Etsningen sket sig!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Etsningen sket sig!

Inlägg av simon78 »

Jag provade att etsa mitt första kort med fotoresist idag. Jag tog en liten bit, skrev ut siffror mellan 1-30 på skisspapper. Sen belös jag kortet så många minuter som siffran angav. (Ok låter lite krånligare än vad det är, men ni fattar säkert!) Jag använde en vanlig skrivbordslampa med lysrör. När jag la kortet i framkallaren så syntes exponeringen, det blev lite blåaktig nyans beroende på hur länge det var belyst. Efter framkallningen tvättade jag av kortet, så att det blev helt blankt (inga mönster syntes längre). Sen la jag det i etsningsbadet, som etsade bort alltihopa, kvar är en jätteren bit laminat, helt utan koppar. Vad kan ha gått fel? Om lampan inte hade funkat hade det ju blivit kvar koppar överallt elle? Kan laminatet vara gammalt, eller kanske störde lysröret över diskbänken när jag framkallade? Har ni några tips eller ideér?
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Tvättade du det mellan framkallning och etsning? Det gör aldrig jag... Du har säkert lyckats tvätta bort den fotoresist som ska sitta kvar som ett skyddande lager över den koppar som ska vara kvar.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag är ingen etsningsexpert själv, men jag tycker att det låter som om du tvättade bort det exponerade mönstret. Skrubbade du kortet på något sätt eller?
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Tvättade med fingrarna, så att det blev "rent"
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Skölja under lite rinnande vatten är allt som behövs, om ens det.

Du kan inte ha haft alldeles för hög koncentration på framkallaren, så att den löste upp all resist?
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Jag ska kolla era tips, en ny prototyp är på gång!
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Japp, det var nog att jag tvättade för noga. Nu fick jag ett lyckat resultat! Det verkar som om 7-8minuter är bäst.

Bild
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Smart metod för att prova ut den optimala exponeringstiden! :bravo:
evert2

Inlägg av evert2 »

Ja det må jag säga...
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Ja, fast en liknande metod används när man skall testa mörkrumsutrustning, så låt mig gissa att simon78 har erfarenheter av det, eller?
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Nja. Det var nog inte därifrån jag fick idén. Det kan nog vara mitt jobb som doktorand (inte el, men det kanske ni har förstått redan) som smittar av sig. Då tänker man mycket på hur man skall angripa ett problem.
Lallas

Inlägg av Lallas »

Har skrivit det innan, men tipset är att INTE tvätta mellan framkallning och etsning. En gång (och bara den gången) tvättade jag rent kortet med aceton INNAN etsningen.. :wall: man verkligen såg hur mönstret sköldes ner i vasken :D Tror inte den lilla mängden framkallningsvätska som finns kvar på kortet gör någon skillnad vid etsning. Brukar bara precis skölja det under kranen när jag är klar.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Jag exponerar bara i tre minuter och får perfekt resultat varje gång.
Fast det har väl antagligen med ljuskällan att göra?

Jag nyttjar Kjell o COs "UV"-lampa. Den där starka glödlampan.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Hehe, tvätta bort fotoresistet kanske inte är så smidigt,
men jag brukar alltid skölja försiktigt i vatten mellan
badet i framkallare och etsningen. För att få bort
den framkallare som finns kvar på kortet. Efter ha läst detta
i Elfa faktasidor. har för mig att man även ska undvika
att använda samma kärl för etsning och framkallning.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag tvättar alltid mellan fast såklart enbart med vatten!

Avfettningen har man ju gjort innan man sprutade på fotoresisten (eller köpte det färdigt).

Man ska inte använda samma kärl, det är mycket svårt att få helt rent imellan och kärl kostar inte så mycket, jag har använd samma "Big Pack" glassburkar i 5 år utan problem och lägger de av får jag väl offra mig och äta mer glass.....

Tidigare har jag använd spolarväskabunkar (4-5 L) som jag skar sidan av, de är smidiga vid att man har ett skapligt skvalpskydd, kemikalietåligt billigt kärl med en propp som kan skruvas av och gör vörvaringshällning av vätskor enkel.

Man ska skära av "lite snålt" så den plana delen av sidan nätt och jämt är borta, då stoppas skvalp bra.
Skriv svar