Lite allmänna komponentfrågor
Lite allmänna komponentfrågor
Ni kanska kommer ihåg våran tråd om permobilliknande fordon, vi(Jag och GuruX) byggde en soffa på hjul och ville ha lite hjälp med PWM-styrningen.
Nu har vi byggt klart det hela, eller nästan, vi har kört med den, men lite saker bann upp.
Det som vi behöver byta ut är två transistorer och tillhörande skyddsdiod. Skyddsdioden är till för att det inte ska gå in i backström i transistorn.
Vi har innan haft två parallelkoplade(lite extra för att vara på säkra sidan) IRF540 utan diod innan. Men dessa är lite dyra. Finns det några som är billigare, de ska klara 13,5A och 24v? PWM-signalen som stryr transistorn ligger på 300Hz och 12v.
All strömm ska gå igenom dioden och motorn drar max 13,5A. Har kollat lite på Transistentskyddsdioder(sid 871 i elfa-katalogen) men det finns så många, något man bör tänka på? Gärna tips på vilken man ska välja.
Tack på förhand.
Nu har vi byggt klart det hela, eller nästan, vi har kört med den, men lite saker bann upp.
Det som vi behöver byta ut är två transistorer och tillhörande skyddsdiod. Skyddsdioden är till för att det inte ska gå in i backström i transistorn.
Vi har innan haft två parallelkoplade(lite extra för att vara på säkra sidan) IRF540 utan diod innan. Men dessa är lite dyra. Finns det några som är billigare, de ska klara 13,5A och 24v? PWM-signalen som stryr transistorn ligger på 300Hz och 12v.
All strömm ska gå igenom dioden och motorn drar max 13,5A. Har kollat lite på Transistentskyddsdioder(sid 871 i elfa-katalogen) men det finns så många, något man bör tänka på? Gärna tips på vilken man ska välja.
Tack på förhand.
- Motormannen
- Inlägg: 649
- Blev medlem: 12 september 2003, 18:40:48
- Ort: Stockholm
Kul att ni är igång nu.
Val av transistor är nog inte så kritiskt.
Förut fanns en del som hette BUZ som inte var så dyra.
Dioden tror jag inte heller är kritisk om inte ritningen säger annat.
Kravet är att dioden är SNABB !
Uppgiften är att ta hand om den spänningsspik som uppstår i motorns lindningar när spänningen stängs av hastigt. Då bildas en motspänning i lindningen med motsatt riktning.
Kollar man andra ritningar så gissar jag att MUR1250 hos ELFA kan vara lämplig. Det ska vara en diod i kategorin "ultrasnabb".
Val av transistor är nog inte så kritiskt.
Förut fanns en del som hette BUZ som inte var så dyra.
Dioden tror jag inte heller är kritisk om inte ritningen säger annat.
Kravet är att dioden är SNABB !
Uppgiften är att ta hand om den spänningsspik som uppstår i motorns lindningar när spänningen stängs av hastigt. Då bildas en motspänning i lindningen med motsatt riktning.
Kollar man andra ritningar så gissar jag att MUR1250 hos ELFA kan vara lämplig. Det ska vara en diod i kategorin "ultrasnabb".
Efter som "spänningen stängs av hastigt" ganska ofta
när man kör med PWM så blir det betydande strömmar. Räkna med att dom ska palla hela motorstmmen så ska det klara sig. Men tänk på att den kan vara gansa stor vid låga varv och stort pådrag. Vi har inte gort någtra sånna mätninga på vår soffa. Våra motorstyningar är så överdimesionerade att att vi inte ha brytt oss. I de Kraftigare (dom vi lyckades tigga till oss)motorstyrningarna brukar det sitta FET transistorer även som frihjuls dioder. Man triggar dom då när de andra transistorerna inte leder. Lämpligtvis har man även en diod om man skulle missa lite i timingen....

Angående dimensionering så är det korta strömpulser det handlar om.
Tittar ni på databladet så ser ni att dioden klarar 15 A KONTINUERLIGT, men
"surge current" upp till 200 A, alltså "spikar" som kan uppstå.
En tändspole i en bil fungerar just på detta sätt, nämligen att när spänningen bryts till spolen (med brytarspetsarna), så uppstår en motriktad ström under ett kort ögonblick
Tittar ni på databladet så ser ni att dioden klarar 15 A KONTINUERLIGT, men
"surge current" upp till 200 A, alltså "spikar" som kan uppstå.
En tändspole i en bil fungerar just på detta sätt, nämligen att när spänningen bryts till spolen (med brytarspetsarna), så uppstår en motriktad ström under ett kort ögonblick
Om motorns märkström är t.ex 13A är det vid normal drift på fulla varv. Vid överbelastning kan motorer dra upp mot 7 ggr. märkström (vid blockering nästan kortslutning).
Skillnaden mellan transistorer och motorer är hur mycket överlast dom tål. Transistorer tål inte alls överlast, motorer tål en massa.
Så man får dimentionera typ 10ggr. mera kraft i transistorpaketet, bara en accelration av mororn utan last spränger märkströmmen.
Bygg en 150A brygga med andra ord
Skillnaden mellan transistorer och motorer är hur mycket överlast dom tål. Transistorer tål inte alls överlast, motorer tål en massa.
Så man får dimentionera typ 10ggr. mera kraft i transistorpaketet, bara en accelration av mororn utan last spränger märkströmmen.
Bygg en 150A brygga med andra ord

Kan inte hitta mur1250..janne66 skrev:Kul att ni är igång nu.
Val av transistor är nog inte så kritiskt.
Förut fanns en del som hette BUZ som inte var så dyra.
Dioden tror jag inte heller är kritisk om inte ritningen säger annat.
Kravet är att dioden är SNABB !
Uppgiften är att ta hand om den spänningsspik som uppstår i motorns lindningar när spänningen stängs av hastigt. Då bildas en motspänning i lindningen med motsatt riktning.
Kollar man andra ritningar så gissar jag att MUR1250 hos ELFA kan vara lämplig. Det ska vara en diod i kategorin "ultrasnabb".
Dioden ska inte sitta som på ritningen, utan i serie med transistorn, inte parallelt som innan.
Kan 70-141-11 var något? Är inte helt säker på vad alla parametrar står för.
Är det någon som har ett tips på artikelnummer på elfa vilken eller vilka(parallel) transistorer vi sak välja?
Vi har permobilmotorer, funkar bra och var ganska lätta att använda.Motormannen skrev:Vad har Ni för motorer? Låter som ett roligt bygge
edit:
Vi har varit klara och kört med våran soffa, men sen pajade den.
Sen blev det höst och nästan vinter och det var itne lika roligt, men nu ska vi visa upp den på öppet hus mm.
Låter som ett himmla roligt och lite galet bygge!
Men varför en soffa..? :O
Jag har tänkt göra en liknande grejj fast med en motor på en hemma gjord kickbike med cykelhjul på, men har aldrig hittat en bra motor till det hela. :(
Någon som vet vart man kan hitta tillräckligt stora och kraftiga motorer till detta?
//warpan
Men varför en soffa..? :O
Jag har tänkt göra en liknande grejj fast med en motor på en hemma gjord kickbike med cykelhjul på, men har aldrig hittat en bra motor till det hela. :(
Någon som vet vart man kan hitta tillräckligt stora och kraftiga motorer till detta?
//warpan
Mur1520 ska det va. jag skrev fel. Finns under "switchdioder, högström".
Men visst ska den väl sitta parallellt över motorn ??
Annars förlorar man en del av vitsen med att ha transisitorer med lågt inre motstånd om strömmen måste passera en diod och spänningsfall på kanske 1 Volt...
Även en liten konding är bra för att ta upp spikar.
Men visst ska den väl sitta parallellt över motorn ??
Annars förlorar man en del av vitsen med att ha transisitorer med lågt inre motstånd om strömmen måste passera en diod och spänningsfall på kanske 1 Volt...
Även en liten konding är bra för att ta upp spikar.
Senast redigerad av janne66 21 november 2003, 21:03:30, redigerad totalt 1 gång.
Dioden ska ju ta upp 'backspikes' på varje PWM-puls, allså 300 ggr pr. sekund i det här fallet. Den finns inbyggt i många FET's, den ska annars stå nära transistorn.
Lindingar/spolar skickar tillbaka spänning i motfas varje gång strömmen bryts (PWM sluter/bryter hela tiden). Den här effekten används aktivt t.ex i PWM regulatorer som skapar negativ eller högre spänningar utan trafo.
Om broms- eller backströmmen från motorn skapar för höga strömmar är nog pådraget för snabbt, man får begränsa styrsignalen med någon konding(om hastigheten är DC styrd) (förlänga accelration/reardationstiden).
Om motorn ska gå åt båda håll kan dioden inte sitta på motorn...
Lindingar/spolar skickar tillbaka spänning i motfas varje gång strömmen bryts (PWM sluter/bryter hela tiden). Den här effekten används aktivt t.ex i PWM regulatorer som skapar negativ eller högre spänningar utan trafo.
Om broms- eller backströmmen från motorn skapar för höga strömmar är nog pådraget för snabbt, man får begränsa styrsignalen med någon konding(om hastigheten är DC styrd) (förlänga accelration/reardationstiden).
Om motorn ska gå åt båda håll kan dioden inte sitta på motorn...
warpcore: Ja varför en soffa, bra fråga... Skönt?
Kolla med permobiler, med lite utväxlingar ska det nog gå att ordna. Finns på skroten eller så kan dö köpa en av oss i örebro.
janne66: DEt låter bättre med den, den anndra fanns inte, men hur kopplar man in en sådan? Tre ben... Det tredje bara jordning?
Var hur och när ska kondningen sitta? Har alla olika typer mans kan tänka sig hemma, 2kg O=). Och det är kasnke bättre att sätta den parallelt, men kan inte spikarna gå igenom(in i) transistorn då?
hebbe: kan du förklara det där med spolar lite mer? Menar du motorerna?
Problemet ligger i(tror vi) när man slår om från fram till back vid fart, vi får helt enkelt stanna innan kanske, men det blir så segt då.
Jaja, vi har lite saker på ingång fråen elfa på söndag, så det ska ordna sig hoppas jag. Så dyrt att bränna elektronik bara.
Kolla med permobiler, med lite utväxlingar ska det nog gå att ordna. Finns på skroten eller så kan dö köpa en av oss i örebro.
janne66: DEt låter bättre med den, den anndra fanns inte, men hur kopplar man in en sådan? Tre ben... Det tredje bara jordning?
Var hur och när ska kondningen sitta? Har alla olika typer mans kan tänka sig hemma, 2kg O=). Och det är kasnke bättre att sätta den parallelt, men kan inte spikarna gå igenom(in i) transistorn då?
hebbe: kan du förklara det där med spolar lite mer? Menar du motorerna?
Problemet ligger i(tror vi) när man slår om från fram till back vid fart, vi får helt enkelt stanna innan kanske, men det blir så segt då.
Jaja, vi har lite saker på ingång fråen elfa på söndag, så det ska ordna sig hoppas jag. Så dyrt att bränna elektronik bara.