Elektronik fur alles, var köpa?
Elektronik fur alles, var köpa?
Läste i annan tråd att böckerna i serien Elektronik för alla (det var välla så det hette?) var en bra grej att låna på bibblan.
Undrar nu om dessa går att köpa, finns de öht i nytryck, de jag hittat är från tidigt 70-tal...?
Hittar några anonser från antikvariat som säljer enstaka delar, skulle dock vilja ha hela serien i ett köp.
Någon som har någe tips?
Om inte annat kanske nån kan posta ISBN på böckerna, skulle ju hjälpa en del i mitt sökande..
Undrar nu om dessa går att köpa, finns de öht i nytryck, de jag hittat är från tidigt 70-tal...?
Hittar några anonser från antikvariat som säljer enstaka delar, skulle dock vilja ha hela serien i ett köp.
Någon som har någe tips?
Om inte annat kanske nån kan posta ISBN på böckerna, skulle ju hjälpa en del i mitt sökande..
Jag var och lånade några på biblioteket. De älsta fick de leta efter i källaren. Underbara böcker. Man får lära sig att spika i en planka efter shema och peta dit komponenter med sockerbitar!!!
Elektronik för alla - del 1 isbn 91-514-0101-0
Elektronik för alla - del 2 isbn 91-514-0102-9
Elektronik för alla - del 6 isbn 91-514-0188-6
Elektronik för alla - del 8 isbn 91-514-0207-6
Elektronik för alla - del 1 isbn 91-514-0101-0
Elektronik för alla - del 2 isbn 91-514-0102-9
Elektronik för alla - del 6 isbn 91-514-0188-6
Elektronik för alla - del 8 isbn 91-514-0207-6
Jag antar att du är ute efter svensk litteratur. Jag har faktiskt inte läst "Elektronik för alla" men de svenska elektronikböcker jag har i bokhyllan är de som följer. De kan kanske ge lite uppslag till att hitta andra böcker.
"ELEKTRICITETSLÄRA, Del 1. Likström" J. Bolander; 1963 ingen ISBN.
Grundläggande bok om ellära, magnetism, induktion mm. Kanske inget att rekommendera.
"Ellära" Bergdahl, Lidgren, Nordh; ISBN: 91-970215-1-2
Pappersbok med tvivelaktig layout och kvalitetskänsla. Innehåller grunderna i Likström, växelström, magnetiska och elektriska fält. Innehåller det man behöver men lite tråkig.
"Grundläggande Elektronik" Lars-Hugo Hemert, Gustaf Gustafsson; ISBN: 91-4020499-5
Grundläggande halvledarteknik, digitalteknik, enkla förstärkarkopplingar med bipolär och op-förstärkare. Analogdelen är för översiktlig och vissa avsnitt om digitaltekniken lite föråldrade (t.ex. logikfamiljer). Ger dock en hyffsat bra översikt främsta av digitalteknik. Lättläst.
"Elektriska Nät" Gunnar Petersson; Ingen ISBN
Omfattande teoretisk behandling av grundläggande ellära med resistorer, spolar, kondensatorer. Lite akademisk.
"Elektronikens grunder, del 1 komponenter" John Schröder; 1974; ISBN: 91-1-745252-X
Visserligen en gammal bok men innehåller mycket matnyttigt om komponenter som kondensatorer, spolar, magnetiska material, transformatorer. Som sagt gammal men kan rekommenderas.
"Elektronikens grunder, del 2 Elektronrör & halvledarkomponenter" John Schröder; 1971; ISBN: 91-1-712402-6
Även denna gammal men ändå läsvärd. Rör är väl kuriosa för de flesta. Förklarar halvledare, dioder, transistorer plus lite nyttigt som t.ex. kylning och hall-givare.
"elektronrörsförstärkare" Gunnar Markesjö; 2:a upplagan 1966; Ingen ISBN
Kan kanske vara intressant om man är intresserad av rör
"transistor pulskretsar" Gunnar Markesjö; Ingen ISBN
Serie om fyra böcker. Del 1 massor av transistorkopplingar som vippor, oscillator, schmitt-trigger, pulsformande kretsar, svep. Del 2, logikkrersar, effektkretsar. Del 3 halvledare, transistorer, kylning. Del 4, Räkneexempel och laborationer. Vissa gillar inte Gunnar Markesjö men det finns nog en hel del att lära av dessa böcker.
"elektronik Inledande kurs A" Gunnar Markesjö; ISBN: 91-24-20489-7
Handlar om oscilloskop, passiva och aktiva komponenter, differentialförstärkare. Pappersbok i A4-format.
"elektronik 2 Analoga kretsar" Gunnar Marksjö, Ingmar Höglund; ISBN: 91-24-20669-5
Transistormodeller, frekvensberoende, motkoppling, oscillatorer. Pappersbok i A4-format. Kan vara läsvärd.
"elektronik 3 Effektkretsar" Gunnar Markesjö, Ingmar Höglund; ISBN: 91-24-19796-3
Termiska effekter, LF-effektförstärkare, tyristor, effektomvandlare. Pappersbok i A4-format.
"501 elektroniska byggprojekt" ISBN: 91-86898-00-0
Många ideer på små enkla byggprojekt.
Sedan är det ett gäng engelska böcker men de är ju inga problem att hitta om man kan grunderna då de finns i överflöd.
"ELEKTRICITETSLÄRA, Del 1. Likström" J. Bolander; 1963 ingen ISBN.
Grundläggande bok om ellära, magnetism, induktion mm. Kanske inget att rekommendera.
"Ellära" Bergdahl, Lidgren, Nordh; ISBN: 91-970215-1-2
Pappersbok med tvivelaktig layout och kvalitetskänsla. Innehåller grunderna i Likström, växelström, magnetiska och elektriska fält. Innehåller det man behöver men lite tråkig.
"Grundläggande Elektronik" Lars-Hugo Hemert, Gustaf Gustafsson; ISBN: 91-4020499-5
Grundläggande halvledarteknik, digitalteknik, enkla förstärkarkopplingar med bipolär och op-förstärkare. Analogdelen är för översiktlig och vissa avsnitt om digitaltekniken lite föråldrade (t.ex. logikfamiljer). Ger dock en hyffsat bra översikt främsta av digitalteknik. Lättläst.
"Elektriska Nät" Gunnar Petersson; Ingen ISBN
Omfattande teoretisk behandling av grundläggande ellära med resistorer, spolar, kondensatorer. Lite akademisk.
"Elektronikens grunder, del 1 komponenter" John Schröder; 1974; ISBN: 91-1-745252-X
Visserligen en gammal bok men innehåller mycket matnyttigt om komponenter som kondensatorer, spolar, magnetiska material, transformatorer. Som sagt gammal men kan rekommenderas.
"Elektronikens grunder, del 2 Elektronrör & halvledarkomponenter" John Schröder; 1971; ISBN: 91-1-712402-6
Även denna gammal men ändå läsvärd. Rör är väl kuriosa för de flesta. Förklarar halvledare, dioder, transistorer plus lite nyttigt som t.ex. kylning och hall-givare.
"elektronrörsförstärkare" Gunnar Markesjö; 2:a upplagan 1966; Ingen ISBN
Kan kanske vara intressant om man är intresserad av rör
"transistor pulskretsar" Gunnar Markesjö; Ingen ISBN
Serie om fyra böcker. Del 1 massor av transistorkopplingar som vippor, oscillator, schmitt-trigger, pulsformande kretsar, svep. Del 2, logikkrersar, effektkretsar. Del 3 halvledare, transistorer, kylning. Del 4, Räkneexempel och laborationer. Vissa gillar inte Gunnar Markesjö men det finns nog en hel del att lära av dessa böcker.
"elektronik Inledande kurs A" Gunnar Markesjö; ISBN: 91-24-20489-7
Handlar om oscilloskop, passiva och aktiva komponenter, differentialförstärkare. Pappersbok i A4-format.
"elektronik 2 Analoga kretsar" Gunnar Marksjö, Ingmar Höglund; ISBN: 91-24-20669-5
Transistormodeller, frekvensberoende, motkoppling, oscillatorer. Pappersbok i A4-format. Kan vara läsvärd.
"elektronik 3 Effektkretsar" Gunnar Markesjö, Ingmar Höglund; ISBN: 91-24-19796-3
Termiska effekter, LF-effektförstärkare, tyristor, effektomvandlare. Pappersbok i A4-format.
"501 elektroniska byggprojekt" ISBN: 91-86898-00-0
Många ideer på små enkla byggprojekt.
Sedan är det ett gäng engelska böcker men de är ju inga problem att hitta om man kan grunderna då de finns i överflöd.
Tack för alla tipsen, feel free to let em´ flow.
Tar med glädje emot tips på lättlästa böcker som tar upp grunderna, sitter med endast skolans häften i Ellära och de är minst sagt torftiga i innehåll.
En liten sammanfattning av boken a la babbage är ju matnyttigt
Om inte annat kanske denna tråden kan bli början på ett litet Ellära kartotek..
Tar med glädje emot tips på lättlästa böcker som tar upp grunderna, sitter med endast skolans häften i Ellära och de är minst sagt torftiga i innehåll.
En liten sammanfattning av boken a la babbage är ju matnyttigt

Om inte annat kanske denna tråden kan bli början på ett litet Ellära kartotek..
lite trivia så här på förmiddagen:
En av författarna till "elektronik för alla", Berndt Andersson, bodde i samma by som jag när jag var liten! Högboda i västra Värmland...jag gick i samma klass som hans dotter i låg/mellanstadiet och när han fick höra att jag var intresserad av elektronik så fick jag en del roliga elektroniktidningar av honom!
Min morsa var biblotekarie och dessa böcker fanns givetvis i vårt lokala bibliotek, jag läste den första nån gång i mitten av 80-talet!
http://www.lansbiblioteket.se/forfattar ... berndt.htm
:)
En av författarna till "elektronik för alla", Berndt Andersson, bodde i samma by som jag när jag var liten! Högboda i västra Värmland...jag gick i samma klass som hans dotter i låg/mellanstadiet och när han fick höra att jag var intresserad av elektronik så fick jag en del roliga elektroniktidningar av honom!
Min morsa var biblotekarie och dessa böcker fanns givetvis i vårt lokala bibliotek, jag läste den första nån gång i mitten av 80-talet!
http://www.lansbiblioteket.se/forfattar ... berndt.htm
:)
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- Housepainter
- EF Sponsor
Kompletterar tgr med de jag har:
Elektronik för alla - del 3 isbn 91-514-0103-7
Elektronik för alla - del 5 isbn 91-514-0179-7
Är det någon som har 4:an till salu så är jag mkt intresserad...!
Jag kan rekommendera AE80 (om nån hittar på nåt antikvariat), givetvis uråldriga, men enormt lärorika. Del 2 är en samling kontruktioner, perfekta som referensunderlag!
Elektronik för alla - del 3 isbn 91-514-0103-7
Elektronik för alla - del 5 isbn 91-514-0179-7
Är det någon som har 4:an till salu så är jag mkt intresserad...!
Jag kan rekommendera AE80 (om nån hittar på nåt antikvariat), givetvis uråldriga, men enormt lärorika. Del 2 är en samling kontruktioner, perfekta som referensunderlag!
- Housepainter
- EF Sponsor
Re: Elektronik fur alles, var köpa?
Jag kan komplettera med en bok jag har i hyllan:
Elektronik från början, Sändare- och mottagaresystem
av Börje Lindell
375 sidor med riktigt bra fakta
Innehåll:
1 Systemteknik
2 Elektroakustik
3 Skivspelaren
4 Bandspelaren