Soldriven ventilation till bilen

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Soldriven ventilation till bilen

Inlägg av 4kTRB »

Jag tror du får en enklare lösning om du tar ett långt rör där
du placerar en fläkt i varje ända. Röret är lika långt som det är
mellan dörrarna och du klämmer fast det på samma sätt som du
tänkt förslagsvis längst till höger i din skiss.

Sedan borrar du upp hål i röret tex över sätena så får du blås rakt
ned i nacken.

Ha med en kam så du kan fixa till frisyren innan du lämnar bilen. :)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Nere: Det beror väl på vilken bil man har...
Är det plats nog att ligga under bilen kan man misstänka någon typ av pickup, och då är flaket rätt trevigt :)

Själv bodde jag i en modifierad Landcruiser i 4-5 månader. 2.5 av dem varje natt. (och "jobbade" på dagarna.)
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Går det inte bra att "inreda" ett takräcke och sova där på?
En madrass och en stolpe i varje hörn och så på med en pressening över.
Nerre

Inlägg av Nerre »

AndLi skrev:Nere: Det beror väl på vilken bil man har...
Jo, det är sant, men de flesta bilar är inte gjorda för att vara bra att sova i.

De gånger jag har försökt har jag noterat följande problem:

1. Det går inte att sträcka ut sig ordentligt (kan visserligen lösas med en kombi, men där är det inte alltid man får det helt plant när man fäller ner)
2. Det blir VÄLDIGT fuktig luft (imma på rutorna, frost på insidan av rutorna...). Det kan visserligen kanske lösas med en sån där fläkt. Men knappast solcellsdriven eftersom det inte är så mycket sol på natten.
3. Det är INTE märkbart varmare inne i bilen än utanför på vintern, på sommaren blir det lätt MYCKET varmare i bilen så fort solen ligger på. Bilar är dåligt isolerade (även om det sitter isolering i tak och dörrar så sitter det sällan isolering i rutorna).
4. Man vaknar klockan 4 på morgonen när solen går upp eftersom bilens sidor till största delen består av fönster.

Ett liggunderlag och en 3x5 meters presenning från Rusta som regn/vindskydd funkar mycket bättre.
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

varför inte en "koppling" till befintlig fläkt som drivs av solcell -> laddkrets -> separat batt ...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Kupefläkten i en normal bil drar väl rätt bra med ström?
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

ja hur mycket tro ? ...

ventilationshål i hatthyllan vid bakfönstret med rör via bakluckan samt aggregatet i bagageutrymmet ? ...
matedogg

Inlägg av matedogg »

Hoho, nu har det blivit livat här minsann!

Jo, tält är en mycket bättre idé. Men...
* Jag ska hålla till på en parkering.
* Sweden Rock Festival innebär MYCKET öl för de flesta. Öl blir till piss och att tälta där alla fyllskallar skakar daggen av sina liljor är xxxxxxx xxxx xxxxx xxxxxx xxxx äckligt. Efter en dag med solsken kan ni tänka er vad det stinker i ett nedpissat tält. Urk. Dessutom brukar tält hålla dåligt när Busiga Berra och Härliga Harald har snubblat på en tältlina och ramlat över tältet.

* Denna konstruktion ska _inte_ användas under färd, bara när bilen är parkerad. Under färd finns ju en fin klimatanläggning.

Att spänna en presenning över bilen är en mycket bra idé! Bör förhinda mycket värme från solen. :) Tack till den som kläckte den idén.
Bilen är för övrigt en Saab 9-5 kombi och med fällda baksäten kan jag ligga rak (om jag ligger lite diagonalt).
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Får man sova i bilen där? Det är rätt många år sedan det förbjöds på Roskilde. Tror det hade med brandsäkerhet att göra eller nått... Där är det för övrigt inte bara risk för tältrasering, sista kvällen är det traditionell tältbränning. Allt som är löst på tältplatsen eldas upp typ, så man är glad att man hade tält med golv...
Hmm en 9-5 kombi e väl ingen sport... Har minnen av tre man i en Nissan Micra, sova på förarplatsen och så :)
matedogg

Inlägg av matedogg »

Vet faktiskt inte om man får sova i bilen. Däremot brukar det ju finnas både bilar, tält och husvagnar blandat på den parkeringen så det är nog inga problem.

Ahem, att sova i en Nissan Micra är väl inga problem. ;)
Jag har en hundkoja oxå, har även sovit i dess framsäte, liggande på tvären med stängda dörrar. :-D
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Presenning som förtält till saab:en kanske också vore en idé.
Som golv rullar man ut en korkmatta/trasmatta.
Nerre

Inlägg av Nerre »

matedogg skrev: * Sweden Rock Festival innebär MYCKET öl för de flesta. Öl blir till piss och att tälta där alla fyllskallar skakar daggen av sina liljor är xxxxxxx xxxx xxxxx xxxxxx xxxx äckligt. Efter en dag med solsken kan ni tänka er vad det stinker i ett nedpissat tält. Urk. Dessutom brukar tält hålla dåligt när Busiga Berra och Härliga Harald har snubblat på en tältlina och ramlat över tältet.
Hängmatta då? Du behöver två träd på lagom avstånd bara. Spänner en press som ett tak över hängmattan.

Googla på "hammock camping".

Man behöver inte en speciell hängmatta om man inte behöver få ner vikten. Jag har sovit i en hängmatta från Rusta när jag provade. OBS! Man behöver liggunderlag även i en hängmatta eftersom den bit av sovsäcken man ligger på pressas ihop så den isolerar dåligt.
Skriv svar