Automatisk gräsklippare.
Re: Automatisk gräsklippare.
Kanske det ska till någon speciell aerodynamisk utformning för att undvika problemet?
Eller en servoskrapa?
Eller en servoskrapa?

Mycket stilig bild
Har du gjort chassit själv? för det är väl inte robocut orginal eller?

Har du gjort chassit själv? för det är väl inte robocut orginal eller?
Ja, jag har byggt chassiet själv. Det är en till stor del inspirerat av RoboCut fast lite högre.
Botten och sidor är gjorda i aluminiumplåt.
Baksida och ovansida är i plywood. Kofångare och hjul är i 10mm plexi.
Men man måste ju testa lite...
Om ni vill se bilder, tankar, feltänk, misstag och utveckling: http://pellen-pellen.blogspot.com/
Botten och sidor är gjorda i aluminiumplåt.
Baksida och ovansida är i plywood. Kofångare och hjul är i 10mm plexi.
Eller så undviker man att klippa när det är riktigt skitväder.blueint skrev:Kanske det ska till någon speciell aerodynamisk utformning för att undvika problemet?
Eller en servoskrapa?

Om ni vill se bilder, tankar, feltänk, misstag och utveckling: http://pellen-pellen.blogspot.com/
Pellen du skrev först...
På jobbet har vi nått vi kallar tyristor säkringar, de är riktigt snabba ofta så snabbat att tyristorn i omriktaren klarar sig vid ett ex jordfel eller motorfel. Klart att det är oftast knivsäkringar det vi jobbar med där.
B-karakteristik är snabb
C-karakteristik är visst trög
Men det finns säkert snabbare än B-karakteristik.
Och sedan.Åkte förbi ELFA på lunchen och skaffade en automatsäkring. Smidigt värre.
Tänkte bara säga att det finns olika utlösning karakteristik på automatsäkringar, de som löser snabbt vid överström och de som håller en motorstart utan problem dvs de som är tröga.Jag har gått tillbaka till glasrörssäkringar. Automatsäkringen hinner inte bryta tillräckligt snabbt om klippmotorn kör fast. Det är dyrt och jobbigt att byta transistor varje gång.
På jobbet har vi nått vi kallar tyristor säkringar, de är riktigt snabba ofta så snabbat att tyristorn i omriktaren klarar sig vid ett ex jordfel eller motorfel. Klart att det är oftast knivsäkringar det vi jobbar med där.
B-karakteristik är snabb
C-karakteristik är visst trög
Men det finns säkert snabbare än B-karakteristik.
Jo, jag har koll på det där. Men det var den enda (!) i lagom prisklass de hade i lager på Elfa. Och jag orkar inte vänta en hel dag. Då är det lättare med glasrör. 
----
Regel 1: Citera inte föregående inlägg. Det är därför som Citera-knappen är borta vid det sista inlägget.
Jag tog bort citatet i detta och ett annat inlägg.
//Jimmy
----

----
Regel 1: Citera inte föregående inlägg. Det är därför som Citera-knappen är borta vid det sista inlägget.
Jag tog bort citatet i detta och ett annat inlägg.
//Jimmy
----
Appropå gräsklippare med elmotor. En kompis köpte en batteridriven åkklippare på en mässa för inte så länge sedan.
Jag har då aldrig sett en liknande förut. Den köptes av en svensk återförsäljare / representant för ca 15,000:-
Inte den vackraste klipparen, men han ville ha aggregatet under och så liten som möjligt.
Den han har nu är vanlig förbränningsmotor och ännu mindre.
http://www.rechargemower.com/
Jag har då aldrig sett en liknande förut. Den köptes av en svensk återförsäljare / representant för ca 15,000:-
Inte den vackraste klipparen, men han ville ha aggregatet under och så liten som möjligt.
Den han har nu är vanlig förbränningsmotor och ännu mindre.

http://www.rechargemower.com/
De "riktiga" klipparna (automower) stannar direkt om slingan faller bort av någon anledning, tex strömavbrott. Hur kan det komma sig?
Antingen känner de av slingan hela tiden, även när de är långt ifrån, eller så har laddstationen någon form av sändare i sig. Någon som har någon annan teori?
Antingen känner de av slingan hela tiden, även när de är långt ifrån, eller så har laddstationen någon form av sändare i sig. Någon som har någon annan teori?
Även jag håller på att konstruera en liten klippare.
Jag bygger styrkort mm från grunden.
Motorer blir DC-motorer med växellåda. (30rpm) (kör för närvarande med billiga motorer från Ebay under utvecklingsfasen)
Klippmotor är en Mabuchi-motor. (RS-555PH-3255)
Hinderdetektering med GP2D12 IR-moduler.
Motorstyrning med L298N H-brygga.
Processor är en NXP LPC1768 Cortex M3.
Chassit har jag ritat själv, dock med ganska mycket inspiration av robocut.
Jag har en Automower 220ac hemma. (lånat den under veckan från svärfar)
Jag gjorde ett snabbt försök igår att mäta på husqvarnas slinga med ett PC-baserat oscilloskop, men det var lite för dålig bandbredd i det så jag lånar med mig ett bättre hem idag och mäter lite mer.
Jag slänger upp lite mätdata här sen så kanske vi tillsammans kan klura ut något bra?
Jag bygger styrkort mm från grunden.
Motorer blir DC-motorer med växellåda. (30rpm) (kör för närvarande med billiga motorer från Ebay under utvecklingsfasen)
Klippmotor är en Mabuchi-motor. (RS-555PH-3255)
Hinderdetektering med GP2D12 IR-moduler.
Motorstyrning med L298N H-brygga.
Processor är en NXP LPC1768 Cortex M3.
Chassit har jag ritat själv, dock med ganska mycket inspiration av robocut.
Jag har en Automower 220ac hemma. (lånat den under veckan från svärfar)
Jag gjorde ett snabbt försök igår att mäta på husqvarnas slinga med ett PC-baserat oscilloskop, men det var lite för dålig bandbredd i det så jag lånar med mig ett bättre hem idag och mäter lite mer.
Jag slänger upp lite mätdata här sen så kanske vi tillsammans kan klura ut något bra?
Gimbal skrev:De "riktiga" klipparna (automower) stannar direkt om slingan faller bort av någon anledning, tex strömavbrott. Hur kan det komma sig?
Har också funderat på detta Men antagligen är det väl som du säger att det är någon trådlös kommunikation mellan laddstationen och klipparen. Men om klipparen lyckas köra utanför staketet av någon anledning, så stannar den väl också eller? Detta ät ett knivigare bekymmer tycker jag.
Hedis: verkar som ett bra upplägg

Det sitter ingen radiomodul på kretskortet i laddstationen till Automowern.
Den har dock sin "platta" som antenn för att hitta laddstationen, jag skall prova att koppla ur den och se hur klipparen reagerar.
Den har dock sin "platta" som antenn för att hitta laddstationen, jag skall prova att koppla ur den och se hur klipparen reagerar.
Den går väl på slingan. Det räcker med att ha en asymmetrisk signal i kabeln för att kunna avgöra om man är i eller utanför slingan.
Danei> Det där får du gärna beskriva närmare.
Menar du att beroende på åt vilket håll din avkänningsspole är orienterad så får du endeså en positivt gående flank eller en negativ flank om man är på andra sidan?
Det borde ju inte ändras om spolen har samma riktning men precis åkt över slingan.
Jag får inte riktigt till det i huvudet.
Jag provade att koppla bort basplattan i laddstationen, men klipparen fortsätter, så den kan vi utesluta. Allt "magiskt" finns i slingan.
Här är en snabb mätning med en 4700µH spole liggande precis bredvid slingan. (utan parallell kondensator)

Mäter jag istället spänningsfallet över slingan ser det ut såhär
Här är en överblick över pulståget

Närmare koll

Zoom på 1:a delen

Zoom på 2:a delen

Om någon vill kolla närmare och har mjukvara för att analysera .alb filer (Agilent binary) så säg bara till!
Menar du att beroende på åt vilket håll din avkänningsspole är orienterad så får du endeså en positivt gående flank eller en negativ flank om man är på andra sidan?
Det borde ju inte ändras om spolen har samma riktning men precis åkt över slingan.
Jag får inte riktigt till det i huvudet.
Jag provade att koppla bort basplattan i laddstationen, men klipparen fortsätter, så den kan vi utesluta. Allt "magiskt" finns i slingan.
Här är en snabb mätning med en 4700µH spole liggande precis bredvid slingan. (utan parallell kondensator)

Mäter jag istället spänningsfallet över slingan ser det ut såhär
Här är en överblick över pulståget

Närmare koll

Zoom på 1:a delen

Zoom på 2:a delen

Om någon vill kolla närmare och har mjukvara för att analysera .alb filer (Agilent binary) så säg bara till!
-
Automatiskt gräsklippare för ca 380 Euro, ca 3500kr inkl. frakt med UPS.
Bra hemsida, köpte en videokamera förra veckan från samma hemsida, tog tre dagar med DHL!
http://www.chinavasion.com/product_info ... robomower/
Lite inspiration i alla fall, eller om det kanske är någon som vill köpa en, inte så farligt dyrt jämför med Elektrolyx...
Bra hemsida, köpte en videokamera förra veckan från samma hemsida, tog tre dagar med DHL!
http://www.chinavasion.com/product_info ... robomower/
Lite inspiration i alla fall, eller om det kanske är någon som vill köpa en, inte så farligt dyrt jämför med Elektrolyx...
Hedis: Fasvänder du den där signalen så får du ju ett annat utseende. Där ser det nästan ut som att fet finns mer info på tråden.
FredrikNestor: Det där ser ju intressant ut.
Skulle den här. Kunna vara en vettig klippmotor donator?

FredrikNestor: Det där ser ju intressant ut.
Skulle den här. Kunna vara en vettig klippmotor donator?