FM-Sändare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PeterH

Re: FM-Sändare

Inlägg av PeterH »

Jag håller med, ta ur napparna och väx upp! Radioamatörer utövar samma obstinata pajkastning som Linux/Mac/PC-nördar. Varför ska man inte kunna få kretaiva tips på ett problem bara för att man råkat valt "fel" hårdvara att jobba med? :doh: Nog om detta!

Tillbaka till ämnet, Per-Åke jag har fortfarande inte riktigt förstått vad som skulle vara problem med att använda lurar som har MP3-spelare inbyggd + radiomottagare för FM-radio (dvs. både och)? Du får ju inte fler kanaler bara för att du tar emot FM "hemma" och sänder vidare till lurarna via FM-sändare (om vi inte prata dålig mottagning på lurarna vs. superkänslig mottagare hemma). Om du vill streama (sända) musik till dina lurar så måste väl denna musik finnas i ditt eget musikbibliotek (rimligtvis då redan i digitalt format redo att läggas på ett minneskort till lurarna)? Eller finns det fortfarande dom som kör kassettband/rullband (LP-skiva utesluter jag helt eftersom du knappt skulle hinna ut på gården innan skivan behöver startas om :lol: )?

Det finns ju också möjligheten att du vill streama från nätet (webradio), men då kanske frågan borde vara hur man bygger lurar som kan ta emot trådlöst nätverk (IEEE 802.11). Ett trådlöst nätverk har ju betydligt bättre räckvidd (100-500m beroende på terräng och modell) och du kan då streama all musik från ditt hem (analog via ljudkortets ingång på datorn, MP3 eller liknande, webradio och eget rippat bibliotek med gamla analoga källor) via detta. Har du inte din musik i digitaltformat finns det idag massor av enkla och bra mjukvaror för att fixa detta, finns till och med skivspelare som direkt gör om till digitalt format...

Det finns alltså flera olika sätt att lösa det du egentligen ville ha hjälp med; att kunna lyssna på musik när du jobbar ute på gården :tumupp:
ds77

Inlägg av ds77 »

Den här sidan kan kanske vara av intresse: http://hem.passagen.se/communication/meny.html

Men annars så är det ju inte direkt svårt/tidskrävande/jobbigt att konvertera musik, spec. inte redan digitaliserad, till mp3 eller något annat format som stöds av sin portabla spelare.... bra mycket längre räckvidd än du någonsin kommer att få med radio :lol:
Per-Åke

Inlägg av Per-Åke »

Tack PeterH, du verkar ha fattat galoppen!

Vilket sändningsätt som helst går bra, bara jag kan vidaresända det jag har eller det jag kan få in på min dator.
Orsaken som jag beskrev förut till att jag inte kan ta emot fm-sändningar som redan finns är att jag bor på vischan och får inte in dom kanaler som är av intresse för mig. p1,p2,p3,p4 är värdelöst, och det är vad som kan erbjudas här ute i skogen.

Eftersom jag inte är intresserad av att sitta och coda av mina skivor till mp3 så vore det en enkel lösning att kunna sända ut direkt från datorn.
Jag jobbar 8-10 timmar varje dag framför en dataskärm så det får räcka.

Visst kan jag fylla en mp3-spelare med musik, men med viss självkännedom så vet jag att dom låtarna kommer bli en plåga till slut, eftersom dom inte kommer förnya sig av sig själv :(

Vi kan frångå frågan om sändningar på fm-bandet för en stund, eftersom så många reagerar negativt på detta, så andra förslag på mitt problem är välkommet.

För att förtydliga lite grand så lyssnar jag ofta på aol:s blues å jazz kanaler via datorn :tumupp:
Per-Åke

Inlägg av Per-Åke »

För övrigt finns det faktiskt nördar som kör bandspelare och rörförstärkare :mrgreen:

Min rullis:
Bild

Och röris:
Bild
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Kanske lite på gränsen räckviddsmässigt, men har du kjell nära så brukar ju öppet köp fungera så du kan testa.

http://www.kjell.com/?item=91492 + http://www.kjell.com/?item=35080
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Om du hade skrivit frågan lite annorlunda, och inte frågat efter råd för att kunna bryta mot diverse lagar, och varit lite tydligare med vad du ville uppnå, så kanske vi hade sluppit detta.

Lösningen är jätteenkel, trådlöstnätverk och en nätverkskapabel MP3/Media-spelare eller en lämplig mediatelefon med nätverksmöjlighet löser dina problem.
Då kan du streama media utan problem.

Här hittar du mycket information http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison ... ia_players
Per-Åke

Inlägg av Per-Åke »

nätverkskapabel MP3/Media-spelare
O herre jisses! Varför har jag inte tänkt på detta? :doh:
Trådlöst nätverk finns ju redan. Suck!

Då tar vi nästa fråga!
Tips på mottagare(hörlurar?) som är enkel(användarvänlig å enkel att få och fungera) å bra.
Per-Åke

Inlägg av Per-Åke »

Om du hade skrivit frågan lite annorlunda, och inte frågat efter råd för att kunna bryta mot diverse lagar, och varit lite tydligare med vad du ville uppnå, så kanske vi hade sluppit detta.
Ja det var väl kanske lite klumpigt gjort av mig.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

ipod?
Per-Åke

Inlägg av Per-Åke »

Jo ipod har jag hört talas om, men har inte en aning om vad det är eller hur det funkar :oops:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Apples Mediaspelare, men det finns en hög till.
Per-Åke

Inlägg av Per-Åke »

jag får kolla upp detta med sonen som är nörd på data, nörd enl mina mått mätt iaf.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Per-Åke skrev: Eftersom jag inte är intresserad av att sitta och coda av mina skivor till mp3 så vore det en enkel lösning att kunna sända ut direkt från datorn.
Vilket format är dina skivor i idag då? Om det är LP-skivor kan jag förstå dig.

Men om du menar att du vill spela upp CD-skivor på datorn och sända ljudet vidare till hörlurar ute i trädgården? Då förstår jag inte varför du inte skaffar en portabel CD-spelare istället. Då får du ju möjlighet att stoppa, byta låt osv som du vill. Med en FM-sändare kommer du ju inte kunna styra uppspelningen på nåt sätt.

Sen är det ju inget jobb att koda om CD-skivor till MP3. Nu vet jag inte vad du kör för operativsystem men i Windows kan man faktiskt ställa in Windows Media Player så att om man stoppar i en CD-skiva i datorn så rippas den automatiskt (och WMP ansluter till olika databaser för att identifiera skivan och kunna döpa filerna). Man behöver alltså bara stoppa i skivan och vänta. Det går dessutom att ställa in WMP så den matar ut skivan när den rippat klart, så man byter bara skiva när CD-läsaren matat ut. Hur smidigt som helst, ingen manuellt handpåläggning alls.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Dock kan man (skall kunna ialla fall) fjärrstyra WMP från den bärbara mediaspelaren, så det skall inte vara nått problem.
Per-Åke

Inlägg av Per-Åke »

Nerre skrev:
Per-Åke skrev: Eftersom jag inte är intresserad av att sitta och coda av mina skivor till mp3 så vore det en enkel lösning att kunna sända ut direkt från datorn.
Vilket format är dina skivor i idag då? Om det är LP-skivor kan jag förstå dig.

Men om du menar att du vill spela upp CD-skivor på datorn och sända ljudet vidare till hörlurar ute i trädgården? Då förstår jag inte varför du inte skaffar en portabel CD-spelare istället. Då får du ju möjlighet att stoppa, byta låt osv som du vill. Med en FM-sändare kommer du ju inte kunna styra uppspelningen på nåt sätt.

Sen är det ju inget jobb att koda om CD-skivor till MP3. Nu vet jag inte vad du kör för operativsystem men i Windows kan man faktiskt ställa in Windows Media Player så att om man stoppar i en CD-skiva i datorn så rippas den automatiskt (och WMP ansluter till olika databaser för att identifiera skivan och kunna döpa filerna). Man behöver alltså bara stoppa i skivan och vänta. Det går dessutom att ställa in WMP så den matar ut skivan när den rippat klart, så man byter bara skiva när CD-läsaren matat ut. Hur smidigt som helst, ingen manuellt handpåläggning alls.
För att förtydliga ännu mer än vad jag redan har gjort så citerar jag mig själv.
För att förtydliga lite grand så lyssnar jag ofta på aol:s blues å jazz kanaler via datorn
Och som jag tidigare också skrev så har mitt dygn bara 24 timmar, så att sitta och coda om cd-skivor finns det inte tid till. Oavsett hur enkelt det är.
Läser ni inte inläggen? :mrgreen:
Skriv svar