Film för laserutskrift?

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Film för laserutskrift?

Inlägg av TomasL »

Behövs inte, tror dig.
Som sagt, kör med Cogra till 99% i nuläget. (övrigt veroboard eller "termotransfer")
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Meduza skrev:
Glenn skrev:Vad grundar du detta på rent tekniskt ? jag skulle nog gissa att det är tvärt om, iaf på papper, om man skriver på plast kan det ju möjligen vara som jojje skriver att det är själva plasten som töjer sej av värmen i fixen.

Sen har jag aldrig sett en bläckstråleskrivare där detta kan justeras, men det kan man på en bra laser.
Min förklaring är samma som Nerres, att pappersmatningen inte håller 100% exakt samma hastighet som trumman,
Så fort pappret nått trumman så är ju inte matningen olika längre typ, visst skulle det kunna slira men då skulle
man ju få exakt samma problem som du beskriver nedan med en bläckstråleskrivare.
samt att värmen påverkar materialet, i huvudsak är dock min förklaring rent erfarenhetsmässigt då jag har skrivit
ut ett par hundra filmer för screentryck på ett par olika laserskrivare och vet att dom ofta är flera tiondelar fel
mellan två exemplar, medans när jag skriver ut filmer med vår Epson R2880 Bläckstråleskrivare på tex
Agfa CopyJet-film så passar dom perfekt.
Jag kan gå med på att värmen ställer till det, speciellt på plastfilm, men jag har lite svårt att se hur det skulle kunna vara skillnad annars.
Bläckstråleskrivare "kräver" att pappret går exakt rätt hastighet då allt annat ger "banding" i utskriften (det blir randigt)
på grund av att om det går för långsamt blir det en mörkare rand då en del får lite för mycket bläck, för fort blir det en
ljusare rand i stället då en yta får för lite bläck, Laserskrivare däremot blir bilden rätt men lite utsträckt eller krympt vid fel hastighet.
Nä, det kommer att synas ganska tydligt där med, i en laser så pressas ju trumman mot pappret (som är statiskt uppladdat) jag lovar att
du ser direkt om pappret rör sej i en annan hastighet än trumman.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

TomasL skrev:Det är flera problem med just laser.
1: Det finns i princip inga lasrar som skriver ut i perfekt skala på både x och y-led, det ena ledet komprimeras alltid lite, om det beror på tekniken eller värmen vet jag inte, förmodligen bägge orsaker tillsammans.
En bra laser är detta justerbart på, ner till en tiondels millimeter på dom jag jobbat med om jag minns rätt nu såhär tio år senare.
2: Värmen krymper mediet olika i x och y-led.
Kan säkert ställa till det, iaf på plast, men påverkas verkligen papper så mycket av det ?
3: Högsta upplösningen är i princip runt 18u, dvs 0,18mm tunnare ledningsbanor är i princip omöjligt att få till med en normal laser (baserat på 144lpi)
Menar du att du skulle få till bättre användbar upplösning med bläckstråle ? ..kanske, men jag är lite skeptisk.
4: Svärtan är svår att få till på stora ytor, då det är svårt att få laddningarna att stanna kvar på större ytor.
Med en billig skitlaserskrivare ja, med en vettig laser där man inte snålat på högspänningsdelen, har en bra trumma och riktig toner, nopes.
inga problem att skriva jättestora fält som mer eller mindre är blindskrift. (alltså upphöjda)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Den typen av lasrar finns knappast hemma hos den gemene hobbymakaren, knappt ens hos företag längre.
Krympningen gäller även papper, men är inte lika markant, laserbaserade produktionsmaskiner (dvs sådana som man kör tusentals kopior i stöten på) har uppvärmda och konditionerade magasin, för att pappret inte skall "slå sig", det är också viktigt att lägga i pappret med rätt sida uppåt/framåt då fiberriktningen spelar roll.

Upplösningsproblemet gäller oavsett om det är en laser eller bläckstråle, sannolikt kan man få bättre verklig upplösning med en laser än en bläckstråle, vid samma dpi.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Om jag kör en rumskonditionerad pappers A4 sida någon gång under september början av oktober genom lasern (HPLJ5000) två gånger (dubbelsidig utskrift) så krymper det ca 1mm...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Sant, papprets fuktighet spelar en mycket stor roll, samma gäller temperaturen, då det är ett levande material
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Glenn skrev:Med en billig skitlaserskrivare ja, med en vettig laser där man inte snålat på högspänningsdelen, har en bra trumma och riktig toner, nopes.
inga problem att skriva jättestora fält som mer eller mindre är blindskrift. (alltså upphöjda)
Tips på en vettig laserskrivare i dag (vettigare än en HP LaserJet 8150)?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ingen aning tyvärr, men man kan ju alltid satsa på en äldre "proffsmodell", dom brukar ju skrotas ut efter X antal år när dom är för dyra att underhålla.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Tack för tipset om filmerna från screentrycksföretaget, skall prova det och hoppas att det kommer fungera bättre.

Den där sprayen, skall den appliceras före eller efter utskrift? Skall jag skriva på Toshiban så vill jag inte spraya före, det är en maskin som kostar mycket mera än jag har lust att ersätta om något skulle hända...

Problemet med passningen är på LJ5, Toshiba 2300 ger perfekt passning men dålig svärta. Har prövat att köra två gånger i denna, men där är inte register som klarar detta. Är ju bara friktionsmatning för att dra in pappret, inte som i en bättre offsetmaskin där papperet stöts till rätt läge innan det greppas stadigt längs hela översidan då det dras in.

Det är enkelsidiga kort, men för svärtan krävs det två filmer stackade på varandra. Har provat både att skriva dessa separat och att skriva båda på samma ark och passningen blir lika usel på båda sätten. Är väl valsarna i LJ5 som har blivit orunda av att masikinen står stilla ganska så mycket.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Sprayningen sker efter utskrift, så ingen risk för maskinen här inte.
chrilleman

Inlägg av chrilleman »

Hej,

jag läste tråden och blev nyfiken på hur stor noggrannhet som efterfrågas. Storlek på kort och tolerans?

Själv känner jag inte igen problemet nämligen.. :) Jag skriver ut med bläckstråle (canon ip4300) på pelikan-papper från kjell.com (artnr: 252665) och använder min hemmabyggda exponeringsbox med UV-LEDs. LEDsen ger ett ljus som faller in nästan rakt mot masken och ger väldigt skarpa kanter. Jag brukar förvisso inte göra supersmala banor men 0.2mm på 35um brukar det alltid bli några. Ställer jag upp dutyn på pwm-en till ledsen så kan man se till att det inte finns ett spår av koppar kvar även om man exponerat genom den svartaste masken och man på samma sätt ställer ner den så är inte svärtan superkritisk heller. Jag har aldrig haft anledning att prova o göra mindre men nu blev jag som sagt nyfiken. :)
Min exponeringsbox är förresten byggd för max 160x100mm.. men det kan nog finnas utrymme för att få några mm extra.

//chrilleman
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Jag brukar skriva ut på blad utklippta från gratistidningar man får med posten. Krävs kanske några försök innan man hittar en med rätt papperstyp men sen klarar man sig länge på den. Och det går ju rätt snabbt att prova. Bara tvätta bort med aceton ifall det inte fäster ordentligt. Jag har dessutom märkt att jag fick bättre resultat på kort köpta utan fotoresist jämfört med kort där jag tagit bort fotoresisten med stålull (har inte provat tvätta bort fotoresisten med aceton eller något dock).

edit: Fast nu kanske vi snackade UV ja. Det var lite annat.. :)
Skriv svar