Bygga fm antenn?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sundelin

Bygga fm antenn?

Inlägg av sundelin »

Nån som kan tipsa eller beskriva hur jag ska bygga en bra fm antenn till en 1w fm (88-108mhz) sändare med BNC anslutning, ska klara att sända 100-200m
Pejlaren

Re: Bygga fm antenn?

Inlägg av Pejlaren »

Du har förstås tillstånd att sända 1 Watt på rundradiobandet?
sundelin

Inlägg av sundelin »

Ska bara göra en antenn... inte sända, kan ju knappast behövas tillstånd för?
Användarvisningsbild
bachler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bachler »

http://www.csgnetwork.com/antennaevcalc.html
vanlig tråddipole borde funka, som man kastar upp i ett träd typ.

eller som denhär, skulle kunna funka, fast du får räkna om längderna på pinnarna så dem passar din frekvens med ovanstådende länk.
http://www1.shellkonto.se/icom2002/pmr/2/index.html

edit: den nedre länken är en 1/4 GP antenn. så räkna med 1/4 antenn på översta länken
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

sundelin skrev:Ska bara göra en antenn... inte sända, kan ju knappast behövas tillstånd för?

Nä, eller hur? :roll:

"Nån som kan tipsa eller beskriva hur jag ska bygga en bra fm antenn till en 1w fm (88-108mhz) sändare med BNC anslutning, ska klara att sända 100-200m "

Det var väl ganska så solklart att du ska sända?
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

1W och 200 meter. Tror knappt du behöver någon antenn. En trådstump typ.
Men du får bara inneha trådstumpen om du lovar att inte sända :D

Håkan
sundelin

Inlägg av sundelin »

sundelin skrev:Nån som kan tipsa eller beskriva hur jag ska bygga en bra fm antenn till en 1w fm (88-108mhz) sändare med BNC anslutning, ska klara att sända 100-200m
Står inget om att sända, bara bygga....

Kanske inte är 1w isf för han som testat den kunde inte ens få bra mottagning på 10m....
Nerre

Inlägg av Nerre »

De kanske är så att sändaren är av så undermålig kvalitet att den sprider en massa strålning på andra frekvenser än den skall sända på?

PMR-apparater är på max 0,5 W och brukar anges räcka 2-3 km. Och de har bara en liten gummipinne som antenn. (De är visserligen på annan frekvens, men högre frekvens brukar normalt har kortare räckvidd, så 1 W på FM-bandet borde nå närmare 1 mil.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

sundelin skrev:
sundelin skrev:Nån som kan tipsa eller beskriva hur jag ska bygga en bra fm antenn till en 1w fm (88-108mhz) sändare med BNC anslutning, ska klara att sända 100-200m
Står inget om att sända, bara bygga....

Kanske inte är 1w isf för han som testat den kunde inte ens få bra mottagning på 10m....
Du tror att jag är dum i huvet va?

Efterfrågar man hur man bygger den enklaste av alla antenner då har man INTE ett hum om radio! 1 Watt inmatad effekt, rätt placerad antenn och 3-meters våglängd drar lätt iväg flera mil. Du har ingen aning om vilka du stör ut. Din sändare kan i vissa fall gå mycket starkare än en "riktig rundradiosändare", beroende på placerening, toppografi, strålningsdiagram osv.
Du kan i värsta fall till och med störa ut VMA-information (viktigt meddelande till allmänheten) med dina idiotier! VMA går ju numera även ut i de kommersiella radiokanalerna.

Som sagt vet man inte ens hur man bygger en enkel antenn så ska man hålla sig borta från detta, och framför allt på FM-rundradiondet och andra licensierade frekvenser....
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Du förklarar inte om du vill ha riktad antenn eller rundstrålande? Har du en bra riktad antenn kan du sänka uteffekten betydligt. När jag sände med ca 0.2-0.5W (gissar jag) på 100 MHz i min ungdom :roll: klarade den att sända 2-3 km rundstrålande med en vanlig trådstump i rätt längd. (under optimala förhållanden, när den var dåligt trimmad sände den max 4 meter.)
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

Jag lämnar den här bilden här så länge....
thread-derail-1953.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
johano

Inlägg av johano »

Hehe - klockren bild!

Jag blir lite trött ibland på alla "självutnämnda poliser" / "vän av ordning" som alltid måste hugga på
allt som kanske inte alltid är 100% enligt regelverket.

Har inte vi alla varit lite "experimenterande" i unga år?
Jag tror faktiskt att en _stor_ andel av detta forums medlemmar någon gång själva grejat med små fm-sändare,
dragit sin el själv hemma i kåken/lägenheten, lagt en skarvsladd till ett rum där inte lämpligt uttag
funnits, laddat hem fil(m)er som inte är upphovsrättsligt korrekta!?

Visst kan man väl kort påpeka "olagligheten" men sedan överlåta till var och en att följa sin egen
inre moraliska kompass.

Bara mina två ören,
/johan
Nerre

Inlägg av Nerre »

Problemet är att en felaktigt konstruerad radiosändare kan ge en massa oförutsedda konsekvenser.

Det finns exempel på tillfällen när t.ex. en ambulans inte kunnat ta emot anrop från ledningscentralen för att deras radio stördes av en direktimporterad trådlös telefon.

Hur man bygger en enkel dipol eller GP kan man enkelt googla fram om man har den minsta hum om vad man pysslar med. Har man inte det minsta hum om vad man pysslar med borde man kanske låta bli.
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Nerre :tumupp:

Vad ska ni sända för något? 200M är inte särskilt långt bort e.g och jag tror säkerligen ni kan få god hjälp här av oss med att klura ut en sändare/mottagare som klarar det området på ett mer riskfritt sätt.. Finns ju alla möjliga sätt att göra det på, Ljus av olika slag, radio via PMR stationer, lagliga radiomoduler som man kan implementera i sina första byggen innan man har god koll på filter etc..
johano

Inlägg av johano »

Visst, men det måste ju ändå vara var och ens ansvar?!

Finns ju isåfall väldigt många fall där folk har dött för att "någon" brutit mot gällande hastighetsgränser,
har vi samma diskussioner om det om/när någon vill trimma sin bil?

Vill nog påstå att i princip _alla_ kör mer eller mindre för fort,undantagen är väldigt få, det borde
väl isåfall råda samma moralpanik där med?

/johan
Skriv svar