Hittade en bra färg! "Hammerite Smooth Finish" som är en hammarlack utan den hamrade effekten. Köpte en svart och en röd, den svarta är verkligen svart och den röda är röd på ett tydligt men trevligt sätt.
En liten burk på 250mL kostar 115:- så jag struntade i att köpa en vit också, detta ville annars vara det rätta när ramen ska vara röd då just röd ju är en ganska dåligt täckande färg och underlaget bytte en del i färgtoner.
Med en "grovrengöring"-skiva på vinkelslipen tog jag bort alla klistermärken och lösa lackbitar, jämnade ut lite på svetsningarna (som jag hade slipat ner innan), torkade med toluen (har en stor burk sedan långe) och hängde om ramen , bakarmen och framgaffeln i en trästav mellan 2 stolar med lite plast på golvet och började sedan slabba med färgen.
Kedjaskärmen är sedan ett par dagar helsvart och nu har jag just avslutet 3'dje lagret på ram, bakarm & framgaffel. Det syns att den är penselmålat men det är ju ett hemmabygge och SKA se lite primitivt ut, den ska se ut som "ett coolt hemmabygge men inte så snygg", det ger mycket bättre överlevnadschans där jag ska ha den.
Jag gjorde även basen till draget som ska monteras, jag ska borra ett par 10mm hål innan det är klart. Jag har gjort detta som en ganska hög "gaffel" (15cm) då jag dels ska ha kajaken efter men även en liten kärra till lilltösen.
Kajaken är på en 2-hjulad kärra (som måste renoveras en del), den måste alltså kunde rotera i längdaxeln i förhållande till cykeln men kärran till lilltösen vill jag testa att göra 1-hjulad varför den måste luta med cykeln. Kajakkärrans rotation löser jag direkt i dragkopplingen med några rör som kan vrida sig i varandra.
Fick även en idè: en 1-hjulad kärra, en liggande-axel B&S gräsklipparemotor, en koppling och lite kedja osv = utombordare till cykeln... Har en cylindergräsklippare med välfungerande motor stående...
Skulle dock tro att farbror blå ville bli lite missnöjd med denna konstellation... Cykeln skulle lätt hålla runt 60-70km/t på detta vis över längre sträckor, det kunde ju vara intressant...
Ser dock en del problem med inkoppling av motor, friläge osv så det kanske ville vara roligare med en bensinmotor som drar en generator som sedan drar en el-motor, det blir oerhört mycket enklare att dosera lagom med kraft men det kommer att väga bly!