Lite allmänna komponentfrågor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Lite allmänna komponentfrågor

Inlägg av zeus »

Ni kanska kommer ihåg våran tråd om permobilliknande fordon, vi(Jag och GuruX) byggde en soffa på hjul och ville ha lite hjälp med PWM-styrningen.

Nu har vi byggt klart det hela, eller nästan, vi har kört med den, men lite saker bann upp.

Det som vi behöver byta ut är två transistorer och tillhörande skyddsdiod. Skyddsdioden är till för att det inte ska gå in i backström i transistorn.

Vi har innan haft två parallelkoplade(lite extra för att vara på säkra sidan) IRF540 utan diod innan. Men dessa är lite dyra. Finns det några som är billigare, de ska klara 13,5A och 24v? PWM-signalen som stryr transistorn ligger på 300Hz och 12v.

All strömm ska gå igenom dioden och motorn drar max 13,5A. Har kollat lite på Transistentskyddsdioder(sid 871 i elfa-katalogen) men det finns så många, något man bör tänka på? Gärna tips på vilken man ska välja.

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
Motormannen
Inlägg: 649
Blev medlem: 12 september 2003, 18:40:48
Ort: Stockholm

Inlägg av Motormannen »

Vad har Ni för motorer? Låter som ett roligt bygge :D
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Kul att ni är igång nu.
Val av transistor är nog inte så kritiskt.
Förut fanns en del som hette BUZ som inte var så dyra.

Dioden tror jag inte heller är kritisk om inte ritningen säger annat.
Kravet är att dioden är SNABB !
Uppgiften är att ta hand om den spänningsspik som uppstår i motorns lindningar när spänningen stängs av hastigt. Då bildas en motspänning i lindningen med motsatt riktning.

Kollar man andra ritningar så gissar jag att MUR1250 hos ELFA kan vara lämplig. Det ska vara en diod i kategorin "ultrasnabb".
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27406
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Efter som "spänningen stängs av hastigt" ganska ofta :wink: när man kör med PWM så blir det betydande strömmar. Räkna med att dom ska palla hela motorstmmen så ska det klara sig. Men tänk på att den kan vara gansa stor vid låga varv och stort pådrag. Vi har inte gort någtra sånna mätninga på vår soffa. Våra motorstyningar är så överdimesionerade att att vi inte ha brytt oss. I de Kraftigare (dom vi lyckades tigga till oss)motorstyrningarna brukar det sitta FET transistorer även som frihjuls dioder. Man triggar dom då när de andra transistorerna inte leder. Lämpligtvis har man även en diod om man skulle missa lite i timingen....
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Angående dimensionering så är det korta strömpulser det handlar om.
Tittar ni på databladet så ser ni att dioden klarar 15 A KONTINUERLIGT, men
"surge current" upp till 200 A, alltså "spikar" som kan uppstå.

En tändspole i en bil fungerar just på detta sätt, nämligen att när spänningen bryts till spolen (med brytarspetsarna), så uppstår en motriktad ström under ett kort ögonblick
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27406
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Denna spikström i en motor kan aldrig överskrida den ström som matas in i motorn innan det bryts. Men den strömmen kan vara bra mycket större än motorn märkström. Det var det jag syftade på.
hebbe
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2003, 00:45:20

Inlägg av hebbe »

Om motorns märkström är t.ex 13A är det vid normal drift på fulla varv. Vid överbelastning kan motorer dra upp mot 7 ggr. märkström (vid blockering nästan kortslutning).

Skillnaden mellan transistorer och motorer är hur mycket överlast dom tål. Transistorer tål inte alls överlast, motorer tål en massa.

Så man får dimentionera typ 10ggr. mera kraft i transistorpaketet, bara en accelration av mororn utan last spränger märkströmmen.

Bygg en 150A brygga med andra ord :-)
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

janne66 skrev:Kul att ni är igång nu.
Val av transistor är nog inte så kritiskt.
Förut fanns en del som hette BUZ som inte var så dyra.

Dioden tror jag inte heller är kritisk om inte ritningen säger annat.
Kravet är att dioden är SNABB !
Uppgiften är att ta hand om den spänningsspik som uppstår i motorns lindningar när spänningen stängs av hastigt. Då bildas en motspänning i lindningen med motsatt riktning.

Kollar man andra ritningar så gissar jag att MUR1250 hos ELFA kan vara lämplig. Det ska vara en diod i kategorin "ultrasnabb".
Kan inte hitta mur1250..

Dioden ska inte sitta som på ritningen, utan i serie med transistorn, inte parallelt som innan.

Kan 70-141-11 var något? Är inte helt säker på vad alla parametrar står för.

Är det någon som har ett tips på artikelnummer på elfa vilken eller vilka(parallel) transistorer vi sak välja?
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Motormannen skrev:Vad har Ni för motorer? Låter som ett roligt bygge :D
Vi har permobilmotorer, funkar bra och var ganska lätta att använda.

edit:
Vi har varit klara och kört med våran soffa, men sen pajade den.

Sen blev det höst och nästan vinter och det var itne lika roligt, men nu ska vi visa upp den på öppet hus mm.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27406
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hur har ni kopplat in dioden? Vad har den för funktion. Jag fattar inte riktigt. Är motoreran seriemagnitiserade, eller vad är det för typ?
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Dioden är till för att när man slår om backen blir det en kortis(typ) i omkring en ms, då slår det in strömm i transistorn och den går sönder.

Dioden ska då "ta upp" backströmmen och transistorn går inte sönder.
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Låter som ett himmla roligt och lite galet bygge!

Men varför en soffa..? :O

Jag har tänkt göra en liknande grejj fast med en motor på en hemma gjord kickbike med cykelhjul på, men har aldrig hittat en bra motor till det hela. :(

Någon som vet vart man kan hitta tillräckligt stora och kraftiga motorer till detta?

//warpan
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Mur1520 ska det va. jag skrev fel. Finns under "switchdioder, högström".

Men visst ska den väl sitta parallellt över motorn ??
Annars förlorar man en del av vitsen med att ha transisitorer med lågt inre motstånd om strömmen måste passera en diod och spänningsfall på kanske 1 Volt...

Även en liten konding är bra för att ta upp spikar.
Senast redigerad av janne66 21 november 2003, 21:03:30, redigerad totalt 1 gång.
hebbe
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2003, 00:45:20

Inlägg av hebbe »

Dioden ska ju ta upp 'backspikes' på varje PWM-puls, allså 300 ggr pr. sekund i det här fallet. Den finns inbyggt i många FET's, den ska annars stå nära transistorn.

Lindingar/spolar skickar tillbaka spänning i motfas varje gång strömmen bryts (PWM sluter/bryter hela tiden). Den här effekten används aktivt t.ex i PWM regulatorer som skapar negativ eller högre spänningar utan trafo.

Om broms- eller backströmmen från motorn skapar för höga strömmar är nog pådraget för snabbt, man får begränsa styrsignalen med någon konding(om hastigheten är DC styrd) (förlänga accelration/reardationstiden).

Om motorn ska gå åt båda håll kan dioden inte sitta på motorn...
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

warpcore: Ja varför en soffa, bra fråga... Skönt?
Kolla med permobiler, med lite utväxlingar ska det nog gå att ordna. Finns på skroten eller så kan dö köpa en av oss i örebro.

janne66: DEt låter bättre med den, den anndra fanns inte, men hur kopplar man in en sådan? Tre ben... Det tredje bara jordning?
Var hur och när ska kondningen sitta? Har alla olika typer mans kan tänka sig hemma, 2kg O=). Och det är kasnke bättre att sätta den parallelt, men kan inte spikarna gå igenom(in i) transistorn då?

hebbe: kan du förklara det där med spolar lite mer? Menar du motorerna?
Problemet ligger i(tror vi) när man slår om från fram till back vid fart, vi får helt enkelt stanna innan kanske, men det blir så segt då.

Jaja, vi har lite saker på ingång fråen elfa på söndag, så det ska ordna sig hoppas jag. Så dyrt att bränna elektronik bara.
Skriv svar