polaritet vändare för motor
Svarar på min egna fråga då min nyfikenhet fick mig att söka lite på google etc...
RS-232
http://www2.rad.com/networks/1995/rs232/rs449.htm#449
The distance for transmission is limited to 50 ft.
foot (ft). 1 ft= 0,3048 m. => 50*0,3048 = 15.24m......
Hmm... verkar lite illa detta faktist... visst det är en den gamla standarden men den nya lär ju knappast vara det dubbla så... hmm... vet inte hur man ska lösa detta... ideer?
//Rille
RS-232
http://www2.rad.com/networks/1995/rs232/rs449.htm#449
The distance for transmission is limited to 50 ft.
foot (ft). 1 ft= 0,3048 m. => 50*0,3048 = 15.24m......
Hmm... verkar lite illa detta faktist... visst det är en den gamla standarden men den nya lär ju knappast vara det dubbla så... hmm... vet inte hur man ska lösa detta... ideer?
//Rille
-
- Kontakt:
RS485 är nog en lämplig standard om man vill ha längre sträckor eftersom den är designad för att klara upp till 1200 meter. En RS232-till-485 konverter är simpel att bygga i lapptopändan. Och i ROV-delen så omvandlar man RS485 direkt till TTL för att köra in i PIC'en.
Annars är ju en annan variant att använda sig av ethernet. Kör man punkt till punkt i 10 mbit full duplex med bra kabel så kommer man upp i sträcker som är bra mycket längre än dom 100 meter som är den officiella gränsen för en TwistedPair (TP).
Med ethernet blir man mer eller mindre tvungen att byta ut PIC'en mot ett microATX-kort, men det är ju inte bara av ondo. Oändligt mycket mera processeringskraft, möjlighet till streamande video, osv osv.
Annars är ju en annan variant att använda sig av ethernet. Kör man punkt till punkt i 10 mbit full duplex med bra kabel så kommer man upp i sträcker som är bra mycket längre än dom 100 meter som är den officiella gränsen för en TwistedPair (TP).
Med ethernet blir man mer eller mindre tvungen att byta ut PIC'en mot ett microATX-kort, men det är ju inte bara av ondo. Oändligt mycket mera processeringskraft, möjlighet till streamande video, osv osv.
just ja, jag glömde bort att RS232 inte är balanserad. Men jag antar att du menar RS422. RS485 är dubbelriktad. det kräver att man har kolitions hantering, det krånglar till det onödigt mycket. Annars är RS485 och RS422 likadana. Ethernet har också bara komunikaton i en rikting per par. Det krävs lika mycket ledning till det som till RS422. Men det är bökigare. Jag har en kompis som byggde en webserver med ethernet på en PIC. Jag kan säga att han ångrade valet av processor. Så det är nog inte att rekomendera även om det går. En annan fördel med PC prylar är att det blir lättare att hänga på kameror och liknande om man bygger på PC prylar. Nackdelen är att de drar mer effekt än en PIC.
-
- Kontakt:
Jo, 422 är nog lämpligare i det här fallet än 485. Jag byggde för ett antal år sedan ett "home automation nät" baserat på 485 efter som jag behövde då fler än en sändare. Det var det som satt i bakhuvudet på mig. 422 med 1 sändare och upp till 10 mottagare passar mycket enklare in i denna applikation.
Jo, nackdelen med en uATX är ju att den drar ju säkert minst 500 gånger mer ström än en simpel PIC, fast innan man utesluter den idén ska man nog titta på hur mycket en uATX (möjligen med flashdisk istället för hårddisk) drar iförhållande till de 4 motorerna och belysningen på ROV'en. Den där extra amperen kanske inte gör så hemskt mycket i det stora hela. Dessutom kanske det är möjlight att trottla ner hastigheten på den emellanåt för att spara ström.
Att man kan interface en PIC/AVR till ett nätverkskort är jag väl medveten om. Jag har ett sådant bygge framför mig här på bordet. En Mega8, ett vanligt RTL8019 (NE2000) nätverkskort, LCD display, tempsensor och ett hackat Ericsson Chatboard. Ska göra ett 20-tal av en modifierad variant av denna prototyp för att använda som nätverksansluta termometrar och lampstyrare. Bild på prototypen
Jo, nackdelen med en uATX är ju att den drar ju säkert minst 500 gånger mer ström än en simpel PIC, fast innan man utesluter den idén ska man nog titta på hur mycket en uATX (möjligen med flashdisk istället för hårddisk) drar iförhållande till de 4 motorerna och belysningen på ROV'en. Den där extra amperen kanske inte gör så hemskt mycket i det stora hela. Dessutom kanske det är möjlight att trottla ner hastigheten på den emellanåt för att spara ström.
Att man kan interface en PIC/AVR till ett nätverkskort är jag väl medveten om. Jag har ett sådant bygge framför mig här på bordet. En Mega8, ett vanligt RTL8019 (NE2000) nätverkskort, LCD display, tempsensor och ett hackat Ericsson Chatboard. Ska göra ett 20-tal av en modifierad variant av denna prototyp för att använda som nätverksansluta termometrar och lampstyrare. Bild på prototypen
Hmm... så det verkar vara 422 som gäller... lite synd då jag absolut inte har ngn som helst erfarenhet av att... hmm... på laptop sidan sa du att det inte skulle vara några probz att bygga en konverterare... låter bra
På PIC sidan bygger man också ngn slags konverterare antar jag...
Hela ethernet grejen är MKT intressant men jag har ingen lust att ge mig in på det... iaf inte i detta projektet...
matseng>> Prototypen såg grym ut! Häftigt som fasen...
//Rille

Hela ethernet grejen är MKT intressant men jag har ingen lust att ge mig in på det... iaf inte i detta projektet...
matseng>> Prototypen såg grym ut! Häftigt som fasen...
//Rille