Etsningen sket sig!
Jag förpreparerar etskaret med etsmedel (ca 6 tsk)
Jag tar en mugg (ca 1,5-2 dl vatten) och värmer i micron, tills det bubblar
sedan häller jag ner vattnet i etskaret (Aldrig lärt mig SIV
)
Funkar prima..
Bara man ser till att komma igång medans det är varmt..
Jag tar en mugg (ca 1,5-2 dl vatten) och värmer i micron, tills det bubblar
sedan häller jag ner vattnet i etskaret (Aldrig lärt mig SIV

Funkar prima..
Bara man ser till att komma igång medans det är varmt..
Senast redigerad av Johan.o 13 maj 2005, 19:21:50, redigerad totalt 1 gång.
- Schnegelwerfer
- Schnegelwerfer
Lite uppdatering:
Jag har nu köpt en ny påse etsmedel från Kjell, och provade just att etsa en gammal bit laminat som jag hade kvar sedan förra gången.
Jag kokade upp en kopp vatten, och hällde det i en plasthink tillsammans med 6-7 tsk. etspulver. Jag höll hinken nedsänkt i diskhon, som jag hade fyllt med varmvatten. Hinken skvalpade jag sedan runt nedsänkt i det varma vattnet i diskhon.
Nu hände det grejer minsann! Kopparen etsades snabbt bort på en bit av kortet som jag pustat upp med stålull. Däremot så hände ingenting på de övriga delarna av kortet, som jag tidigare exponerat och framkallat. Detta tyder nog på att jag framkallade kortet under alldeles för kort tid, 5-10 sek. Jag läste på Kjells faktasidor att man borde framkalla i 5-10min, och det var nog därför som inte fotoresisten släppte på mitt kort.
När jag får tid i vecka ska jag testa att göra en "skarp" etsning. Jag får tacka för alla tips och råd i den här tråden!
Jag har nu köpt en ny påse etsmedel från Kjell, och provade just att etsa en gammal bit laminat som jag hade kvar sedan förra gången.
Jag kokade upp en kopp vatten, och hällde det i en plasthink tillsammans med 6-7 tsk. etspulver. Jag höll hinken nedsänkt i diskhon, som jag hade fyllt med varmvatten. Hinken skvalpade jag sedan runt nedsänkt i det varma vattnet i diskhon.
Nu hände det grejer minsann! Kopparen etsades snabbt bort på en bit av kortet som jag pustat upp med stålull. Däremot så hände ingenting på de övriga delarna av kortet, som jag tidigare exponerat och framkallat. Detta tyder nog på att jag framkallade kortet under alldeles för kort tid, 5-10 sek. Jag läste på Kjells faktasidor att man borde framkalla i 5-10min, och det var nog därför som inte fotoresisten släppte på mitt kort.
När jag får tid i vecka ska jag testa att göra en "skarp" etsning. Jag får tacka för alla tips och råd i den här tråden!
Jag tror också på att du ska öka belysningstiden. När jag belyser under vanligt lysrör gör jag det under ca 18 minuter. Framkallningen och etsningen kan man inte misslyckas med, om man har rätt koncentrationer (15 ml kaustiksoda till 1 liter vatten kör jag med till framkallningen). När man lägger i kortet i framkallaren så bildas det liksom ett moln och man ser mönstret tydligt. Efter ca 5 sekunder försvinner molnet och mönstret syns mycket svagt. Sen händer ingenting mera, och då är det klart. Tar max 15 sekunder. Sen är det bara att börja etsa.
- Schnegelwerfer
Nu har jag lyckats med att göra ett perfekt kretskort!
Jag köpte en armatur till min Kjell-lampa idag, och provade först med att exponera 3,5 min. Det funkade hyfsat, men jag hade för svag framkallare så det belv kvara fotoresistrester på kretskortet.
Andra försöket blev helt perfekt!

EDIT: Eller kanske inte helt perfekt, jag lyckades etsa mönstret spegelvänt!

Jag köpte en armatur till min Kjell-lampa idag, och provade först med att exponera 3,5 min. Det funkade hyfsat, men jag hade för svag framkallare så det belv kvara fotoresistrester på kretskortet.
Andra försöket blev helt perfekt!

EDIT: Eller kanske inte helt perfekt, jag lyckades etsa mönstret spegelvänt!