Etsningen sket sig!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Ska mönstret synas i blått när framkallningen är färdig?
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Beror nog på fotoresisten.
Men jag brukar få en lite gulare nyans där ledningarna skall vara.

10min kanske är lite länge ja, 7min funkar nog. FÖrsök att ha lite längre avstånd så ökar du nog skärpan lite (svårare för ljuset att komma in sentt under ledarna)

Vi får ju tänka på att han bara kör med ett vanligt lysrör, därav den långa exponeringstiden.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Nu har jag försökt igen, med mycket svagare framkallningsvätska. Direkt när jag stoppar i kortet blir de oexponerade ytorna knallblå under någon sekund, men det blåa försvinner på någon sekund. Kvar kan man urskilja ledningsmönstret lite gråaktigt på kopparytan.

Jag tror nog att allt gick bra så här långt.

Jag spolade sedan av kortet, och lade ner det i en hink med 50-gradig etsvätska, som var tillblandad enligt påsens rekommendationer (0,7dl pulver i 5dl vatten). Vid själva etsningen händer INGENTING, jag skvalpade runt med hinken i 15-20 min utan att kopparen verkade lösas upp överhuvudtaget.

Varför blir det såhär?

När jag etsade kretskort m.h.a. tuschpenna på den gamla onda tiden etsades kopparen bort på någon minut!

Är det något grundläggande som jag missat?
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

För att testa etsningen kan du ta en bit veroboard, eller skrapa bort lite av fotoresisten på en bit laminat och stoppa i, så ser du snabbt om du har något fel där...
Annars tycker jag det låter som att du har kortet i framkallningsvätskan för länge.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Hur länge ska man framkalla då? Jag framkallade nog i maximalt 5-10 sekunder. Jag tycker också att Hedis beskrivning av mönstret stämmer väl överens med hur mitt mönster såg ut på andra försöket.

Jag använder etspulver från Kjell&Co, är det någon som har erfarenheter av balndningen? Jag blandade 0,7 deciliter till 5 deciliter vatten enligt instruktioner på påsen, men det verade ju inte fungera.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

På min påse med framkallningspulver så står det min 3 minuter. Överframkallning var nästan ingen risk, då behövde det ligga i mer än en halvtimme.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Du har då inte haft det för länge i framkallningen om det inte händer något i etsbadet.

För lång framkallning=allt bortetsat.

Prova att ta upp ditt kort ur etsvätskan, doppa ner det i framkallaren och gnugga lite med fingret över kortet. Ner i etsbadet igen och se vad som händer.

Det låter som om du har kvar ett tunnt skikt med fotoresist.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Ok, då borde det inte vara det som är problemet. Jag får nog försöka att få till själva etsningen i första hand.
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

Hedis:
Jo det har du ju rätt i.
alltså lär det vara framkallning eller tidigare som skiter sig...
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

[quote.....och gnugga lite med fingret över kortet. Ner i etsbadet igen och se vad som händer.....[/quote]

Men hallå, det är faktiskt LUT vi pratar om även om det är svagt och INTE bra för huden. Dags att läsa lite säkerhetsföreskrifter !
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Ta på dig en diskhandske först då :)
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Jag vet inte vad du använder för fotoresist, men när jag framkallar blir resisten typ mörkröd. Detta händer nästan direkt, och sen ser man att den släpper från kortet och liksom flyter iväg.

Om de exponerade delarna på kortet blir mörka utan att resisten släpper så är det underexponerat. De exponerade delarna på kortet måste vara ren koppar när man ska etsa...

Koncentrationen på min framkallare (från elfa, men jag tror det är precis samma som vanlig kaustiksoda) är 10g/liter.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Cyr: Det blir exakt som du beskriver när jag framkallar!
Det oexponerade (ej ledningsbanorna) blir kraftigt blå, och sedan flyter det blå ut och löses upp. På ledningsbanorna kan man se en lite gråaktig nyans.

Jag tror att felet var att jag inte gnuggat bort resterna av fotoresisten, utan bara sköljt kortet under rinnande vatten innan jag etsade. Nu orkar jag inte försöka mer ikväll, men jag ska prova igen imorgon.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Ajabaja, inte gnugga kortet..då kommer du förmodligen att förstöra mönstret.
Jag lovar överbliven fotoresist försvinner, gör det inte det så är något annat fel.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

För kort exponering eller för svag soppa.
Skriv svar