Självgående skottkärra/ robot *Klar*

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Re: Självgående skottkärra/ robot

Inlägg av orvar-e »

Precis, den där "kommer det att hålla" -känslan gör att man överdimensionerar något grön djävulskt. :)
Man vill ju så gärna att det inte ska gå sönder så det blir ofta en extra svetssträng, lite tjockare material, några extra stöd och bitar här o där. I själva verket har jag ingen aning om hur man bygger smartast med minst material åtgång. Det skulle egentligen vara rätt bra å ha koll på sånt, för fyrkantsprofil och stålrör är minsann inte billigt.

Skitsamma huvudsaken att man får bygga lite :) ....

Nää, ut i garaget och utföra lite kontrollerad kortis.

*bzzzzzz* *fräääs*!
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Senaste bilderna, det jag pysslat med idag. Grunden är nästan klar, ska fixa styrstag och styrningen i morn.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Trevligt! :)

Om man tittar på tredje bilden:
Du tror inte att balkarna som går ut till de två hjulen behöver förstärkas?
(Dvs att man sätter en bit mellan "hjulbalkarna" och de långa balkarna, så det blir en triangel på varje sida.)
Iofs... kör man på en sten eller grop så svängs nog hjulen, så det mesta av kraften hamnar i styrningen istället,
men om du har några korta bitar över så.... :mrgreen:
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Jo, jag har funderat på det med, men jag kan inte riktigt bestämma mig om jag ska förstärka hela ramen genom att lägga en till balk ovan för dom två långa, och gör jag det så kan jag förstärka axlarna för framhjulen på ett annat sätt, har bara inte bestämt mig. Jag vet ju inte hur stor jag kan bygga flaket exakt. Klart det går att mäta vad som får plats och sedan räkna på ett ungefär hur tung pelletsen kommer att vara.

Se min enkla bild, översta bilden, sträck med blåfärg ett sätt att förstärka, det borde räcka. (?)
Bild 2 är hela konstruktionen förstärkt och axlarna fram kan jag förstärka på ett kraftfullare sätt om hela ramen blir högre så att säga.

Bild

Testade att sätta mig på minidumpern (eller vad man ska kalla den) och sedan hade jag den stora balken som syns på bilden framför backdäcket för att se om motorn inte skulle orka hålla igång hjulet. Men det var inga problem, hjulet spann fast jag satt där på med mina 80+ kilon. :) ..... så det är lugnt, momentet och kraften finns, så den kommer orka fram fast jag lastar den med över 100 kg, utan problem. yes!

Har precis fixat styrningen, även den vart riktigt stark, inga problem att styra när jag sitter på framdelen med betong som underlag.
Bilder kommer snart
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Om du bygger på den enligt princip 2 så borde du nog göra trekantigt fackmönster istället, det blir väldigt mycket starkare än fyrkantigt mönster. :) Enligt bild 1 ska du inte alls förstärka dem i verikalled då? Jag hade nog satt någon slags triangel som går upp från dem bjälkarna också så att inte allt sjunker ihop när man lastar det för mycket.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Tack för tipsen, jag kommer göra som du rekommenderar ifall jag får för mig att använda projektet till annat än köra pellets så kan det vara bra om det är lite extra tilltaget. Lägger en tunnare fyrkantsprofil över, tror den som är nu är 35mm och 1 mm i plåttjocklek. Så jag lägger en profil på 25 mm över och sedan fackverk emellan. Det är ju inte så långt spann mellan fram och backhjul så det borde hålla för flera hundra kilon.

Fipplade med styrningen igår, och upptäckte lite irriterat att det ser ut som det hjul som tar inre kruvan verkar styra lite mer än det andra. Vet inte om det är en synvilla eller inte, man kan ju inte låta bli att fundera hur styrning på en bil är konstruerad för att inte få den effekten (om det inte är en synvilla dvs). Kanske ska prova att mät om så verkligen är fallet, men egentligen så spelar det ingen roll. :roll:

Som det syns på bilden så används ett linjärt ställdorn för att svänga hjulen, det funkar riktigt bra, kanske lite långsamt men jag för pröva hur det synkar med åkningen sedan när radiokontrollen är fixad.

Några bilder.

Bild

Bild

Bild

Bild

Idag ska jag hålla mig från garaget och sitta inne o greja med radiostyrningen, får se hur det går. Det är skitväder ute så det blir inte så dumt att sitta inne i pannrummet löda lite och kasta in en pinne i brasan lite då och då.
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Å här funkar det på en bil:
Länk till Wikipedia

På din skottkärra ska det vara likadant fast ditt bakhjul hamnar där bakaxelklumpen är på bilden.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Kul, då har man ju gjort rätt för engångsskull. :)

Skulle börja med det elektriska idag, men jag han bara röja upp på arbetsbänken. Så sjukt mycket grejer som trängdes om det lilla utrymme. Alltid samma sak inför ett nytt projekt, städa först för att få plast med det nya.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Lite bilder från projektet. Svårt att få tiden att räcka till, särskilt nu när det har varit påsk och man har jobbat. Och man har inte varit ensam hemma en stund typ.

Har fixat radiodosan, det enda som fattas är en on/off brytare och för syns skull en antenn.
Är det någon som har en liten antenn liggandes, en sån antenn som det brukar vara till billiga radiostyra bilar ni vet man kan köpa på rusta och alla möjliga ställen. Jag skulle gärna köpa en så lite billigt om det är nån som har en liggandes ....... :)

Bild
Tycker den ser lite retro ut, men det gör ju å andra sidan allt man bygger själv typ. :) ..... Omöjligt att sprutforma plast hemma i garaget för att få finare utseende. Huvudsaken det fungerar, visst fattas det en antenn på vänster sida om spak och knappar.?

Bild
Crack it open!

Bild
Mottagaren med relä-utgång, fattas några komponenter innan den är klart.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Riktigt kul projekt det där! Glöm bara inte nödstoppen! Det är inte bra om du får en 100 kilos killerrobot om joysticken skulle strula. :eek2:
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

mmm ... nödstopp ja .... :humm: ...... kanske ska ha nån typ av dödmansgrepp?? Och en nödstoppsknapp högt placerad på själva minidumpern..... inte lätt det där med säkerhet när det gäller trådlöst styrning.

Killerbotten är inte så snabb 0,9km/h kom jag fram till innan. :D
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ett nödstopp i form av ett upp och nedvänt U på saker som rör sig är ett föredra. Då är det bara att greppa och rycka. Fast går den 0.9km/h kan du ju lika gärna bara ha en knapp :)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

inte lätt det där med säkerhet när det gäller trådlöst styrning.
En tanke som slår mig är att man detekterar avsaknad av bärvåg - då slår bromsen till.
Likaså om man får in korrupt data under en längre tid (t.ex. mer än ett par sekunder max).
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Imorgon är projektet moget för första riktiga testet med radioenhet, ska bli riktigt skoj. :)

Blev ännu en gång påmind om vikten av att använda en skyddsdiod över spolen på ett relä om det är lite större. Ganska märkligt att det kan bli sådan störningar/spikar utan dioden och med dioden så är störningarna/spikarna som bortblåsta.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Testkörde en vända på uppfarten igår, och det jag störde mig mest på vara att styrningen var för långsam. Det är ju en 24volt:s motor i ställdornet och jag matar den med 12V så det blir till att skaffa ett till batteri, nästan lika är det med ställdornet för tippen, den är motorn är för 36V. Så det blir 24 volt till den också det är iaf 2/3 av märkspänningen så det borde funka.

Så klart lyckades jag klanta till det, av nån satans anledning så lyckades jag efter provkörningen koppla polerna fel till bilbatteriet, och jag hade missat att skydda 6 transistorer bakom en spärrdiod plus att jag avsäkrat kortet på tok förhögt, 3.15 A enda säkringen jag hade hemma. Så jag lyckades liksom släppa ur röken ur dem ..... :vissla:. Men lyckligt nog så klarade resten av komponenterna sig då de låg bakom dioden. *puh*
Så efter att jag bytt ut 6st BC547A och en 1N4148 så vart det till att lägga matningen till transistorerna efter dioden, och skaffa en säkring med lägre märkning.

Märkte en intressant sak, om jag kör maskinen säg framåt och sedan stänger av radiodosan så fortsätter maskinen framåt tills batteriet tar slut. :) ..... inte bra.'
Så det blir till att göra lite som jesse skrev, men jag låter radiodosan sända säg en puls i sekunden eller nått, och kommer inte just den signalen (biten) till mottagaren så löser maskinen ur.
Skriv svar