Tanken är att använda 8255A:or på gamla hederliga ISA-bussen, och inget mer än 8 stycken, dvs. 192 st I/O's.
Allra först hade jag funderingar på att sulla med mönsterkortstillverkning, men efter lite funderingar ikring omkostnader kom jag på att det blir billigare OCH enklare att flytta ut de signaler som krävs för att styra skiten via en, om jag minns rätt nu, 24 tåtars kabel istället för att använda kontaktdon, typ EUROPA-don eller massor med IEC-kontakter direkt från datorn, och använda ett eller två enkla experimentkort där jag kan löda bäst jag vill och hålla på.
Jag tror att det kanske kan bli problem ifall jag ska använda kabel att det kan bli störningar, och en snabb googling (Och hög-vis med bortgallringar senare) hittade jag på nånting som verkade halv-intressant, men inte riktigt svarade på min fråga heller, och det var iaf att använda motstånd, 40-60 ohm i serie med tantal-kondingar på <nåt>nF.
Inte för att jag hade tänkt mig 10-tals meters förlängning, men kan det vara en bra idé att använda 74HCT245:or för bussen?
Tänkte använda ett ISA-prototypkort med nån sån krets på, sen lika på kortet med 8255A:orna på kanske? Vad tror ni?
Detta är original-ritningen jag tänkte gå efter:
http://www.mineg.net/Tony/Project/PDF/8 ... A-Card.pdf
För den som tycker jag är vrickad att jag ska ha så många I/O's; Får ni väl tycka, men jag vill fortfarande ha dem

Vet inte om jag missade nåt i förklaringen nu, men ni får posta i så fall.. Är lite trötter idag