Automatisk gräsklippare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Automatisk gräsklippare.

Inlägg av danei »

Det funkar nog inte så bra med en motagare som bygger på resonans. Tänk dig mer en motagare för hörslinga, tekniken är väldigt lik. Du ska nog tänka mer transformator än radio.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Precis det jag anat att det var sa man ska konstruera, da slingan kan bli valdigt lang sa ar det svart att stamma av den annars.
cakebx

Inlägg av cakebx »

Hej på er! Följer tråden noggrant då även jag tröttnat på o springa runt med gräsklipparen :)

Håller på o pular lite med ett eget projekt, kul som fanken!

Har klurat en del på positioneringen, hur kan man göra för att förbättra den egentligen? Om man använder olika slingor för t.ex väst/öst, skulle det vara till nån nytta?
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

En till som är sugen på att bygga en roboklippare. Vet dock inte riktigt hur man ska lösa positioneringen (styrningen) på bästa sätt.

Har en liten idé som ni gärna får tycka till om. Dock enligt mig ganska avancerad.
Man ritar upp hela sin trädgård som en bild, med alla hinder och vart laddningsdockan är placerad. Man markerar inom vilket område den ska köra, och vart den inte ska köra. Man har också ett koordinatsystem som baseras på denna ritning över trädgården.

Man kan på ett (eller två) av hjulen till roboten ha en liten magnet-grej, liknande den man har på en cykel. Då vet roboten hur långt den har åkt. Då kan den också försöka gissa vart på kartan den befinner sig. Sen när den stöter på ett hinder, så kollar roboten på kartan och ser vart närmsta hinder i den riktningen är, och då också veta hur den ska köra i det området.

Orientering robot edition :)
Vad tror ni? För komplicerat?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag tror inte att det kommer att funka. Det är stor risk att den tappar bort sig, då måste den på något sätt hitta sin position igen. Ska man ha en klippare som vet var den är så är nog ett ultraljuds "GPS" en rimmig lösning.
exeqt

Inlägg av exeqt »

Intressant lösning.
Tyvärr tror jag att slirning och andra orsaker gör att roboten kommer mycket ur kurs och kommer snedställa kartan ganska fort.

Jag tror det måste till en given punkt som roboten kan synka mot.

Kartan kan den ju ha ändå, eller snarare måste ha, om den ska ha tex. 3 radio-fyrar så den vet exakt var den är. Då är det ju bara att markera på kartan var fyrarna står och du hamnar aldrig ur kurs. eller?
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Men man kan ha någon typ av kompass, så att den märker om den slirar? Det jag tänkte var ju att man har de fasta objekten i trädgården som orienteringspunkter istället för fyrar.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Nu vet jag inte om du har barn Gildebrand, men dessa små varelser bruka ha förkärlek att sprida ut sina leksaker i sitt och andras revir. Menar att det kan vara lite svårt att orientera då.
Men jag håller med dig, det skulle vara riktigt häftigt om klipparen visste vart den var istället för slumpa sig fram hit och dit och kanske systematiskt skita i vissa områden.
Finns det ingen GPS modul man kan använda och ha att jobba mot hemdatorn som jobbar emot nån internet tjänst?
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Kanske inte riktigt har framgått, men jag menar alltså att den fastän den har en "karta" så ska den ha ögon att se med. Någon typ av sensorer som berättar när roboten kör nära något, och utifrån den beräknade positionen försöka lista ut vilket hinder den befinner sig vid.

Vore kul att göra i liten skala, typ mini-robot orienterar i labyrint med enbart karta och sensorer
eka

Inlägg av eka »

En slinga bör man nog ha för att att rädda blommorna men funderar själv på att lägga GPS som stöd.

Noggrannheten på denna är för dålig om man inte kör med någon typ av referenssignal. Det finns i modulerna en referenssignal som funkar så att man sätter upp en fast station. Denna sänder ut korrdata över någon typ av länk. (Varför inte genom tråden ?) Denna matas in i modulen på roboten som då blir mer exakt (konstigt ord, inget kan väl bli mer exakt än exakt :roll: )
Är det någon som provat och sett resultaten?

Detta skulle då användas för att gå till olika hörn för att starta på en krokig tomt eller för att hitta till ladstationen runt huset. Möjligtvis också att varna om den kommer utanför och är på väg till grannens blomster.
errkan

Inlägg av errkan »

Tjenare.
Har sätt att tråden varit lite inaktiv så nu när sommaren är här är det dags att starta upp den igen.
Hur går det med GPS navigation?

Själv tänkte jag inte i förta steget börja med GPS så har funderingar över avgränsningstråden.
Har förstått att en 555:a är mycket användbar för att producera en frekvens på till exempel 40khz.
Hur tillverkar jag sedan "sensorn" som kan känna av denna tråd?
"Sensorn" skall alltså matas med ca 5 volt och ge ut mellan 0 och 5 volt beroende på avståndet från avgränsningstråden.
Har letat runt lite på hemsidor men de flesta är för mig obegripliga och hemsidor som andra refererat till verkar inte vara aktiva längre.
Användarvisningsbild
slatte

Inlägg av slatte »

Här är ifrån en annan tråd som beskriver detta bra :)

http://www.elektronikforumet.com//forum ... =2&t=11064
Skriv svar