Automatisk gräsklippare.
-
Re: Automatisk gräsklippare.
Jag har en liknande, motorn var ganska rejäl i den, bra varv på den. Borde funka bra.
Bäst vore ju en borstlös motor , och ett billigt fartreglage till den, borde inte kostar mer än 100-150kr. Bra vridmoment i dem, och de slits inte lika mycket som en borstad motor. Så kan du styra varvtalet på motorn hur du vill, bara mata fartreglaget med pulser, som ett vanligt RC-servo.
Bäst vore ju en borstlös motor , och ett billigt fartreglage till den, borde inte kostar mer än 100-150kr. Bra vridmoment i dem, och de slits inte lika mycket som en borstad motor. Så kan du styra varvtalet på motorn hur du vill, bara mata fartreglaget med pulser, som ett vanligt RC-servo.
Kollar man DX vilket jag gissar är bland de billigaste så kostar det typ 100kr motor +100kr reglage. Jag har inte mycket erfarenhet av det typen av motorer.
http://www.dealextreme.com/products.dx/category.814
http://www.dealextreme.com/products.dx/category.814
FredrikNestor: Hur fick du det priset med frakt? Jag hamnar på 5670kr inklusive frakt och moms.
Kan du förklara detta lite mer?danei skrev:Den går väl på slingan. Det räcker med att ha en asymmetrisk signal i kabeln för att kunna avgöra om man är i eller utanför slingan.
är du snälle

Om du är utanför slingan blir signalen spegelvänd jämfört med om du är innan för. Så om signalen inte är symmetrisk kan man se den skillnaden.
Hm, det där har jag också funderat på....
Men jag måste vara för trög för att fatta hur det fungerar efter att ha läst danei's förklaring.
Finns det någon längre variant, som även en projektledare skulle fatta?
Men jag måste vara för trög för att fatta hur det fungerar efter att ha läst danei's förklaring.
Finns det någon längre variant, som även en projektledare skulle fatta?

Vem klarar av att hjälpa mig med elektroniken som krävs för att bygga en kopia av Lawnbot 400???
Det är länge sen jag sist höll på med kretsetsning, och MOSFET fanns inte på den tiden.....då var man tacksam över prestandan på en 3055 när man skulle bygga H-bryggor till motordrifter.
Jag har två rullstolsmotorer 24V 10A med integrerad växellåda som jag vill använda, som klippmotor en Briggs 8Hp med elstart...
Radiostyrningen lånar jag ur min Hirobo Sceadu SWM heli tillsvidare...en gammal 9 kanalers JR...
Fritt fram för förslag...
Mvh/Dex
Det är länge sen jag sist höll på med kretsetsning, och MOSFET fanns inte på den tiden.....då var man tacksam över prestandan på en 3055 när man skulle bygga H-bryggor till motordrifter.
Jag har två rullstolsmotorer 24V 10A med integrerad växellåda som jag vill använda, som klippmotor en Briggs 8Hp med elstart...
Radiostyrningen lånar jag ur min Hirobo Sceadu SWM heli tillsvidare...en gammal 9 kanalers JR...
Fritt fram för förslag...
Mvh/Dex
-
Danei, priset jag skrev var som sagt för gräsklipparen + frakt med UPS, skrev inget om tull och momsavgifter. Har man tur så slipper man dessutom den avgiften, om man nu tycker att det är ok att göra så. Men det är klart, det är väl mest mindre paket som tullen missar.
jonas2307: Om du är utanför slingan så blir signalen "upp och ner", om den då inte är symmetrisk så går det att upptäcka.
FredrikNestor: Jag får ändå inte summan att stämma. När jag tänkte beställa blev det. 332.36 € för klipparen. och 153.40 € för frakten. (148 i söndags) Det blir 4777kr ex moms.
Har man tur om man kommer undan med att inte betala på ICA också. Men det är knappast något jag skulle ta upp som ett alternativ.
FredrikNestor: Jag får ändå inte summan att stämma. När jag tänkte beställa blev det. 332.36 € för klipparen. och 153.40 € för frakten. (148 i söndags) Det blir 4777kr ex moms.
Har man tur om man kommer undan med att inte betala på ICA också. Men det är knappast något jag skulle ta upp som ett alternativ.
danei> Spolen på klipparen ändrar ju inte orientering 180* bara för att man passerar över slingan. Hade den gjort det så hade jag förstått hur du menade.
Missar jag något väsentligt?
Missar jag något väsentligt?
-
Danei, jag får samma pris som du. Jag måste ha räknat fel på 100 Euro.
Jag följer tråden med stort intresse
Automatisk gräsklippning lockar mig. Har precis byggt automatisk vattning av blomlådorna och tomatplantorna. (pump från biltema 99kr, Digital timer Clas Ohlson ca 50kr, 10 meter slang 39kr, elektrisk ventil 100kr, 12V 5A nätagg 70kr samt lite andra smågrejer) Funkar klockrent! Mer automatisering!
Jag följer tråden med stort intresse

Automatisk gräsklippning lockar mig. Har precis byggt automatisk vattning av blomlådorna och tomatplantorna. (pump från biltema 99kr, Digital timer Clas Ohlson ca 50kr, 10 meter slang 39kr, elektrisk ventil 100kr, 12V 5A nätagg 70kr samt lite andra smågrejer) Funkar klockrent! Mer automatisering!

Hedis: Nej, men magnetfältet från slingan i gräsmattan är vänt 180° utanför slingan.
FredrikNestor: Så synd, det blev lite mycket för en pryl man inte sett och inte kan få suport på. Det är bara att ta tag i bygget.
FredrikNestor: Så synd, det blev lite mycket för en pryl man inte sett och inte kan få suport på. Det är bara att ta tag i bygget.
Man kör alltså med magnetfält inte nån slags signal sändare som typ radio?
danei> Här får laboreras!
Då kommer man till hur vi bör designa mottagaren.
Spole utan parallell konding då vi inte har någon bestämd frekvens att stämma av mot?
Då kommer man till hur vi bör designa mottagaren.
Spole utan parallell konding då vi inte har någon bestämd frekvens att stämma av mot?
Blir inte en asymetrisk signal lite lurigt eftersom man då spänner över ett antal frekvenser? Skulle man inte kunna skicka korta pulser i form av en fin sinussignal som alltid börjar ex. "uppåt" och kör ett antal hela cykler.
Den detekterade signalen börjar och slutar då upp och ner om man är på fel sida.
(Eller? är kass på radio)
Den detekterade signalen börjar och slutar då upp och ner om man är på fel sida.
(Eller? är kass på radio)