Förlängning av ISA-bussen, tips och idéer?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Ac3T

Förlängning av ISA-bussen, tips och idéer?

Inlägg av Ac3T »

Hej. Går i tankarna att göra ett monster-I/O-kort åt min HWMC-dator, inte för att jag nåt särskilt behöver, men jag vill ändå lixom.

Tanken är att använda 8255A:or på gamla hederliga ISA-bussen, och inget mer än 8 stycken, dvs. 192 st I/O's.

Allra först hade jag funderingar på att sulla med mönsterkortstillverkning, men efter lite funderingar ikring omkostnader kom jag på att det blir billigare OCH enklare att flytta ut de signaler som krävs för att styra skiten via en, om jag minns rätt nu, 24 tåtars kabel istället för att använda kontaktdon, typ EUROPA-don eller massor med IEC-kontakter direkt från datorn, och använda ett eller två enkla experimentkort där jag kan löda bäst jag vill och hålla på.

Jag tror att det kanske kan bli problem ifall jag ska använda kabel att det kan bli störningar, och en snabb googling (Och hög-vis med bortgallringar senare) hittade jag på nånting som verkade halv-intressant, men inte riktigt svarade på min fråga heller, och det var iaf att använda motstånd, 40-60 ohm i serie med tantal-kondingar på <nåt>nF.

Inte för att jag hade tänkt mig 10-tals meters förlängning, men kan det vara en bra idé att använda 74HCT245:or för bussen?
Tänkte använda ett ISA-prototypkort med nån sån krets på, sen lika på kortet med 8255A:orna på kanske? Vad tror ni?
Detta är original-ritningen jag tänkte gå efter:
http://www.mineg.net/Tony/Project/PDF/8 ... A-Card.pdf

För den som tycker jag är vrickad att jag ska ha så många I/O's; Får ni väl tycka, men jag vill fortfarande ha dem :lol: Iaf inte ni som ska koppla dem, eller för sakens skull; Göra programmet som ska hantera dem :vissla:

Vet inte om jag missade nåt i förklaringen nu, men ni får posta i så fall.. Är lite trötter idag :sleepy:
blueint
Kontakt:

Re: Förlängning av ISA-bussen, tips och idéer?

Inlägg av blueint »

Det finns förmodligen andra lösningar som är mer effektiva..

* Behövs kompabilitet med någon speciell mjukvara ..?
* Hur snabbt måste I/O portarna reagera ..? (latenstid)
* Räcker det med endast in eller ut på delar ..?
* 5 V TTL?, eller är 3,3 V ok ..?

Tråd om HWMC
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

Nja, vid närmare eftertanke kanske jag skulle tagit bort den där tråden, fast å andra sidan kanske det kan vara inspirerande för någon annan..?

Mjukvara..? Näe, DOS är väl enda grundkravet, och i dagsläget blir det Windows 9x i grunden så jag kan spela upp Wave-ljud (Ett jäkla krångel med att få soundblaster-kompatibla kort att funka, plus att det kraschar gärna), sen också för nätverksaccess också, inga särskilda krav annars.
Typiskt 5 volt TTL-nivåer
Sen är det knappast tal om nanosekunders svarstid heller, och i mitt fall ska det bara användas några strömbrytare, nån lysdiod här & där, reläer och lite sånt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Föreslår ett gäng MCU:er som ATmega48 eller ATtiny som nätverkas med deras inbyggda USART, TWI etc..

Omslagstiden blir några millisekunder. Fördelen är att du slipper databussens timing krav och begränsade utrymme. Dra några trådar till en MCU som gör en sak. Dra tråden vidare till nästa som gör något annat.

Motkraven är att man ordnar programerare av chipsen. Samt installerar AVRstudio eller liknande för att skriva styrprogramet.
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

Hmm... Tycker det verkar lite overkill bara för att förlänga nån meter bara, kanske 2.
Det är 23 signaler, varav 8 är dubbelriktade om du tittar på schemat.

Min tanke var som sagt 74HCT245:or och ev. kanske nåt pull-down-motståndsnät eller så och bara använda 245:orna som förstärkning...
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

Såg förresten att jag postade fel schema, men i princip likadan iaf
http://www.mineg.net/tony/Project/PDF/8255A-s_schem.pdf
http://www.mineg.net/tony/Project/PDF/8255tutorial.pdf - Mer detaljerad beskrivning och exempel
Jonas L

Inlägg av Jonas L »

Jag tycker inte du är galen för att du vill ha 192 I/O:s från en dator. Jag hade liknande grejer på gång för c:a 10 år sedan, innan jag hade funnit mikroprocessorernas underbara värld. Däremot tycker jag att det är smått korkat att göra sig beroende av en buss som är så ute (den var ju ganska ute för 10 år sedan också, men mer hanterbart). Nu riskerar allt ditt arbete att gå till spillo om datorn skulle lägga ner och du inte får tag på en liknande.

Jag skulle rekommendera något som bygger på serieporten. Det finns bra omvandlare från USB till seriellt, så det är till stor del framtidssäkert.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

isa går väl att dra ut en 30-40 cm utan bekymmer rakt av

har en del labbkort med isa kontakt på och där jag lött med kablar

sedan fanns det ju isa förlängningskort så man kunde labba med korten en bit ovanför allt annat
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

Jo, hade det varit enklare med PCI-bussen hade jag hållit på med den, men det är extremt j-a överkurs för det krävs drivrutiner för att få nåt att funka över huvud taget där...
Sen är det väl ännu känsligare för t.ex. ledningsavstånd osv. för det är tal om högre frekvenser osv...

Men, i vilket fall som helst är jag en sån där "skrotsamlare" så jag har en smärre uppsjö av gamla skurhi... Ehh... Jag menar datorer, och så länge man kör DOS är de i princip hur snabba som helst. Det är först när man petar in tyngre OS de börjar bli sega som sirap i Sahara.

Det jag undrar, kan man, och törs man klämta på 245:or på ISA-bussen tro?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Vill du enbart boosta signalerna så kan du använda parallellkopplade 74S04 och
har du signaler som ska vidare i form av en inverterad + original så kan du använda
74LS265 så får du minimalt "skew" mellan de båda signalerna. Det kanske inte passar i
just din applikation men kan vara användbart i andra sammanhang.

74LS245 har ju hysteres inbyggt så det kan du också ha med i bygget för att få bättre
störningsmarginaler.

74LS265 vet jag inte om den tillverkas nåt mera?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Hittade den här sidan som kanske kan ge extra tips...http://linuxgazette.net/124/dutta.html
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

4kTRB skrev:Vill du enbart boosta signalerna så kan du använda parallellkopplade 74S04 och
har du signaler som ska vidare i form av en inverterad + original så kan du använda
74LS265 så får du minimalt "skew" mellan de båda signalerna. Det kanske inte passar i
just din applikation men kan vara användbart i andra sammanhang.

74LS245 har ju hysteres inbyggt så det kan du också ha med i bygget för att få bättre
störningsmarginaler.

74LS265 vet jag inte om den tillverkas nåt mera?

Nja... 04:orna funkar väl till enkelriktad kommunikation, därav mina funderingar på dubbelriktade kretsar, 245:orna alltså.

Funderingen var om förstärkningen är godtagbar nog för att klämma in signalerna i en 2-meterskabel utan att det blir några troll med i marginalerna :sick:

Sidan du länkade till var intressant, men bara jobbigt att koppla in en massa kretsar. Dessutom var det enkelriktad trafik. Då är min version mycket mycket enklare och smidigare och enkel när det gäller adresseringen också. Med det andra (Första schema-länken var fel men medger fler kombinationer med ytterligare 8x->) schemat kan man ha upp till 8 stycken kretsar, och det var jag jag hade siktat på, och som sagt ville jag få bort det från datorn och slippa ha (upp till!) 192 kablar därifrån utan hellre ha allt i ett skåp istället, typ...

Därför vore det helt kanon om man bara kunde flytta ISA-bussen till kortet, istället för tvärs om :lol:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

2m är nog för långt

50 poliga bandkablar är smidiga, finns ju även varianter som är ihoprullade
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

Menar du med ovanstående i åtanke eller? Sen menar du rundmantlade kablar förmodar jag?

Dessutom är det totalt 23 tåtar som ska överföras..
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

nix, ha dina i/o på ett labb isakort och 4 kablar ut i det fria
Skriv svar