polaritet vändare för motor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Jonaz

polaritet vändare för motor

Inlägg av Jonaz »

eh just ett sånt schema behöver jag

skall andvända en vippbrytare till\från\till
om jag har försått det rätt så skall man andvända sig av en H brygga eller?
är inte säker hur man skall gå till väga

är det nån som kan hjälpa till?
Användarvisningsbild
erixon

Inlägg av erixon »

Tja....
Vet inte vad du ska med en h-brygga till.
det räker med en två polig till-från-till brytare....
om det inte är för stora strömmar (typ >2A)...

Om du vill använda 2-pol brytare så koppla späning källan på de mittesta kontakterna på brytaren och sedan kopplar du in motorn på de nedersta och sedan på den översta men korsar kablarna annars går motorn åt samma håll....
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

nej måste han en pol-växlare annars står jag med 100 meter kabel tur o retur.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Du vill alltså stå 100 meter bort och styra en motor fram-stopp-back med bara en tunn 2-ledars styrkabel?

Nåt sånthär kanske?

Bild
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

jo, matsengs variant borde funka. Men jag vet inte hur tunn den kan vara? Det blir ju lite motstånd i kabeln också. De ska ju faktiskt kunna driva ett relä. Eller är det kanske jag som tänker fel? Behövs kanske inte så hög ström?
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

En 0.38 mm2 (ganska klen) har ett motstånd på lite mindre än 5 ohm per 100 meter. Ett 12 volts relä har en spolresistans på mellan 400 och 2000 ohm beroende på modell.
Edit: Ett bilrelä drar dock mycket mera ström. 80-90 ohm brukar dom ligga på.

Man kommer förmodligen att tappa ungefär 0.1 volt i kablen, plus dom 0.7 volten som dioden orsaker.

Som tur är så klarar dom flesta reläer med 12 volts styrspänning att aktiveras av spänningar mellan 8 och 9 volt.

Använder man jättetunn kabel så att kabelförlusterna blir aldeles för stora så kan man helt enkelt kompensera för det genom att välja ett 12 voilts relä och sedan ha en 15 eller 18 volts trafo...
göcke

Inlägg av göcke »

:wink: matseng
när gick en motor med bara plusmatning :wink:
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Göcke: Det är det som är finessen. När inget av reläerna är dragna så har motorn plus på båda sidorna och den står stilla. När det översta reläet är draget så får motorn minus uppifrån och plus nedifrån och går åt ena hållet. Drar man istället det andra reläet så blir det plus uppifrån och minus nedifrån och motorn går åt andra hållet.
VikHe

Inlägg av VikHe »

^^^^
helt rätt att en motor inte går med två plusmatningar, men det är juh inte meningen heller, om man ändrar läger på brytaren drar det ena relät och jordar den ena av plusanslutningarna istället, då däremot går motorn :)

Edit: inte hann man först :)
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

matseng: du förstod precis vad jag ville ha.
Man hur skall jag göra det rent praktiskt?

jo kabeln kommer att bli ca 100m lång och den är 0,5mm tjock (kopparn) tyvärr så är den en trådig men det får gå så länge, dock är det 8 kablar i kablen om ni fattar..

måste andvända en del av dom andra kablarna till annat. det är 4 drivmotorer fram\back och upp\ner samt 1-2 st servon för andra saker.
göcke

Inlägg av göcke »

matseng , :) jo jag misstänkte att det var så du menade, med benämningen på strömbrytaren, och kopplingen fungerar. har använt samma koppling till att tända och släcka en röd och grön lampa. på 400m avstånd.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En 100 meter lång koppartråd med 0,5mm i diameter har ett motstånd på totalt 8,76 Ohm. Två trådar används ju, och har man ett växlande bilrelä blir det totala spänningsfallet i kabeln ca 2,16V. Teoretiskt då :)
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jonaz skrev:matseng: du förstod precis vad jag ville ha.
Man hur skall jag göra det rent praktiskt?

jo kabeln kommer att bli ca 100m lång och den är 0,5mm tjock (kopparn) tyvärr så är den en trådig men det får gå så länge, dock är det 8 kablar i kablen om ni fattar..

måste andvända en del av dom andra kablarna till annat. det är 4 drivmotorer fram\back och upp\ner samt 1-2 st servon för andra saker.
Rent praktiskt.... hmmm... Det beror lite på vad du har för förutsättningar.

1 Jag förmodar att du har tillgång till 230 volt både borda vid motorerna och vid strömbrytaren?

2 Vilken spänning går motorerna på och hur mycket drar dom?

3 Du skriver 4 motorer fram/back (stopp?). Ska alla kunna styras indivuellt? typ motor #1 Stop, #2 Fram #3 Fram #4 back?

4 Du skriver 1-2 st servon också. Det börjar bli ont om ledare i den 8-poliga kabeln då. Kan du tänka dig att dra två kablar, eller är det ok med att sätta en pic/avr i båda ändarna för att styra allt över färre ledare?
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

MadModder: Med så mycket drop ska man nog använda sig av antingen känsligare relän eller höja spänningen på strömbrytarsidan ett par tre volt.
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

"sätta en pic/avr i båda ändarna för att styra allt över färre ledare"

Det tycker jag... inte bara för att det då styrs över färre ledare utan för att det främst kan bli betydligt mkt lättare att bygga ut och styra allt simultant... tja nästan iaf... inte långt ifråm, det handlar väl om några ms kan jag tänka mig...

240Volt kan jag inte tänka mig... 12-24volt i vatten är en sak men aldrig att man driver en ROV med 240v...

När och om jag tar på mig att göra ett liknande projekt kommer jag nog ha en Laptop ovanför vatten ytan och en (antagligen flera) PIC i ROV:en... för att styra allt från drift till lampor etc... om man har en PIC/AVR i ROV:en kan man se till att få lite automatiska gyro funktioner etc så att roboten inte tiltar för mkt pga av ngn taskig joystick rörelse eller liknande...

//Rille
Skriv svar