Slut på lidandet för alla blommor i fönstret [nya bilder]

Berätta om dina pågående projekt.
thepirateboy
EF Sponsor

Re: Slut på lidandet för alla blommor i fönstret [nya bilder

Inlägg av thepirateboy »

Finns på "att-göra" listan...

Den simpla metoden att mäta resistansen i jorden fungerar men variationerna kan vara ganska stora
mellan olika blommor, typ av jord etc.

En ny idé är att använda en oscillator-koppling och låta en kapacitans i kopplingen vara jorden i krukan.
Förhållandet mellan fuktighet och kapacitans ska enligt en del tester vara någorlunda linjär.
När fuktigheten ändras förändras oscillatorns frekvens. Frekvensen mäts sedan av en MCU.

Simulerad klapposcillator.

--------------------
Jasså, här postas det väldigt breda bilder.. Gjorde om till en länk istället. :wink:
//Jimmy
--------------------
Senast redigerad av thepirateboy 4 augusti 2012, 10:32:58, redigerad totalt 1 gång.
pandan!

Re: Slut på lidandet för alla blommor i fönstret [nya bilder]

Inlägg av pandan! »

Skulle det inte vara bättre om man hade en en givare till t.e.x 3 krukor? Sen en liten "central" de går till där det står "Blomma 1, behöver vatten" osv. Skulle ju underlätta om man har 3 krukor brevid varandra.

Bild

(har inga feta program på datorn)

kanske bara jag som hellre skulle vilja ha det såhär.
blueint
Kontakt:

Re: Slut på lidandet för alla blommor i fönstret [nya bilder]

Inlägg av blueint »

Om man använder Cat.5 kabel upptvinnad som en kapacitansprobe med ett avstånd av 2 mm mellan ledarna samt 10 cm längd. Och räknar på kapacitansen med givna dielektrikum borde den variera mellan 6 till 57 pF.

(Sidofråga, hur beter sig blandningar mellan olika dielektrikum?)

Om MCUn har en läckström på 5 nA på sin A/D omvandlare vid 5 volt bör det ge ett ekvalient motstånd på R = U/I = 5V / 5nA = 1*10^9 ohm. Och därmed en tidskonstant på 57 ms vid 57 pF (t=RC). Vilket är signifikant under minsta mätperioden på 20 us (50 kHz) med 285 ggr.

Med en analog multiplexer borde man därmed kunna mäta varje krukas kapacitansberoende fuktighet separat med samma MCU. Lägger man till någon form av ventil så att man kan vattna separat är problemet löst med separat bevattning per kruka ;)

Anteckningar:
perl -e 'use POSIX; $pi=acos(-1); $A=.10*$pi*2*pow(.205/1000000/$pi,1/2); $e0=8.854*pow(10,-12); $er=80.1; $d=2/1000; $C=$er*$e0*$A*(1/$d); printf("%f\n",$C*pow(10,12));' = 56.914628 pF

perl -e 'use POSIX; $pi=acos(-1); $A=.10*$pi*2*pow(.205/1000000/$pi,1/2); $e0=8.854*pow(10,-12); $er=1.00058986; $d=2/1000; $C=$er*$e0*$A*(1/$d); printf("%f\n",$C*pow(10,12));' = 0.710964 pF

TDR metod: http://0-digbib.ubka.uni-karlsruhe.de.m ... ments/2939
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Detta börjar bli lite komiskt! :)

Hur har det gått för era lösningar, Thepirateboy och Meckis? Har verkligen följt era byggen i denna tråd.

Detta projektet har jag följt sen det startades, mycket har hänt på alla fronter men jag har aldrig kunnat släppa det.
Efter att ha bott i en etta i snart ett år med 3st växter totalt som tjejen har skött så är det nu även dags för mig att bli husägare!

Så nu har det börjat brinna lite i baken och i tankarna att fixa till detta en gång för alla! Inte för att växterna kommer dö bara för att det blir fler och mer utspritt, utan mest för jag är en nörd som tycker det är kul att logga och har kolla på saker (och bygga elektronik). Och detta projektet känns som en riktigt bra kombination av båda delarna. Även enklare att förklara för andra, än andra projekt man gett sig på hehe 8)

Jag är inne på att göra en egen lösning från början, har i princip alla komponenter hemma och tänker dra ihop en prototyp.
Tänkt göra på mitt egna sett men har sneglat och kommer nog ta några detaljer från prototyperna i denna tråd.

Jag kör efter KISS metoden i detta projekt (keep it simple, stupid!) för jag ser hellre att det blir klart och att jag faktiskt kan använda det på riktigt, och eventuellt göra en v.2 i framtiden när jag ser att funktion och resultat är tillfredsställande och tillräckligt bra för att bygga vidare på.

Jag baserar mitt bygge på en PIC12F683, tänker mäta via enkel spänningsdelare som det pratats mycket om i tråden, ev med lite gain för ADn beroende på upplösning.
Jag har några Quasar TX1 433Mhz moduler hemma med tillhörande mottagare som jag tänker prova med.
http://www.quasaruk.co.uk/acatalog/FM_T ... odule.html

Tänker använda en vanlig och billig 20mm 2032 3V Cell som strömförsörjning.
Även en analog tempsensor (FM50 ifrån Fairchild) kommer att lödas dit för att kunna mäta tempen i alla rum och platser där växterna finns.

Det jag är ute efter att mäta och föra över till mottagaren är fukten i jorden, batterispänning, temperatur, löpnummer för antal mätningar gjorda sen batteribyte, tidsintervall för varje mätning (som kommer vara justerbar via ett enkelt menysystem med knapp + led) och ID nummer för sensorn. Med detta kan man logga ihop lite användbar och rolig data.

Kod och exakt data på strömförbrukning mm kommer senare, jag har räknat lite grovt i nuläget ser lovande ut. Är mest ute efter att få fram en prototyp jag är nöjd med, efter det blir det att bygga några till och testa i grupp. Sen skriva något enkelt program för att logga alla data hos mottagaren, koppla till någon grafisk LCD, eller dumpa till PCn osv. Mycket jobb kvar men någonstans måste man börja.

Jag har googlat lite på "moisture sensor" och kom fram till denna tråd:
http://www.cheapvegetablegardener.com/2 ... ensor.html

Metoden verkar funka bra och läser man sidan och googlar vidare på liknande försök med samma metod, verkar det funka vara tillräckligt säker för enklare mätningar. Frågan är bara, vad sjutton är svenska motsvarigheten till "Plaster of Paris"???
Och vart köper man det? Hade tänkt börja detta projekt genom att bygga själva fuktsensorn.
Det bör även tilläggas att jag inte är ute efter att få en superduper upplösning. Jag är mest ute efter att få status på ungefär hur mycket vätska som finns kvar i jorden. Låt oss säga en skala mellan 1-30? Känns rimligt.

Hoppas på bra input från er medlemmar under resans gång, precis som denna tråden har varit sen tidigare. Kan behövas för jag är lite ringrostig på projektfronten! :roll:
Ev framsteg med projektet hade jag tänkt lägga upp i denna tråd, om det är okej för ägaren?

//Micke
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Gips min goe pastor, gips.
Super7

Inlägg av Super7 »

Har en liten fundering bara om gips kan vara det bästa att gjuta in en fuktsensor i ? drar inte gipset i sig till sig fukt och blir annorlunda i konsistens mm. Eller är det bara till fördel om gipset drar till sig fukt ? Vill man istället gjuta i någon sorts plast kan jag tipsa om http://www.kinn.com där finns allt man behöver veta om att gjuta formar till att gjuta föremål...

edit: länken
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Det är meningen med det hela att gipset ska dra till sig fukt.
After a little more research I came across the method that has been working well for over 50 years. This method includes taking two metal probes and inserting them into a gypsum block and measuring the resistance between them. The gypsum absorbs the water and provides a decent range of resistance and moisture measurement.
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Men den erfarenheten jag har av gips, som sträcker sig till gipsskivor som sitter på väggar. Så blir det inte alls bra med kontakt med vatten.

Är det någon speciell blandning som agerar annorlunda, ihop med någon plast kanske etc som jag ska leta efter? Undrar vart det går att köpa något passande att labba med...
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jag förstår inte problemet, du ska ju mäta jordens fukthalt inte hur mycket vatten det är i en hink. Peta ihop enl killens HD förslag, funkar säkerligen alldeles utmärkt.
Skriv svar