Detta börjar bli lite komiskt!
Hur har det gått för era lösningar, Thepirateboy och Meckis? Har verkligen följt era byggen i denna tråd.
Detta projektet har jag följt sen det startades, mycket har hänt på alla fronter men jag har aldrig kunnat släppa det.
Efter att ha bott i en etta i snart ett år med 3st växter totalt som tjejen har skött så är det nu även dags för mig att bli husägare!
Så nu har det börjat brinna lite i baken och i tankarna att fixa till detta en gång för alla! Inte för att växterna kommer dö bara för att det blir fler och mer utspritt, utan mest för jag är en nörd som tycker det är kul att logga och har kolla på saker (och bygga elektronik). Och detta projektet känns som en riktigt bra kombination av båda delarna. Även enklare att förklara för andra, än andra projekt man gett sig på hehe
Jag är inne på att göra en egen lösning från början, har i princip alla komponenter hemma och tänker dra ihop en prototyp.
Tänkt göra på mitt egna sett men har sneglat och kommer nog ta några detaljer från prototyperna i denna tråd.
Jag kör efter KISS metoden i detta projekt (keep it simple, stupid!) för jag ser hellre att det blir klart och att jag faktiskt kan använda det på riktigt, och eventuellt göra en v.2 i framtiden när jag ser att funktion och resultat är tillfredsställande och tillräckligt bra för att bygga vidare på.
Jag baserar mitt bygge på en PIC12F683, tänker mäta via enkel spänningsdelare som det pratats mycket om i tråden, ev med lite gain för ADn beroende på upplösning.
Jag har några Quasar TX1 433Mhz moduler hemma med tillhörande mottagare som jag tänker prova med.
http://www.quasaruk.co.uk/acatalog/FM_T ... odule.html
Tänker använda en vanlig och billig 20mm 2032 3V Cell som strömförsörjning.
Även en analog tempsensor (FM50 ifrån Fairchild) kommer att lödas dit för att kunna mäta tempen i alla rum och platser där växterna finns.
Det jag är ute efter att mäta och föra över till mottagaren är fukten i jorden, batterispänning, temperatur, löpnummer för antal mätningar gjorda sen batteribyte, tidsintervall för varje mätning (som kommer vara justerbar via ett enkelt menysystem med knapp + led) och ID nummer för sensorn. Med detta kan man logga ihop lite användbar och rolig data.
Kod och exakt data på strömförbrukning mm kommer senare, jag har räknat lite grovt i nuläget ser lovande ut. Är mest ute efter att få fram en prototyp jag är nöjd med, efter det blir det att bygga några till och testa i grupp. Sen skriva något enkelt program för att logga alla data hos mottagaren, koppla till någon grafisk LCD, eller dumpa till PCn osv. Mycket jobb kvar men någonstans måste man börja.
Jag har googlat lite på "moisture sensor" och kom fram till denna tråd:
http://www.cheapvegetablegardener.com/2 ... ensor.html
Metoden verkar funka bra och läser man sidan och googlar vidare på liknande försök med samma metod, verkar det funka vara tillräckligt säker för enklare mätningar. Frågan är bara,
vad sjutton är svenska motsvarigheten till "Plaster of Paris"???
Och vart köper man det? Hade tänkt börja detta projekt genom att bygga själva fuktsensorn.
Det bör även tilläggas att jag inte är ute efter att få en superduper upplösning. Jag är mest ute efter att få status på ungefär hur mycket vätska som finns kvar i jorden. Låt oss säga en skala mellan 1-30? Känns rimligt.
Hoppas på bra input från er medlemmar under resans gång, precis som denna tråden har varit sen tidigare. Kan behövas för jag är lite ringrostig på projektfronten!
Ev framsteg med projektet hade jag tänkt lägga upp i denna tråd, om det är okej för ägaren?
//Micke