En liggcykel

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
danielr112

Re: En liggcykel

Inlägg av danielr112 »

Icecap. Om du får dålig blodcirkulation där så bör du se över din sadel och sittställning :)

Men ivf så har jag också för mig de finns så man får köra liggcykel fast i eget lopp då lr nåt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kanske det men den viktigaste faktorn är nog min breda axlar som gravitationen har varit elak mot, kunde jag minska den del vill trycket mot sadeln minska till gagn för mina ädlare delar. En sisådär 20kg fick gärna smita iväg...
danielr112

Inlägg av danielr112 »

:)

Känner igen detta fenomen lite granna. Har provat en hel del sadlar och det finns de som är grymma mot ädelsakerna medans de finns de som funkar prima.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nå, jag har blivit missnöjd med att den är lite knepig att kliva på, kedjan går ju precis där man har benet och en cykelkedja ska vara välsmord varför det gärna vill "smitta av sig" till kläderna. När jag hämtade stora tjejen på skolan kom det ju även en hög med ungar som ville testa att sitta på den och de har inte riktigt samma träning som jag så det blev en o annan oljafläck.

Därför har jag nu byggt en skärm till cykeln, den lokala smed hade en bit 0,5mm galvat plastat plåt liggande i deras skrotcontainer och jag var förbi och hämta det. Nu har jag klippt, böjt, knackat och svetsat lite så nu fattas det bara fästpunkter innan det är klart, det ska jag fixa strax.

Och ja, jag kunde nog ha ordnat det hela på ett annat sätt men jag vill ha det så här och då blir det så! Kedjan kan inte gå direkt då jag har avfjädring på bakhjulet, varje tramp hade då gjort mig sjösjuk och jag hade inte haft någon effektivitet någonstans.

Men jag kan inte låta bli att fundera på om man kan få tag i teflonslang och då göra en sorts bowden-kabel med ett sånt + cykelkedjan... Ingen mellanhjul, kedjan är avskärmat från början och allting kan bli mycket tight...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Hittade en bra färg! "Hammerite Smooth Finish" som är en hammarlack utan den hamrade effekten. Köpte en svart och en röd, den svarta är verkligen svart och den röda är röd på ett tydligt men trevligt sätt.

En liten burk på 250mL kostar 115:- så jag struntade i att köpa en vit också, detta ville annars vara det rätta när ramen ska vara röd då just röd ju är en ganska dåligt täckande färg och underlaget bytte en del i färgtoner.

Med en "grovrengöring"-skiva på vinkelslipen tog jag bort alla klistermärken och lösa lackbitar, jämnade ut lite på svetsningarna (som jag hade slipat ner innan), torkade med toluen (har en stor burk sedan långe) och hängde om ramen , bakarmen och framgaffeln i en trästav mellan 2 stolar med lite plast på golvet och började sedan slabba med färgen.

Kedjaskärmen är sedan ett par dagar helsvart och nu har jag just avslutet 3'dje lagret på ram, bakarm & framgaffel. Det syns att den är penselmålat men det är ju ett hemmabygge och SKA se lite primitivt ut, den ska se ut som "ett coolt hemmabygge men inte så snygg", det ger mycket bättre överlevnadschans där jag ska ha den.

Jag gjorde även basen till draget som ska monteras, jag ska borra ett par 10mm hål innan det är klart. Jag har gjort detta som en ganska hög "gaffel" (15cm) då jag dels ska ha kajaken efter men även en liten kärra till lilltösen.

Kajaken är på en 2-hjulad kärra (som måste renoveras en del), den måste alltså kunde rotera i längdaxeln i förhållande till cykeln men kärran till lilltösen vill jag testa att göra 1-hjulad varför den måste luta med cykeln. Kajakkärrans rotation löser jag direkt i dragkopplingen med några rör som kan vrida sig i varandra.

Fick även en idè: en 1-hjulad kärra, en liggande-axel B&S gräsklipparemotor, en koppling och lite kedja osv = utombordare till cykeln... Har en cylindergräsklippare med välfungerande motor stående...

Skulle dock tro att farbror blå ville bli lite missnöjd med denna konstellation... Cykeln skulle lätt hålla runt 60-70km/t på detta vis över längre sträckor, det kunde ju vara intressant... :humm:

Ser dock en del problem med inkoppling av motor, friläge osv så det kanske ville vara roligare med en bensinmotor som drar en generator som sedan drar en el-motor, det blir oerhört mycket enklare att dosera lagom med kraft men det kommer att väga bly!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Satan i gatan! Nu är ett trike-bygge ytterst aktuellt!!!

Igår skulle vi cykla ut i skärgården för att få lite glass, turen slutade 500m hemifrån där stora tjejen tar ett sväng och inte klämmer runt hårt nog varför hon bucklar bakändan av en parkerat bil. Mestendels använder hon armarna (båda brutna) och framtänderna (2 st krossade) men även cykeln (undkom utan större skador).

Hon fick gipsat en stödskena på vänster arm där "bara" det ena benet som gick av och i går natt blev hon nedsövd och höger hand dragit rätt och gipsat. Höger arm är gipsat över armbågen, vänster har "bara" en stödskena på underarmen. Då hon kan skriva med båda händer är katastrofen inte enorm men det är knappast kul att använda sommarlovet på att hela brutna armar.

Då cykling är ett måste i 4-an kan jag bara se en enda lösning: en 3-hjulat liggcykel (tadpole). Igår kväll/natt då jag satt vid hennes uppvakning klurade jag ut hur jag kan bygga den, har visst grunddragen länga men igår löste jag resten med bromsar, styrning osv.

Stackars tjej... och farmor som vi ska hälsa på om ett tag har precis krossat sin höger lillfinger... nu kan de tävla i gipsning...
Användarvisningsbild
Motormannen

Inlägg av Motormannen »

Stackars tjej, bygg en trike för två, där båda kan trampa :).
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nja... en trike för två ville vara onödigt! Lilltösen är hos mig samma veckor som det 2 stora (olika mammor) och ska vi iväg cyklar stora pojken helst själv, jag har lilltösen på min cykel och och då blir det bara en som ska cykla på stora tjejens cykel. Sedan ska hon även använda den till transport mellan skola och hem så en dubbel ville bli onödig stor.

Och tjejen klarar situationen bra! Hon kan torka sig själv (tack goda gud för det...) och då hon är "båda-hänt" skriver hon lika bra med vänster som med höger. Hon har lärt sig att öppna bildörren själv och spänna sig fast, stänga dörren när hon har satt sig får jag göra dock och det klarar jag enkelt.

Jag funderar på om inte jag ska ta semester den kommande vecka, då skulle jag kunde få klar cykeln innan de kommer nästa gång och hon har födelsedag 22/7, det vore ju en perfekt present då...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ja, det går framåt! Triken är ganska mycket på gång, jag har samlat ramen och byggt om "lite" på ett par framgafflar.

Jag har tagit bakändan från en 24" barncykel, bakändan är en sådär med tight vinkel så den inte är så hög. Sedan inhandlade jag en längd 40x40x2 RHS profil som jag har satt i förlängning av denna bakända. Den slutar efter en bit i ett T där armarna på T't går till varje framhjul. De går en aning uppåt och passar på så vis perfekt till de modifierade framgafflar som ska sitta där.

Jag har tagit 2 st "identiska" 26" MTB-framgafflar som jag har kortat till att passa 20" hjul. Orsaken till detta är att jag vill ha grövre material och bromsfästen. Jag har kapat av toppröret (kallar det kronröret) och svetsat fast på sidan av var sin gaffel, strax över hjulbulten. Dessa kronrör är vinklat så att de pekar mot det punkt där däcket träffar vägbanan.

Jag har svetsat igen toppen på kronrören för att det inte ska komma vatten in, skulle det kunde komma in vatten skulle jag vara tvungen att ha dräneringshål och det ville försvaga det hela så det gick bort!

Jag har kollat på nätet, mätt mitt säte, räknat, skissat och donat och har nu en OO-calc fil där jag kan knappa in kroppslängden varefter ett antal koordinater räknas ut så att man kan göra ett säte i rätt storlek. Jag har beställt 3 st 1000x2000x3mm plywood som jag sedan ska skära ut i lämpliga storlekar, sedan ska jag skära upp slitsar i dom igenom 2 av lagren. Jag ska ha plotta ut sätet och sågat ett par formar i 12mm plywood och sedan ska jag limma ihop 3 lager av den slitsade plywood och låta det härda ordenligt, då har jag säte.

Detta säte ska sedan ha stöd av en 20x20xs RHS-profil och ett par skenor ska monteras på ramen, dels för att ge plats till styre och dels för att man ska kunde justera sätet så att cykeln kan växa med henne.

Jag har även funderat mycket på en dragkoppling till min cykel och jag kom fram till den bästa jag kan göra!
Tänk en trekantig plåtbit, spetsen neråt. Spetsen är lite avkapad och trekanten ganska spetsig.

På de 2 långsidor svetsar jag fast var sin 5mm plåtbit men den är slipat av till runt 45° och monteras så att nära basplattan är det mest plats och ju längre man kommer bort från basplattan, ju mer lutar sidorna in.

Då kan jag montera detta på cykeln (redan gjort) och sedan ha plåtar i samma form men med avfasade långsidor som då kan glida ner i denna "klyfta". Ju mer man trycker ner dom ju mer sitter de fast och tack vara den ganska spetsiga form är hela trekanten mycket vridstabil. Sedan ska jag "bara" svetsa på vad som ska dras på en sådan 3-kantig plåtbit.

Jag har redan gjort 4 st av dessa plåtbitar, 1 till barnkärran, 1 till kajakkärran, 1 till motorkärran och 1 i reserv, man får ju alltid någon dum idé... Jag har gjort en låsmekanism också, den består av ett par "flärpar" på baksidan längst upp. Genom dessa flärpar är det borrat ett hål som passar med en "hårnål" och på de löstagbara dragplåter har jag sedan svetsat fast en bil 2mm plåt som går under denna "hårnål". Man drar ut "hårnålen", lägger i draget och skjuter pinnen på plats och det är låst ihop utan att någon dragkraft appliceras låspinnen.

Nu ska jag duscha (behövs verkligen!), äta lite mat och sedan natta, det har varit en lång dag med metallarbete hela dagen.

Men jag är mycket nöjd med att ha fixat ett bra drag till cykeln, det ska bli kul att bygga en kärra med bara ett hjul till lillan, jag tror att hon skulle gilla det skarpt och jag längtar otroligt efter att komma ut med kajaken.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Kan du ta en bild på kopplet? Jag hänger inte riktigt med på beskrivningen. Jag behöver något till kanoten.

Kronrören ska väl vara riktade mot en punkt framför hjulens anliggnings punkt. Det för att få en självrätande effekt.

När det gäller sätet så kan du nog limma skivorna utan att slitsa. Om det är tre lagers så är de ganska böjliga i en riktning. Mitt köpta ar byggt så.

Jag har en enhjulig kärra. Dock utan cykel med drag då den blev stulen. :cry: Det är en bra form av kärra. Nackdelen är att den kan vara lite svår att få att stå utan att luta mot något. Jag kanske skulle lägga upp en bild...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag ska mata in bilder längre fram men jag kan försöka beskriva lite...

Ta en plåtbit av lämplig tjocklek, denna kallar vi basplåten.

Skär till den till en spetsig trekant, den exakta vinkel kan man räkna ut, se längre ner. Den extra spetsiga delen ska vända neråt.
Nu är det 2 raka sidor och en rak överkant. Tänk trafikskylt, värjningsplikt.

På sidorna (inte överkanten!) svetsar man fast en smal plåtremsa (eller fräser eller vad man nu vill) som ligger "inåt" över basplåten i 45° vinkel, det blir alltså 2 st sådana remsor. Då de möts i botten (spetsen) kan man kapa av en liten bit där så att de får plats.

Remsorna kan vara kanske 5mm breda.

Om man då tar ytterligare en plåtbit med samma trekantiga form kan man låta denna glida ner parallellt med basplåten, en bit ner kommer dessa påsvetsade sidor in över denna plåtbit och efter ytterligare en bit kommer den inte längre. Samtidig kommer vinkeln på sidorna att göra att den sitter fast och man kan inte dra it den från kopplingen, man kan däremot lyfta upp den.

Sett ovanifrån kommer basplåten och sidorna att se ung. ut såhär: /________\
och spetsar till neråt.

Basplåten kan man sedan montera fast på (i mitt fall) cykeln, det finns ingen rörliga delar, inget som skramlar och ingen delar som faller av.

Sedan är det ju en balans att hitta rätt vinkel efter vilket behov man har. Skulle det bara ha varit till min kajak-kärra som är 2-hjulat hade den kunde vara ganska stump vinkel, jag ska ändå ha ett vridled före eller efter kardanknuten varför kraften "uteslutande" blir dragkraften.

Men då jag ska ha en 1-hjulat kärra med måste den kunde hållas i samma vinkel som cykeln och då passar en spetsig vinkel bra, på det vis blir kraften som vill vrida upp kopplingsplåten upptagit av sidorna och en mycket liten kraft kommer att pressa uppåt.

Jag har sedan, för att kunde låsa, skurit ett jack i toppen av basplåten och på var sin sida av detta jack (runt 20mm djupt) har jag svetsat ett par bitar plattjärn, därigenom har jag borrat ett par hål och kan då peta in en saxpinne igenom dessa hål.

Baksidan av kopplingsplåten har jag då försedd med en bit järn, som en pinne som kommer ut under saxpinnen när allting är ihop och det finns runt ½mm luft mellan saxpinnen och stoppbiten.

Så att det inte finns någon rörlig del är inte helt sant och saxpinnen KAN komma bort men den sitter i varje fall utan att skramla och i en knivig situation kan man klara sig utan.

Min kopplingsplåt är runt 100mm hög, 50mm bred i toppen och sedan skurit av till 10mm bred i botten.

Idéen med kopplingen med 3-kanten och de inåt-lutande sidor kommer från min avlidna morbror som sa att den är ganska vanlig inom lantbruket, t.ex. sådd-maskinerna som enkelt kan hängas på traktorns lyftgrej bak. Den har säkert ett fint namn och det finns nog någon bondlurk (;-)) här på forumet som kan namnet.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Okej då hänger jag med. Det låter ju som en rätt vettig lösning. Jag har dock en känsla av att krafterna uppåt inte är så obefintliga som man kan tro.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nja... med ganska parallella sidor blir det inte mycket kvar till att lyfta dragplåten men visst, det kan vara att jag blir en erfarenhet rikare snabbt!

När jag har gjort kärran jag ska ha lilltjejen på kommer jag att "fel-lasta" den och sedan cykla en bit för att se om allting håller OK innan hon får vara med.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har kört min med drygt 100kg pellets. Det gick men kanske inte är att rekommendera. Det är mer om man har mindre last och man gör i gupp som det kan bli ryck åt alla möjliga håll.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Skulle jag transportera större saker tar jag den stora cykel med lastflak, den har jag transporterat 200kg på utan problem (utom när det går uppåt...)

Lilltjejen ligger runt 15kg så det är ju överkomligt på ett helt annat sätt.

danei: hur har du löst kardanknuten i kopplingen?
Skriv svar