Sammanfattning, Tanken var altså att bygga en "sjöuggla" (undervattens ROV)
(Tänkte eventuellt passa på att testa några ideer inför det framtida miniubåts projektet.)
Tankar So far:
En stålbehållare (typ ,gammal brandsläckare eller liknande) som klarar runt 100 meter, en tanke som slag mig för en tid sedan var att kunna gå ned i en gammal gruva (som vi tidigare lodat till strax under 80 meter) samt för att kunna se saker och ting på sjö och havsbotten tex.
I nuläget tänkte jag mig två rätt stora lyktor under tjock plexi, riktade litetgrand nedåt, dessa doomer (som har liten välvning men tjockt material) sticker ut något från skrovets för, över dessa en dome, kupol, med större djup, denna är monterad så att den sticker fram något över lyktorna så att kameran slipper bli bländad men ändå får bra ljus, under skissarbetets gång ritade jag även in en noskonstruktion som medger montering av ytterligare två strålkastare ovanför kameran som går att rikta litetgrand innuti höljet)
Tänkte mig att akterpartiet skulle få ett slags kanalsystem av PVC rör och glasfiber/metall som innehåller trusters för horisontal (alternativt två mindre sidotrusters för horisontalplanet) samt vertikal (är dock osäker på om det i så fall krävs dubbla trusters, dvs fyra stycken om det skall fungera bra (man får då extremt god manöverförmåga X/Y planet(eller troligen mer korrekt X/Z men ingen framdrivning som dock då kan göras enklare med en fast lina), men borde gå att tvärställa med en mindre, en singel truster skulle dock troligen ha bättre placering mitt på, vinst, man sparar en motor, nackdel, troligen sävligare att manövrera, detta är inte klart i detalj än; den behöver då även någon form av flytkropp så den håller sig "viktlös)
Troligen kamera servoupphängd så den går att rikta i kupolen, funderar även på att montera en stillbildskamera med högre upplösning i samma kupol (och ge den en egen xenonblixt med ljusledare så man förhoppningsvis slipper bländning i kupolen ]
Akterfenan skall även få ett slags mycket enkel (passiv)hydrofon av ett piesoelement i ett PVC hölje, (mest för att testa)
Mer kommer...
Detta kommer antagligen att bli ett mycket långsamtgående projekt i mån får tag på delar
---
Var får man tag på hyfsat billiga kupoler med minst 4-5mm gods (kamera, har hittat 2mm, skall fråga där)?