Film för laserutskrift?

Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Film för laserutskrift?

Inlägg av Marta »

Hittar en hel del om olika filmer i trådarna här på forumet, men inte något som klart förefaller att vara bästa valet.

Söker en film för LASERutskrift, inte bläck, där det räcker med en enkel film för att få tillräcklig svärta.

Har provat OH-film och även ritfilm, båda av okänt fabrikat, med otillräckligt resultat. Blir dålig täckning både i min egen HPLJ-5M och en tämligen ny svindyr Toshiba 7300.

Någon som har tips på en film som fungerar bra och är lätt att få tag på?
limpan4all

Re: Film för laserutskrift?

Inlägg av limpan4all »

Prova att uppdatera dina drivrutiner eller att använda Postscriptdriver samt definitivt originaltoner, DET ÄR skillnad i svärta.
Nytt är inte alltid bättre.
Den skrivaren (HPLJ5M) kan definitivt få till utskrifter som är kolsvarta...
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Tonern är troligen original. Det är Canon toner jag använder och det är ju de som har tillverkat mekaniken i denna skrivare. Tror den heter EP-E.

Har inte provat att skriva ut i Postscript, möjligheten finns så det skall testas. Har använt PCL och page protection aktiverat så den skriver inte förän den renderat hela sidan.

Frågan kvarstår dock, vilken film är bäst?

Ser ut att vara en elektrostatisk effekt som bryter upp tonern i ett oregelbundet mönster på LJ5.

På Toshiban däremot ser det ut att kunna vara något typ av rastrering som jag inte lyckats välja bort. Den är jättestökig med femtioelva menyer på maskinen och oräkneliga flikar med inställningar i datorn...
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Med rätt uppsättning drivrutiner så får du inställningsmöjligheter för svärta, eller rättare sagt grader av "toner save" kan även kallas ECO MODE eller något liknande.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Jag känner väl till alla snikmodes där finns och dessa är avstängda överallt där de kunnat hittas. Däremot vet jag inte om drivrutinerna är optimala för svartast möjliga utskrift.

Tyvärr är passningen mellan utskrifter sådan att det fungerar dåligt att lägga dubbla filmer. Det är antagligen någon vals som inte är rund och orsakar en aning ojämn matning. Påverkar inget med någon tiondel på 100mm om det inte vore för passningen... Nu ger det kort nästan utan hålmarkering där det är som värst.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Mitt råd, kör med Cogras prototypservice, eller låt nån grafikfirma plotta filmerna, kan kosta allt från fika till pengar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Vill kunna göra hela processen allra helst hemma eller på företaget där Toshibaskrivaren finns om LJ5 inte löser uppgiften.

Har ännu inte fått något svar på den ursprungliga frågan.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Vilken av skrivarna ger dig dålig passning? Om det är båda två så kan ju 'filmen' vara olämplig då den sträcker sig.
Jag har använt mig av ritfilm på stora A2 ark som jag skär ner till lämpligt format. Ska se om jag hittar vad det är för sort.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Laserskrivare drar i princip alltid någon eller några % fel i längsled på en utskrift medans dom ofta
ligger rätt bra på andra ledden, för att få dom att passa är mer eller mindre bara tur som gäller.

Så jag skulle helt enkelt rekommendera att inte göra dubbelsidiga kort med laserskrivare... :)

Men vill du ha bättre film och göra det själv på lasern skulle jag rekommendera att ringa upp http://coatedscreens.se
och köpa en bunt Polimat A4 Laserfilm och en 400ml sprayburk Densitone för att öka svärtan, det gör en klar skillnad!

Bläckstråle däremot håller i dom flesta fall registreringen mkt bättre då det krävs för den tekniken, så en bra
bläckstråle med rätt film ger ofta bättre resultat även om det är dyrare per exemplar, problemet här kan vara svärtan.

PoliJet bläckstråle film från ovannämnda ställe ger bra resultat, Agfa Copyjet är också bra.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Kan också hjälpa att köra igenom lasern med en liten prick i varje hörn.
Då värmer du upp folien. Sen kan du köra en skarp utskrift på samma folie.

Det är någon annan här som skrivit det förut i någon tråd, jag bara återupprepar. :D
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Jag tipsade om ett papper i en annan tråd som jag läste om
på en elektroniksida. Det skulle enligt författaren ha många
bra egenskaper, bland annat vara lagom tjockt och ge fina original.

http://www.viking-direct.co.uk/catalog/ ... 059&pr=Q21
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Meduza skrev:Laserskrivare drar i princip alltid någon eller några % fel i längsled på en utskrift medans dom ofta
ligger rätt bra på andra ledden, för att få dom att passa är mer eller mindre bara tur som gäller.

[klipp]

Bläckstråle däremot håller i dom flesta fall registreringen mkt bättre då det krävs för den tekniken, så en bra
bläckstråle med rätt film ger ofta bättre resultat även om det är dyrare per exemplar, problemet här kan vara svärtan.
Vad grundar du detta på rent tekniskt ? jag skulle nog gissa att det är tvärt om, iaf på papper, om man skriver på plast kan det ju möjligen vara som jojje skriver att det är själva plasten som töjer sej av värmen i fixen.

Sen har jag aldrig sett en bläckstråleskrivare där detta kan justeras, men det kan man på en bra laser.
Nerre

Inlägg av Nerre »

En laserskrivare placerar väl allt korrekt på trumman, men för att det skall hamna helt rätt på pappret så får pappret inte röra sig i förhållande till trumman. Och jag antar att det är svårt att göra en pappersmatning som håller exakt samma hastighet som trumman.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det är väl ungefär lika svårt som att göra en lika exakt pappersmatning till en bläckstråleskrivare isåfall ?

Fast min tanke är ju att pappersmatningen och trumhastigheten borde vara exakt synkad med hjälp av kugg, så länge inte pappret slirar borde det bli identiskt, eventuell justering borde ju snarare ske i "andra änden", i.e när lasern ritar på trumman.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Glenn skrev:Vad grundar du detta på rent tekniskt ? jag skulle nog gissa att det är tvärt om, iaf på papper, om man skriver på plast kan det ju möjligen vara som jojje skriver att det är själva plasten som töjer sej av värmen i fixen.

Sen har jag aldrig sett en bläckstråleskrivare där detta kan justeras, men det kan man på en bra laser.
Min förklaring är samma som Nerres, att pappersmatningen inte håller 100% exakt samma hastighet som trumman,
samt att värmen påverkar materialet, i huvudsak är dock min förklaring rent erfarenhetsmässigt då jag har skrivit
ut ett par hundra filmer för screentryck på ett par olika laserskrivare och vet att dom ofta är flera tiondelar fel
mellan två exemplar, medans när jag skriver ut filmer med vår Epson R2880 Bläckstråleskrivare på tex
Agfa CopyJet-film så passar dom perfekt.

Bläckstråleskrivare "kräver" att pappret går exakt rätt hastighet då allt annat ger "banding" i utskriften (det blir randigt)
på grund av att om det går för långsamt blir det en mörkare rand då en del får lite för mycket bläck, för fort blir det en
ljusare rand i stället då en yta får för lite bläck, Laserskrivare däremot blir bilden rätt men lite utsträckt eller krympt vid fel hastighet.
Skriv svar