Automatisk gräsklippare.
Automatisk gräsklippare.
Jag bestämde mig för jag skulle bygga en automatisk gräsklippare till den här sommaren när jag tröttade på gräsklippningen förra året. Med tanke på att klipparen snart ska fram så lär det inte hinnas med så mycket konstruktions arbete. Är det någon som vet ett vettigt bygge man kan kopiera. Det ska ju helst bli klart innan snön kommer tillbaka.
Re: Automatisk gräsklippare.
lawnbot400 kanske kan vara nått att titta på för inspiration:
http://www.rediculouslygoodlooking.com/
http://hackaday.com/2010/03/25/lawnbot4 ... row-trips/
http://www.youtube.com/user/makemagazin ... htYdS8IkUQ
http://www.rediculouslygoodlooking.com/
http://hackaday.com/2010/03/25/lawnbot4 ... row-trips/
http://www.youtube.com/user/makemagazin ... htYdS8IkUQ
Nja, det var mer något åt håller robocut jag var ute efter.
Skulle lite kraftigare RC-servon funka för framdrivning?
Skulle lite kraftigare RC-servon funka för framdrivning?
Hur många m2 gräs pratar vi om?
Jag tror inte så mycket på dom där små elsakerna som gräsklippare, som ex-jobb eller leksak funkar dom säkert men
att hålla efter en gräsmatta på några hundra m2 tror jag inte dom funkar till.
Att bygga om en riktig elklippare kanske skulle funka till en mindre gräsmatta.
Jag tror inte så mycket på dom där små elsakerna som gräsklippare, som ex-jobb eller leksak funkar dom säkert men
att hålla efter en gräsmatta på några hundra m2 tror jag inte dom funkar till.
Att bygga om en riktig elklippare kanske skulle funka till en mindre gräsmatta.
danei .... jag hoppas att du lyckas med ditt projekt, jag kommer följa tråden slaviskt. Jag planerar att bygga en radiostyrd klippare nästa år så då är det bra att ha lite lösningar klara även fast det är automatisk klipppare du ska bygga så finns det säkert nått som jag kan sno.
Har du tänkt dig att gräva ner slingor vid tomtgränsen och låta klipparen spontant planlöst åka innanför avspärrningen?
Vilka sensorer tänker du använda dig av?

Har du tänkt dig att gräva ner slingor vid tomtgränsen och låta klipparen spontant planlöst åka innanför avspärrningen?
Vilka sensorer tänker du använda dig av?
Min granne har en automatisk klippare. Visserligen en fabriks tillverkad. Hans gräsmatta är nog kvarterets bäst klippta. Gräsmattan är väl på 800m^2 eller så.
Skulle den härkunna funka som drivmotorer. Eller håller de inte i längden?
Vad skulle funka som klippmotor? Jag kände lite på en hårddisk motor, men den orkade knappt något alls. En CD rom är nog bättre, man jag tror inte att det räcker. Skruvdragarmotor med halva växellådan?
Skulle den härkunna funka som drivmotorer. Eller håller de inte i längden?
Vad skulle funka som klippmotor? Jag kände lite på en hårddisk motor, men den orkade knappt något alls. En CD rom är nog bättre, man jag tror inte att det räcker. Skruvdragarmotor med halva växellådan?
Hur stor maskin har du tänkt bygga? Förstår verkligen inte vad en CD-rom motor har med saken att göra. Det måste ju finnas lite robusthet i grejerna och det lär du nog inte finna i en sån motor. Skruvdragarmotor låter klart mycket vettigare, den är ju dessutom byggd för att gå på batteri lagrad energi så den torde ha hög verkningsgrad och hyfsat med moment i förhållande till storlek.
Tror inte de där servomotorerna är lämpade för drivning, men igen det beror på hur stor du tänkt bygga klipparen.
Tror inte de där servomotorerna är lämpade för drivning, men igen det beror på hur stor du tänkt bygga klipparen.
Funderar också att bygga en klippare liknande robocut. Skulle man kunna tänka sig något form av samarbete? Finns att vinna på utbyte av tankar och ideér samt billigare delar vid köp av flera? Någon mer som är intresserad av detta? 

Jag är absolut öppen för samarbete.
Någon som har erfarenhet av den typen av servon?
Någon som har erfarenhet av den typen av servon?
Trökigt när man inte får ett enda jäkla svar eller reaktion när man ställer en fråga, inte ens ett "jag vet inte". 

Tror inte servon håller någon längre stund, men de kan säkert duga till en rullande testrigg.
Det finns flera gräsklipparprojekt på EF. Så kanske det är lite deja vu..
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Den typen av lite kraftigare RC-servon brukar ha lite bättre växellåda än standard RC-servon.
Jag har använt liknande med 6kg drivmoment som fått jobba ganska hårt och de känns stabila än.
Nu vet jag inte hur just det (i DX-länken) ser ut på insidan, men axeln verkar ju iallafall vara av metall
och jag misstänker att resten av växellådan också är det.
Så jag tror att det skulle fungera med ett sådant servo som drivmotor. Speciellt om man använder två kullager såhär:
[Servo]-#---#-[Hjul]
(# är lager.
-- är axel.)
Då slipper man problemen med snedbelastning, t.ex när gräsklipparen ska vända.
På billiga gräsklippare har de sparat in genom att inte använda några lager.
Effekten blir alltid bli att hjulen lutar såhär / \ och att de självgående nöter sönder diverse delar.
Jag har använt liknande med 6kg drivmoment som fått jobba ganska hårt och de känns stabila än.
Nu vet jag inte hur just det (i DX-länken) ser ut på insidan, men axeln verkar ju iallafall vara av metall
och jag misstänker att resten av växellådan också är det.
Så jag tror att det skulle fungera med ett sådant servo som drivmotor. Speciellt om man använder två kullager såhär:
[Servo]-#---#-[Hjul]
(# är lager.
-- är axel.)
Då slipper man problemen med snedbelastning, t.ex när gräsklipparen ska vända.
På billiga gräsklippare har de sparat in genom att inte använda några lager.
Effekten blir alltid bli att hjulen lutar såhär / \ och att de självgående nöter sönder diverse delar.
Lite samarbete hade varit kul. även jag har börjat lite smått med att labba lite på en gräsklippare. Finns en bra tråd här på EF HÄR som man kan få lite idéer ifrån.
Jag har inte kommit så långt dock. Jag har bara labbat lite med de bägge motorerna så att man har en fungerande motorstyrning mm. sedan har jag också gjort ett par kretskort för slingdetekteringen och sändaren för slingan, som jag "tror fungerar" Fungerar ialf inomhus. Tänkte att jag skulle slänga ihop en liten provisorisk prototyp så att jag kan provköra klipparen och testa om slingan, motorerna fungerar mm.
Själv hade jag inte tänkt att köra med servon utan jag kör med samma som Robocut och Crille gjorde i gräsklippar tråden.
alltså en dc motor med växellåda. Köpte dessa genom Stegia förra året eller så

Hur långt har ni kommit i era funderingar?
Sitter och funderar på hur jag ska lösa hinderdetekteringen ska man köra ir, ultraljud, eller något annat fiffigt sätt. Har ju sett Husqvarnas automover eller vad den heter, den kör ju enda fram till hindret alltså den kör på hindret sedan vänder den. Det kan ju vara en modell. Använder de någon accelerometer eller liknande eller har de brytare runt om klipparen för att få detta att fungera
Neh men alltid kul att slänga lite idéer
Jag har inte kommit så långt dock. Jag har bara labbat lite med de bägge motorerna så att man har en fungerande motorstyrning mm. sedan har jag också gjort ett par kretskort för slingdetekteringen och sändaren för slingan, som jag "tror fungerar" Fungerar ialf inomhus. Tänkte att jag skulle slänga ihop en liten provisorisk prototyp så att jag kan provköra klipparen och testa om slingan, motorerna fungerar mm.
Själv hade jag inte tänkt att köra med servon utan jag kör med samma som Robocut och Crille gjorde i gräsklippar tråden.
alltså en dc motor med växellåda. Köpte dessa genom Stegia förra året eller så

Hur långt har ni kommit i era funderingar?
Sitter och funderar på hur jag ska lösa hinderdetekteringen ska man köra ir, ultraljud, eller något annat fiffigt sätt. Har ju sett Husqvarnas automover eller vad den heter, den kör ju enda fram till hindret alltså den kör på hindret sedan vänder den. Det kan ju vara en modell. Använder de någon accelerometer eller liknande eller har de brytare runt om klipparen för att få detta att fungera

Neh men alltid kul att slänga lite idéer

Automovern har så vitt jag vet hela yttre skalet löst upphängt, och sedan ett par givare som detekterar om det rör sig i förhållande till chassit. Inte så dumt.