Soldriven ventilation till bilen

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
matedogg

Soldriven ventilation till bilen

Inlägg av matedogg »

Hej!
Dags för ett ganska elektronikfattigt projekt så här inför sommaren.
Jag avskyr stekheta bilar. Därför har jag Googlat och hittade dessa:
http://www.homeshop.se/Butik/default.as ... =SE-325001
http://www.danmobility.se/technicalinfo ... 1227450757

De har troligen en ganska måttlig effekt, om någon alls. Jag har klurat på en annan mer kraftfull lösning (här följer VM i barnsliga skisser) :P
Bild
En stadig skiva av t.ex aluminium eller polykarbonat (Lexan®) som här är brun. Fyra fläktar med bra luftflöde (de runda grejorna) och ett regnskydd (det mörktonade). Fläktarna ska drivas av en solcellspanel från Jula.
Man kör ner sidorutan, lätter dit hela rubbet och kör upp rutan tills det sitter bra.

Nu till mina teorier, får se om det blir debatt här.
Jag tror att man får bäst effekt om två av fläktarna drar ut luft och de två andra trycker in luft, helst med luftströmmen riktad neråt. Jag inbillar mig att man då får lite cirkulation på luften i bilen.
Ett litet batteri kan hjälpa solcellerna, t.ex. en liten blyackumulator.
Har någon av alla "kuckelgubbar" här på forumet gjort något liknande? Jag vet att det finns folk som gjort varianter av den här så kom gärna med tips och idéer! :)

Galler och annat tillkommer givetvis för att förhinda inbrott i möjligaste mån.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Soldriven ventilation till bilen

Inlägg av PHermansson »

Luften tar ju precis som strömmen enklaste vägen, så jag tycker inte du ska ha två som blåser åt vart håll. Bilen är ju inte tät, luft kommer in under vindrutan i ventilationen och så finns det utblås i trakten av bakrutan.
Bästa ventilationen ska vad jag lärt mig ges om man skapar ett undertryck, alltså att fläktarna blåser utåt. Och logiskt nog borde fläktarna sitta så långt bort från luftintagen som möjligt för maximal luftväxling.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Vi pratar alltså stillastående bil?

Spänn en filt över vindrutan, eller lägg ett solskydd innanför (div varma länder är de mycket vanliga)

Div landrovers har vad jag tror kallas för ökentak. Man har helt enkelt en plåt några cm ovanför orginaltaket och då reflekteras värmen på den istället för att gå in i bilen. Det är nog effektivast vid körning dock då luften mellan taken kyls bort...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

är det möjligt hadde jag kopplat in mig på befintlig fläkt, haft en solpanel som räcker och kört den

annars så om du ska köra din modell i rutan så blås ut luften där

strax ovan undertaket kommer luften vara som varmast och den vill du ha väck, så utblås är vettigast
den tar den vara kudden av luft som blir längst upp
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Vanliga fläkten kräver ganska mycke ström för att ens snurra i de flesta bilarna så isåfall behövs panel över större delen av taket...

Några småfläktar som du ritat. 2på ena sidan och 2 på andra. alt 1 större på varje.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Nerre

Inlägg av Nerre »

De där två produkterna som du länkar till måste ju vara bluff-prylar? De monteras ju på en STÄNGD ruta?

Tyvärr tror jag inte att en sån där lösning kommer att göra så mycket nytta, den instrålade effekten från solen är helt enkelt för hög. Den värme som de där fläktarna eventuellt kan ventilera bort får du enklare bort genom att öppna korsdrag när du sätter dig i bilen (jag kör ner alla fyra rutorna nån halvminut, sen stänger jag och låter ACn göra jobbet).

Täcka för rutorna gör enormt mycket mer. Min bil har nåt som kallas "värmereflekterande vindruta". Ingen aning om vad det är eller om det hjälper, men det gör det säkert:-)

Solen en sommardag strålar väl in 1-2 kW per kvadratmeter, det ger ju 3-4 kW värme genom framrutan på en bil (det måste vara mer... bara att jämföra hur snabbt solen värmer upp bilen på senvintern jämfört med hur snabbt kupevärmaren på 2 kW gör det).
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Tanken är väl att han bara ska behöva stänga dörren så jobbar den automatiskt. Det är ju lite bök att sätta upp en pappskiva varje gång man parkerar.

Frågan är hur mycket luftutbyte han kan få med 3-4fläktar på 2 fönster i baksätet. Grejen är ju den att den varma luften inte ska ackumuleras utan sakta tappas av.

Kan ju bli jätte bra eller inte märkas alls. :humm:

Denna typ av fläkt behöver inte så stor glipa i glaset.

Bild

men den kan då bara blåsa.
matedogg

Inlägg av matedogg »

Nerre skrev:De där två produkterna som du länkar till måste ju vara bluff-prylar? De monteras ju på en STÄNGD ruta.
Nej... eller jo... bluff är det väl inte direkt för de monteras med en glipa i överkant på rutan. Den del som inte täcks av fläkten täcks av en plast- eller gummilist. Däremot tror jag de fungerar riktigt dåligt.

Tack till alla för synpunkter och åsikter! Fortsätt gärna, jag kollar på allt.

Min tanke med det här är att kunna låta bilen stå hela dagarna under en festival, sedan ska jag ev övernatta i bilen. I så fall är det ju himla trevligt om bilen inte är stekhet. Fiffigast är kanske att ha en passiv variant helt utan fläktar och en med fläktar?
Rutorna kommer som någon tipsade om att täckas över på något sätt, min första tanke är aluminiumfolie.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ta upp ett hål i biltaket och montera en snappkoppling för att sätta fast en sån här medans du är på festivalen:
http://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/P ... ductID=665
matedogg

Inlägg av matedogg »

Nja, just den idén var inte så bra. :o
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Kanske ett extra batteri som kör den vanliga fläkten?

Det behöver i så fall skyddas mot total urladdning.

Vanliga fläkten är på ganska många watt så den kommer aldrig att gå på solceller.

Alt2. Ta med en frysväska fylld med is. Öppna när du vill ha kalt. 20kg is kommer att kunna ge ganska mycket kyla.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

finbil eller fulbil?

fulbil, spänn en duk över med något stag så har du solskydd

en variant för fläkt med självverkan är bara ett svart rör, primitiv form av solvärmt fläkt som funkar förvånandsvärt bra om solen gassar
klockren på utetoan

men helt klart, ska du få annvändbara tips så behövs exakt bilmodell, möjliga angreppsvägar och hur mycket du vågar göra

annars kör som du hadde i fösta inlägget men med lite mera vandalsäkert utförande och 80mm fläktar
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Men när man sover i bilen är det ju värmen och syrebristen vid 7-tiden på morgonen när solen börjar värma man vill ha bort. Så det bästa är nog att täcka framrutan, eller kanske ett 199:- partytält från Rusta att ställa bilen under?
Ett annat alternativ är att 'hitta' lämpligt tält att sova i, så får man sällskap också :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Sova i bilen är värdelöst, det är i princip vettigare att ta ett liggunderlag och lägga sig UNDER bilen.
Skriv svar