Elektronik fur alles, var köpa?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Stygge

Elektronik fur alles, var köpa?

Inlägg av Stygge »

Läste i annan tråd att böckerna i serien Elektronik för alla (det var välla så det hette?) var en bra grej att låna på bibblan.
Undrar nu om dessa går att köpa, finns de öht i nytryck, de jag hittat är från tidigt 70-tal...?
Hittar några anonser från antikvariat som säljer enstaka delar, skulle dock vilja ha hela serien i ett köp.
Någon som har någe tips?
Om inte annat kanske nån kan posta ISBN på böckerna, skulle ju hjälpa en del i mitt sökande..
tgr

Inlägg av tgr »

Jag var och lånade några på biblioteket. De älsta fick de leta efter i källaren. Underbara böcker. Man får lära sig att spika i en planka efter shema och peta dit komponenter med sockerbitar!!!

Elektronik för alla - del 1 isbn 91-514-0101-0
Elektronik för alla - del 2 isbn 91-514-0102-9
Elektronik för alla - del 6 isbn 91-514-0188-6
Elektronik för alla - del 8 isbn 91-514-0207-6
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Jag antar att du är ute efter svensk litteratur. Jag har faktiskt inte läst "Elektronik för alla" men de svenska elektronikböcker jag har i bokhyllan är de som följer. De kan kanske ge lite uppslag till att hitta andra böcker.

"ELEKTRICITETSLÄRA, Del 1. Likström" J. Bolander; 1963 ingen ISBN.
Grundläggande bok om ellära, magnetism, induktion mm. Kanske inget att rekommendera.

"Ellära" Bergdahl, Lidgren, Nordh; ISBN: 91-970215-1-2
Pappersbok med tvivelaktig layout och kvalitetskänsla. Innehåller grunderna i Likström, växelström, magnetiska och elektriska fält. Innehåller det man behöver men lite tråkig.

"Grundläggande Elektronik" Lars-Hugo Hemert, Gustaf Gustafsson; ISBN: 91-4020499-5
Grundläggande halvledarteknik, digitalteknik, enkla förstärkarkopplingar med bipolär och op-förstärkare. Analogdelen är för översiktlig och vissa avsnitt om digitaltekniken lite föråldrade (t.ex. logikfamiljer). Ger dock en hyffsat bra översikt främsta av digitalteknik. Lättläst.

"Elektriska Nät" Gunnar Petersson; Ingen ISBN
Omfattande teoretisk behandling av grundläggande ellära med resistorer, spolar, kondensatorer. Lite akademisk.

"Elektronikens grunder, del 1 komponenter" John Schröder; 1974; ISBN: 91-1-745252-X
Visserligen en gammal bok men innehåller mycket matnyttigt om komponenter som kondensatorer, spolar, magnetiska material, transformatorer. Som sagt gammal men kan rekommenderas.

"Elektronikens grunder, del 2 Elektronrör & halvledarkomponenter" John Schröder; 1971; ISBN: 91-1-712402-6
Även denna gammal men ändå läsvärd. Rör är väl kuriosa för de flesta. Förklarar halvledare, dioder, transistorer plus lite nyttigt som t.ex. kylning och hall-givare.

"elektronrörsförstärkare" Gunnar Markesjö; 2:a upplagan 1966; Ingen ISBN
Kan kanske vara intressant om man är intresserad av rör

"transistor pulskretsar" Gunnar Markesjö; Ingen ISBN
Serie om fyra böcker. Del 1 massor av transistorkopplingar som vippor, oscillator, schmitt-trigger, pulsformande kretsar, svep. Del 2, logikkrersar, effektkretsar. Del 3 halvledare, transistorer, kylning. Del 4, Räkneexempel och laborationer. Vissa gillar inte Gunnar Markesjö men det finns nog en hel del att lära av dessa böcker.

"elektronik Inledande kurs A" Gunnar Markesjö; ISBN: 91-24-20489-7
Handlar om oscilloskop, passiva och aktiva komponenter, differentialförstärkare. Pappersbok i A4-format.

"elektronik 2 Analoga kretsar" Gunnar Marksjö, Ingmar Höglund; ISBN: 91-24-20669-5
Transistormodeller, frekvensberoende, motkoppling, oscillatorer. Pappersbok i A4-format. Kan vara läsvärd.

"elektronik 3 Effektkretsar" Gunnar Markesjö, Ingmar Höglund; ISBN: 91-24-19796-3
Termiska effekter, LF-effektförstärkare, tyristor, effektomvandlare. Pappersbok i A4-format.

"501 elektroniska byggprojekt" ISBN: 91-86898-00-0
Många ideer på små enkla byggprojekt.

Sedan är det ett gäng engelska böcker men de är ju inga problem att hitta om man kan grunderna då de finns i överflöd.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

En bok som fick mig att "vakna" var Allmän elektronik 1.
ISBN 91-970349-2-4 eller ISBN 91-970349-0-8
Stygge

Inlägg av Stygge »

Tack för alla tipsen, feel free to let em´ flow.
Tar med glädje emot tips på lättlästa böcker som tar upp grunderna, sitter med endast skolans häften i Ellära och de är minst sagt torftiga i innehåll.

En liten sammanfattning av boken a la babbage är ju matnyttigt :)

Om inte annat kanske denna tråden kan bli början på ett litet Ellära kartotek..
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

De ges ut av Larsonförlag, www.larsonforlag.se
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

lite trivia så här på förmiddagen:

En av författarna till "elektronik för alla", Berndt Andersson, bodde i samma by som jag när jag var liten! Högboda i västra Värmland...jag gick i samma klass som hans dotter i låg/mellanstadiet och när han fick höra att jag var intresserad av elektronik så fick jag en del roliga elektroniktidningar av honom!
Min morsa var biblotekarie och dessa böcker fanns givetvis i vårt lokala bibliotek, jag läste den första nån gång i mitten av 80-talet!

http://www.lansbiblioteket.se/forfattar ... berndt.htm

:)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul. :)

Hm, han har blivit äldre. Jag känner inte igen honom från böckerna. :)
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

>rehnmaak, tack för länken. beställde precis de två första böckerna. nu skall här läsas!!
douryd

Inlägg av douryd »

Kompletterar tgr med de jag har:

Elektronik för alla - del 3 isbn 91-514-0103-7
Elektronik för alla - del 5 isbn 91-514-0179-7

Är det någon som har 4:an till salu så är jag mkt intresserad...!

Jag kan rekommendera AE80 (om nån hittar på nåt antikvariat), givetvis uråldriga, men enormt lärorika. Del 2 är en samling kontruktioner, perfekta som referensunderlag!
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

larssonförlag hade bara Elektronik för alla del 1-3. vet någon var man kan få tag på resten? det är mycket bra böcker!! :)
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Elektronik fur alles, var köpa?

Inlägg av 4kTRB »

Jag kan komplettera med en bok jag har i hyllan:

Elektronik från början, Sändare- och mottagaresystem
av Börje Lindell
375 sidor med riktigt bra fakta

Innehåll:
1 Systemteknik
2 Elektroakustik
3 Skivspelaren