Bygga fm antenn?
Re: Bygga fm antenn?
Oj oj då..sundelin skrev:
Har jag skrivit nånstans att jag ska sända?
Har jag påstått att det inte alls är frågan om sändning?
Hade kunnat förklara detta om jag hade trott att du kunde tillföra denna tråden nånting, men ditt första
inlägg tydde på att du bara ville vara bror duktig, hade hoppats att du inte skulle skriva nånting mer i denna tråden
efter att du fått vara det, men nu skiter jag i att förklara.
Har inga problem med folk som ger mig information om vad som är rätt och fel, vilka lagar som gäller m.m.
men att du inte som vuxen kan förstå informationen jag gav dig och har en mycket
taskig attityd det irriterar mig eftersom detta tillsammans pajjade denna tråden.
Pejlaren, tacksam om du avstår att skriva nånting i nån tråd jag skapar i framtiden....
Jorå, vi har förstått hela tiden. Du ska bygga en antenn till en sändare, som ska klara att sända några hundra meter. När du sedan blir informerad om att det inte är tillåtet så försöker du slingra dig med dåliga ursäkter... Hade du varit en ansvarstagande person så hade du sagt: okej då får jag hoppa över detta. Eller i vart fall sagt att okej men om jag nu vill veta hur man bygger en antenn, hur gör man dm hur ska man beräkna? Men du blånekar som ett litet barn som tagit godis olovandes...
För övrigt kan du nog spara in krutet helt, en uteffekt på 1mW kommer inte ens orka ut ur din hembyggda antenn, förlusterna är sannolikt större än med en trådstump direkt i sändaren som antenn...
Nu är väl ändå förlusterna i en antenn proportionell mot inmatad effekt? Eller finns det en magisk gräns vid en viss effekt då antennen får omvända egenskaper?
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Självklart är förlusterna proportionella mot den inmatade effekten (inom rimliga gränser, när antennen smälter av överhettning gäller annat), så om sändaren verkligen bara lämnar 1 mW (vilket låter otroligt litet) är det desto större anledning att rigga upp en ordentlig antenn.
Som sagt du förstår fortfarande inte vad jag skriver, du tar för givet att du vet hur det är. Har inte slingrat mig en endaste gång har inte nekat nånting, ser ingen anledning till varför skulle jag gett en grinig vuxen man med vissa drag av narcisism mer fakta för att han ska förstå hur och varför jag ställde frågan från första början.Pejlaren skrev:
Oj oj då..
Jorå, vi har förstått hela tiden. Du ska bygga en antenn till en sändare, som ska klara att sända några hundra meter. När du sedan blir informerad om att det inte är tillåtet så försöker du slingra dig med dåliga ursäkter... Hade du varit en ansvarstagande person så hade du sagt: okej då får jag hoppa över detta. Eller i vart fall sagt att okej men om jag nu vill veta hur man bygger en antenn, hur gör man dm hur ska man beräkna? Men du blånekar som ett litet barn som tagit godis olovandes...
För övrigt kan du nog spara in krutet helt, en uteffekt på 1mW kommer inte ens orka ut ur din hembyggda antenn, förlusterna är sannolikt större än med en trådstump direkt i sändaren som antenn...
Du hade kanske tänkt att det skulle bli såhär:
Du: Du har förstås tillstånd att sända 1 Watt på rundradiobandet?
Jag: Va? behöver man det, tack så hemskt mycket för att du upplyser mig om detta! (Jag tänker: Detta måste vara en mycket ansvarsfull och vuxen man)
Då hoppar jag över att bygga denna fullkomligt vansinniga tingest, tack så hemskt mycket igen.
Du: Ingen orsak vill ju bara upplysa er mindre vetande, om du vill kan jag oxå berätta hur man bygger en antenn för det vet jag!
Jag: Kan du det oxå? Du vet då allt du!
o.s.v.
Tack till er som hållt er till det tråden gällde, av er har jag fått all information och hjälp jag behövde.
Och bara så du vet P min pappa är starkare än din!
Inte nekat nånting? Du har skrivit att det inte är frågan om att sända. Får man då fråga varför du vill ha en antenn till en sändare, om det inte skall sändas med den? Om det inte skall sändas så behövs ingen antenn, det går alldeles utmärkt med en attrapp. Och den behöver ju inte alls vara anpassad till sändaren.
-
Vad betyder ska klara att sända 100-200m?sundelin skrev:Nån som kan tipsa eller beskriva hur jag ska bygga en bra fm antenn till en 1w fm (88-108mhz) sändare med BNC anslutning, ska klara att sända 100-200m
Innebörd av orden "inte sända"?sundelin skrev:Ska bara göra en antenn... inte sända, kan ju knappast behövas tillstånd för?
Ser du själv vad du har skrivit?sundelin skrev: .
.
.
Har jag skrivit nånstans att jag ska sända?
Har jag påstått att det inte alls är frågan om sändning?Hade kunnat förklara detta om jag hade trott att du kunde tillföra denna tråden nånting, men ditt första
inlägg tydde på att du bara ville vara bror duktig, hade hoppats att du inte skulle skriva nånting mer i denna tråden
efter att du fått vara det, men nu skiter jag i att förklara.
Har inga problem med folk som ger mig information om vad som är rätt och fel, vilka lagar som gäller m.m.
men att du inte som vuxen kan förstå informationen jag gav dig och har en mycket
taskig attityd det irriterar mig eftersom detta tillsammans pajjade denna tråden.
Pejlaren, tacksam om du avstår att skriva nånting i nån tråd jag skapar i framtiden....
Jämför de två första meningarna med de tidigare citaten!
Återigen så har du inte minsta tillstymmelse till självkritik!sundelin skrev: Som sagt du förstår fortfarande inte vad jag skriver, du tar för givet att du vet hur det är. Har inte slingrat mig en endaste gång har inte nekat nånting, ser ingen anledning till varför skulle jag gett en grinig vuxen man med vissa drag av narcisism mer fakta för att han ska förstå hur och varför jag ställde frågan från första början.
Du hade kanske tänkt att det skulle bli såhär:
Du: Du har förstås tillstånd att sända 1 Watt på rundradiobandet?
Jag: Va? behöver man det, tack så hemskt mycket för att du upplyser mig om detta! (Jag tänker: Detta måste vara en mycket ansvarsfull och vuxen man)
Då hoppar jag över att bygga denna fullkomligt vansinniga tingest, tack så hemskt mycket igen.
Du: Ingen orsak vill ju bara upplysa er mindre vetande, om du vill kan jag oxå berätta hur man bygger en antenn för det vet jag!
Jag: Kan du det oxå? Du vet då allt du!
o.s.v.
Tack till er som hållt er till det tråden gällde, av er har jag fått all information och hjälp jag behövde.
Och bara så du vet P min pappa är starkare än din!
Att gnälla på övriga går bra, men har du tänkt på hur du själv uppfattas?
Läs igenom det du själv skrivit och fundera över
- hur andra tolkar det du skriver?
- hur du skulle kunna framstå vettigare i din framtoning? Så att din frågeställning upplevdes som seriösare.
- FormerMazda
Gäller ALLA, inklusive TS, som INTE pratar om antennens uppbyggnad.Återigen så har du inte minsta tillstymmelse till självkritik!
- hur du skulle kunna framstå vettigare i din framtoning? Så att din frågeställning upplevdes som seriösare.
Gnäll via PM, eller ta gnället till kategorin "endast medlemmar", så undviker vi den negativa stämpeln som är så lätt att få.
Ha gärna denna tråd i minnet: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 12&t=43711
Ang. lämpligheten kring detta bygge så har jag inga åsikter.
Ang. antennens uppbyggnad så vet jag för lite om teorin kring hur man bygger antenn och bidrar inte där heller.
Ang. trivseln på forumet däremot så känns det som att denna tråden skadar mer än den skapar.
Peace out!
TGIF, trots att det är den 13:e..
Så här bygger du en antenn:
Gör fyra spröt i rätt längd.
Löd fast ena sprötet i mitten på en chassihona (med fyrkantig basplatta och fyra skruvhål) för BNC
Gör en ögla i änden på vart och ett av de tre återstående spröten och fäst dem med varsin skruv+mutter i tre av chassihonans skruvhål.
Bocka ner de tre spröten till 45 graders vinkel.
Vips har du tillverkat en enkel jordplansantenn som du ansluter till sändaren med en kabel med BNC-kontakter i varje ände. (Fungerade i alla fall utmärkt till min 70 cm-rigg för sisådär 20 år sen.)
Sen behöver du antagligen trimma in exakt längd på mittensprötet med en SWR-mätare om du vill ha optimal räckvidd.
Gör fyra spröt i rätt längd.
Löd fast ena sprötet i mitten på en chassihona (med fyrkantig basplatta och fyra skruvhål) för BNC
Gör en ögla i änden på vart och ett av de tre återstående spröten och fäst dem med varsin skruv+mutter i tre av chassihonans skruvhål.
Bocka ner de tre spröten till 45 graders vinkel.
Vips har du tillverkat en enkel jordplansantenn som du ansluter till sändaren med en kabel med BNC-kontakter i varje ände. (Fungerade i alla fall utmärkt till min 70 cm-rigg för sisådär 20 år sen.)
Sen behöver du antagligen trimma in exakt längd på mittensprötet med en SWR-mätare om du vill ha optimal räckvidd.
Att den ska klara att sända 100-200m, inte att jag ska använda den.
Vad betyder ska klara att sända 100-200m??
Om jag skulle göra inbrott och använda en hultafors kofot är det då hultafors som åker dit???
Att jag inte ska sändaInnebörd av orden "inte sända"?
Jo jag ser vad jag skrivit ser du?Ser du själv vad du har skrivit?
Jämför de två första meningarna med de tidigare citaten!
Jo vissa verkar ju tolka saker lite hur dom vill...
Återigen så har du inte minsta tillstymmelse till självkritik!
Så du menar att min fråga inte var vettig då? Anser att svaret eller påståendet var mindre vettigt och mindre tillförande
än min fråga(Pejlarens), det påstående fick ett svar som var helt sanningsenligt men då påstår han att jag är ett barn och börjar gnälla...
På grund av Pejlarens misstro och hävdelse behov blev denna tråden full av skit.
Tror du visaren orkar röra sig med 1 mW?Nerre skrev: Sen behöver du antagligen trimma in exakt längd på mittensprötet med en SWR-mätare om du vill ha optimal räckvidd.