Cigarettinjektor
Re: Cigarettinjektor
Volvo 240 av modernare variant finns en luftflödesmätanordning som elektroniskt mäter luftflödet
kanske vore något att ha med?
kanske vore något att ha med?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
4kTRB:
Säker på att du postade det inlägget på rätt ställe?
Jag får iallafall inte ihop det, och då har jag ändå en väl tilltagen associationsförmåga.
Däremot låter början som en kontaktannons:
"Volvo 240 av modernare variant finns"
Söker en Renault för mysiga hemmakvällar.
Svar till Ytrost 87.
Säker på att du postade det inlägget på rätt ställe?
Jag får iallafall inte ihop det, och då har jag ändå en väl tilltagen associationsförmåga.

Däremot låter början som en kontaktannons:
"Volvo 240 av modernare variant finns"
Söker en Renault för mysiga hemmakvällar.
Svar till Ytrost 87.
Tack för alla svar!
Jag har läst på lite mer om cigarettinjektorer nu och tydligen ska den här typen av cigarettinjektor vara den bästa:

Videos:
(2.08 så visar han hur tobaken skjuts in i cigaretten)
Vad tror ni om att utgå från en sådan? Armen borde väl gå att styra med en elmotor? Det stora problemet blir nog att få ner tobaken i "tobakskammaren" (eller vad man nu ska kalla den), någon som har tips på hur jag ska lösa det? Kan tillägga att jag planerar att utöka apparaten med en lite större behållare för tobaken så att jag slipper fylla på med ny tobak mellan varje cigarett.
Jag funderar också på att försöka automatisera hela processen (jag är ju ändå igång så...
), alltså så att cigaretthylsorna automatiskt förs till och från munstycket (det enda jag kommer att behöva göra är mao. att fylla på med nya hylsor och ny tobak i behållaren när dom är slut). Några idéer på hur jag fixar det?
Jag har läst på lite mer om cigarettinjektorer nu och tydligen ska den här typen av cigarettinjektor vara den bästa:

Videos:
(2.08 så visar han hur tobaken skjuts in i cigaretten)
Vad tror ni om att utgå från en sådan? Armen borde väl gå att styra med en elmotor? Det stora problemet blir nog att få ner tobaken i "tobakskammaren" (eller vad man nu ska kalla den), någon som har tips på hur jag ska lösa det? Kan tillägga att jag planerar att utöka apparaten med en lite större behållare för tobaken så att jag slipper fylla på med ny tobak mellan varje cigarett.
Jag funderar också på att försöka automatisera hela processen (jag är ju ändå igång så...

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Armen går garantera att ersätta med en elmotor.
Få ner tobaken:
Man kanske kan göra som han i filmen gjorde, fast med mekanik. Jag fick två idéer efter att ha sett filmen:
1) Behållare formad som en långsmal tratt ungefär. Den sitter strax över "bordet" där han först lade tobaken.
"Bordet" lutar. Sedan nånting som skakar ner tobaken, först ur tratten och sedan ner i tobakskammaren.
Därefter en grej som ser ut som en skrapa, som åker upp och ner + några millimeter fram och tillbaka i/över
tobakskammaren och packar tobaken lite lagom.
2) Samma behållare som ovan, med samma placering.
Någon slags skruvmatning som matar ut en bestämd mängd på "bordet".
Sedan samma slags skrapa som först skrapar ner tobaken i tobakskammaren och sedan rör sig likadant
som ovan för att packa tobaken lite lagom.
Skrapans bana går att lösa genom att montera den mellan två stående gavlar med spår.
(Spåren kan se ut ungefär som ett spegelvänt "roten ur"-tecken.)
Sedan någon form av snöre eller kedja för att flytta skrapan.
Vid pack-momentet så åker motorn (som driver den) fram och tillbaka på ett liten sträcka.
edit: Missade en fråga om att fylla på hylsor.
Det är svårt att förklara min idé här, men jag tänker en liknande behållare som för tobaken.
Sedan en rund borste (som ett hjul) under behållaren (där hylsan hamnar) som förflyttar hylsan framåt
till ett par borstar (monterade över och under hylsan) som förflyttar den till/från injektorn.
Jag har även en avlägsen idé med tryckluft, men inget konkret än.
Jag gillar din idé. Den är kul att brainstorma kring.
Få ner tobaken:
Man kanske kan göra som han i filmen gjorde, fast med mekanik. Jag fick två idéer efter att ha sett filmen:
1) Behållare formad som en långsmal tratt ungefär. Den sitter strax över "bordet" där han först lade tobaken.
"Bordet" lutar. Sedan nånting som skakar ner tobaken, först ur tratten och sedan ner i tobakskammaren.
Därefter en grej som ser ut som en skrapa, som åker upp och ner + några millimeter fram och tillbaka i/över
tobakskammaren och packar tobaken lite lagom.
2) Samma behållare som ovan, med samma placering.
Någon slags skruvmatning som matar ut en bestämd mängd på "bordet".
Sedan samma slags skrapa som först skrapar ner tobaken i tobakskammaren och sedan rör sig likadant
som ovan för att packa tobaken lite lagom.
Skrapans bana går att lösa genom att montera den mellan två stående gavlar med spår.
(Spåren kan se ut ungefär som ett spegelvänt "roten ur"-tecken.)
Sedan någon form av snöre eller kedja för att flytta skrapan.
Vid pack-momentet så åker motorn (som driver den) fram och tillbaka på ett liten sträcka.
edit: Missade en fråga om att fylla på hylsor.
Det är svårt att förklara min idé här, men jag tänker en liknande behållare som för tobaken.
Sedan en rund borste (som ett hjul) under behållaren (där hylsan hamnar) som förflyttar hylsan framåt
till ett par borstar (monterade över och under hylsan) som förflyttar den till/från injektorn.
Jag har även en avlägsen idé med tryckluft, men inget konkret än.
Jag gillar din idé. Den är kul att brainstorma kring.

Finns en elektrisk att köpa, man lägger bara tobaken i maskinen och sätter dit en hylsa och trycker på en knapp. Kanske kan vara nåt att tänka på. Denna modell har en skruv som matar in tobaken i hylsan.,
http://www.adamsbutik.se/?p=c&c=31&uc=46
Hoppas det går bra med ditt projekt
http://www.adamsbutik.se/?p=c&c=31&uc=46
Hoppas det går bra med ditt projekt