vattnet betydligt längre.

Ja jag skulle köra med GPS'en som hastighetsgivare. För att få en paddelhjuls logg att visa rätt kräver ju lite "tänk" vid installationen också.
Skriv svar