Etsningen sket sig!
Etsningen sket sig!
Jag provade att etsa mitt första kort med fotoresist idag. Jag tog en liten bit, skrev ut siffror mellan 1-30 på skisspapper. Sen belös jag kortet så många minuter som siffran angav. (Ok låter lite krånligare än vad det är, men ni fattar säkert!) Jag använde en vanlig skrivbordslampa med lysrör. När jag la kortet i framkallaren så syntes exponeringen, det blev lite blåaktig nyans beroende på hur länge det var belyst. Efter framkallningen tvättade jag av kortet, så att det blev helt blankt (inga mönster syntes längre). Sen la jag det i etsningsbadet, som etsade bort alltihopa, kvar är en jätteren bit laminat, helt utan koppar. Vad kan ha gått fel? Om lampan inte hade funkat hade det ju blivit kvar koppar överallt elle? Kan laminatet vara gammalt, eller kanske störde lysröret över diskbänken när jag framkallade? Har ni några tips eller ideér?
- Schnegelwerfer
- Schnegelwerfer
Har skrivit det innan, men tipset är att INTE tvätta mellan framkallning och etsning. En gång (och bara den gången) tvättade jag rent kortet med aceton INNAN etsningen..
man verkligen såg hur mönstret sköldes ner i vasken
Tror inte den lilla mängden framkallningsvätska som finns kvar på kortet gör någon skillnad vid etsning. Brukar bara precis skölja det under kranen när jag är klar.

Hehe, tvätta bort fotoresistet kanske inte är så smidigt,
men jag brukar alltid skölja försiktigt i vatten mellan
badet i framkallare och etsningen. För att få bort
den framkallare som finns kvar på kortet. Efter ha läst detta
i Elfa faktasidor. har för mig att man även ska undvika
att använda samma kärl för etsning och framkallning.
men jag brukar alltid skölja försiktigt i vatten mellan
badet i framkallare och etsningen. För att få bort
den framkallare som finns kvar på kortet. Efter ha läst detta
i Elfa faktasidor. har för mig att man även ska undvika
att använda samma kärl för etsning och framkallning.
Jag tvättar alltid mellan fast såklart enbart med vatten!
Avfettningen har man ju gjort innan man sprutade på fotoresisten (eller köpte det färdigt).
Man ska inte använda samma kärl, det är mycket svårt att få helt rent imellan och kärl kostar inte så mycket, jag har använd samma "Big Pack" glassburkar i 5 år utan problem och lägger de av får jag väl offra mig och äta mer glass.....
Tidigare har jag använd spolarväskabunkar (4-5 L) som jag skar sidan av, de är smidiga vid att man har ett skapligt skvalpskydd, kemikalietåligt billigt kärl med en propp som kan skruvas av och gör vörvaringshällning av vätskor enkel.
Man ska skära av "lite snålt" så den plana delen av sidan nätt och jämt är borta, då stoppas skvalp bra.
Avfettningen har man ju gjort innan man sprutade på fotoresisten (eller köpte det färdigt).
Man ska inte använda samma kärl, det är mycket svårt att få helt rent imellan och kärl kostar inte så mycket, jag har använd samma "Big Pack" glassburkar i 5 år utan problem och lägger de av får jag väl offra mig och äta mer glass.....
Tidigare har jag använd spolarväskabunkar (4-5 L) som jag skar sidan av, de är smidiga vid att man har ett skapligt skvalpskydd, kemikalietåligt billigt kärl med en propp som kan skruvas av och gör vörvaringshällning av vätskor enkel.
Man ska skära av "lite snålt" så den plana delen av sidan nätt och jämt är borta, då stoppas skvalp bra.