Oj då, här vaknade denna tråden till ser jag.
Jodå, det har blivit än lite fler spånor sedan sist.
Dels har jag provkört lite med 100mm ändplanen som jag skrev om tidigare och efter lite finlir med alla parametrar blev ytan oförskämt bra fast att jag inte egentligen kan detta. Men ok, det vart ju nga mindre lyckade vändor över biten innan man "hittade hem" så som vanligt är det övning som ger färdighet.
Däremot tycker jag mig fortfarande ha problem att få till detdär sista med lite halvgrova pinnfräsar ibland.
Om jag tar för djup (tror inte på detn tesen alls faktiskt), kör med för mkt rpm eller helt fel matning (kör ev för sakta i vissa lägen för att känna mig safe) ha jag inte riktigt fått ngn röd tråd i trots en hel del labbande. Men det blir bättre och bättre och även snabbstålsfräsarna kan behöva lite snurr för att funka bra. Får försöka bena än mer i just den biten.
Ett problem då jag än så länge enbart kör aluminium är det klassiska med att hinna få undan spånen i tillräklig takt. Min kylvätskepump ska jag nog ta en kik på om det inte visar sig att den laddning med främst mindre munstycken jag köpt gör att jag får lite bättre svung i strålarna.
Ett halvskarpt jobb är faktiskt redan gjort i utbildningssyfte. Både vad det gäller CAM och maskin och det tar sig.
Lite dumt att sätta sig i en sits där man "måste" göra klart bitarna hyffsat snabbt men sammtidigt gjorde det att det hände ngt.
Nu har iaf kompisen 2 distanser till framvagnen till sin Volvo så att geometrin i framvagnen förändrats ganska radikalt från katastrof till teoretiskt vettig utgångspunkt. För er bevandrade inom chassigeometri låg rollcentra lik alla andra bilar med McPerson och toksänkning en duktig bit under backen. Med distanserna ser RC dagsljuset igen och bilen ska kränga betydligt mindre plus en rad andra possitiva egenskaper.
Resultatet låter vi dock passera utan bild i väntan på "de riktiga" klossarna som ska få både finish och lite hål för fästen osv. Funktionsmässigt blev dom dock rätt och hamnade inom 0,02mm i höjdskillnad (Mätt på 55mm tjocklek) och just dessa ytor var de spegelblanka jag nämnde i början.
Bristen på rätt verktyg, metod och organisation runtikring för att kunna göra jobben rätt, snabbt och i en så trevlig miljö som det bara går visade sina tydligt under detta snabbjobb...som tog allt för lång tid egentligen, just pga just nämnda saker...gör att jag dels sonderar verktygsmarknaden lite mer intensivt just nu samt att jag bestämt att det inte blir ngn ngt mer körande med fräsen utan att den tiden läggs helt på att få till de saker jag redan inhandlat i form av mer lyse, bänkar etc etc. Där är jag på gång och jag tror det kan bli rätt ok med tanke på förutsättningarna.
Bra ni påminde mig om batteriet, det har faktiskt fått stå tbx (Läs: Jag glömde) och nu när maksinen fått gå hyffsat kontinuerligt så har det ännu inte visat nga problem. Men laddaren ska absolut dit, om än enklast möjligt. Fast relätanken var inte dum Peter, Jag kanske skulle Googla på hur en sådan lösning skulle se ut och vad för komponenter man bör skaffa så det blir rätt mellan maskinindustristandardlösningarna och dess reläer och min lilla laddare. Jo, jag reder nog ut att få ihop ngt sådant, fast el är klart förvirrande så pinsamt enkla saker så som detta går säkert göra massor med fel på.
Detta fick mig att tänka på att en mjukstart kanske kunde vara på listan över fler ellösningar man borde få till. Dock försvann problemet med att maskinen ibland drog säkringen vid påslagav huvudbrytare pga en trolig strömspik. Detta var dock då jag enbart hade en provisorisk testmatning via 16A. Sedan jag kopplat in 25A-matningen via 32A-handske och 5-kvadratskabel så har det faktiskt inte hänt. Så behovet är inte akut. Däremot skulle jag villja hitta ett bra ställe att likte Peter tjuva in mig på matningen till spindelfläkten så det bara gick igång när spindeln snurrade och en timer som sedan stänger av fläkten x antal minuter efter att spindeln stannat. Detdär surret gör mig tokig, eller iaf tillräkligt störande för att man ska reagera på det.
Ytterligare försökte jag få bort plåten runt spindelhuset men stötte på patrull när jag kom till borrpinolens handtag. Har kollat manualen men måste kolla igen. Den går inte att få bort på ett självklart vis för mig iaf. Ngn som mekat MAHO för 100 år sedan? Vill dels blåsa rent kylflänsarna ordentligt och dels montera in min spindeltermometer så jag får lite koll.
Oj, det blev toklångt detta och inte en enda bild.
Återkommer med lite roligare info när det finns ngt att visa.
Som avslutning kan jag medela att maskinen efter en jäkla massa trixande numera tuggar i sig G-kode genererad ur CAM:en direkt från den samma utan andra program inblandade eller problem alls. Funkar faktiskt riktigt bra även om det går lite halvlångsamt och man snart fyller minnet. Men jag jobbar på en ev lösning av det xå. Hoppas ha positiv info om den saken ganska snart, om inte funkar allt riktigt bra redan som det är nu.
/Andreas