FM-Sändare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Per-Åke

FM-Sändare

Inlägg av Per-Åke »

Hej alla!

Som ny här vill jag börja med att tacka för ett enastående forum som uppenbarligen ligger inne med stora kunskaper.

Nu till min fråga!

Jag har testa en hel rad sådana där små fm-sändare som används bl,a i bilen till mp3 avlyssning, men alla jag testat håller inte måttet för för det jag skall använda den till.
Jag tänkte lägga ut lite musik från datorn till mina hörlurar då jag klipper gräs och sköter andra bestyr i trädgården.
Vi har även för avsikt att köpa ett lägenhetsområde i våran närhet, så räckvidden på sändaren bör vara minst 100m.
Jag har även testat att bygga en del sändare(med bl,a en BA1404) men har svårt för att få dom frekvensstabila tyvärr.
Inhandlade också en 25w sändare förr förra året, men det blev gnäll på grannarna vilket jag kan förstå, och jag kunde heller inte begränsa effekten såpass att det blev godtagbart.
Nu undrar jag om någon kan ge råd om en färdig byggsats eller schema på något som förhoppningsvis funkar för mitt ändamål.
Är även intresserad av att köpa hembyggen som funkar, om någon har liggandes i "bra att ha högen"
Stereo är naturligtvis önskvärt.
Jag skulle tro att 100mW på sändaren är mer än nog för mitt ändamål.

Per-Åke
Senast redigerad av Per-Åke 27 mars 2010, 05:38:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
PeterH

Re: FM-Sändare

Inlägg av PeterH »

Hej Per-Åke, välkommen till forumet!

Det finns viserligen mycket kunskap i forumet, men jag tror inte du kommer få speciellt mycket positiv respons på din fråga. Elektronik är som du säkert vet ett brett område, och ett av områdena representeras av radioamatörer och personer som sysslar med ganska känsliga mätinstrument. Ingen av dessa damer och herrar blir speciellt glada när någon "skräpar" ner med dåligt byggda radiokretsar som genererar störningar i etern!

Nu ser det ut som att du också är radioamatör (gissar att ..anrop.. är ditt anrop?) vilket gör mig ännu mer undrande varför du ens ställer en sån här fråga? :humm:

Mitt förslag om du vill lyssna på musik (radio eller mp3) är att skaffa dig ett par hörlurar med inbyggd radiomottagare/mp3-spelare! Då kan du gå hur långt som helst och ändå lyssna på musik!

Admin - Ville inte ha med sitt anrop längre.
Per-Åke

Inlägg av Per-Åke »

Hej Peter, och tack för välkomnandet.
Jag förstår din oro för nedskräpning i etern, men jag bor så till att jag omöjligt kan störa någon annan radioamatör eller någon annan heller förresten, bara jag lyckas få tag i rätt grejer.
Faktum är att jag klarar mig med en laglig sändare för mp3 spelare, men dom håller så fruktansvärt dålig kvalitè.
Om vi för ögonblicket glömmer allt vad hemmabygge heter och istället inriktar oss på färdiga prylar som finns på marknaden.
Någon här använder säkert en fm-sändare till att föra över musik till bilradion och kanske ge tips på vilka som funkar bra.
Jag har aldrig upplevt någon av dessa som bra, men det finns kanske?
Jag kan säkert ställa denna frågan på ett forum som lämpar sig bättre för just dessa sändare, men när jag menar "bra" så menar jag att det ska vara stabila sändare som inte skvätter över stora delar av bandet etc, och ett sådant svar är svårt att få på ett "ungdomsforum"
Visst kan jag ratta in P1,2,3 och 4 men den musiken tilltalar mig inte, och något annat får jag inte in här på vischan tyvärr.
Visst kan man använda mp3 spelare, men man blir rätt begränsad.
För övrigt är jag som du säger radioamatör och därmed har jag vett på att inte förstöra etern för andra.
Per-Åke

Inlägg av Per-Åke »

Som vanligt gör jag samma misstag på alla forum, dvs inte använder sökfunktionen.
Det fanns redan en hel del att läsa om detta ämnet på forumet,och jag har således fått svaret på min fråga. :tumupp:
Denna tråd kan därför anses som överflödig, och jag lovar använda sökfunktionen mera flitigt i fortsättningen.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

:bravo:

Du har kommit mycket längre än en hel del andra som kommer hit!
Keep up the good work.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Åh, så trevligt med en radioamatör som resonerar så!
Det innebär ju att det är fritt fram för mig att köra mina komradio på 2m och 70cm även fast jag inte är radioamatör!
Det bor ingen radioamatör i närheten och det åker säkert inte förbi någon heller!
Lika bra att sätta upp den där 70cm Repetern jag har funderat på oxå, 70cm är ju ändå så stort och används nästan inte alls!

//B1N4RY
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Per-Åke skrev:Visst kan man använda mp3 spelare, men man blir rätt begränsad.
På vilket sätt?
Per-Åke

Inlägg av Per-Åke »

B1n4ry skrev:Åh, så trevligt med en radioamatör som resonerar så!
Det innebär ju att det är fritt fram för mig att köra mina komradio på 2m och 70cm även fast jag inte är radioamatör!
Det bor ingen radioamatör i närheten och det åker säkert inte förbi någon heller!
Lika bra att sätta upp den där 70cm Repetern jag har funderat på oxå, 70cm är ju ändå så stort och används nästan inte alls!

//B1N4RY
jag ser nog dock en liten skillnad på dessa utsändningar. :doubt:
Per-Åke

Inlägg av Per-Åke »

TomasL skrev:
Per-Åke skrev:Visst kan man använda mp3 spelare, men man blir rätt begränsad.
På vilket sätt?
För det första har jag inga mp3 filer att lägga in i en spelare, och har varken tid eller lust att fixa med det heller.
Därmed blir det en begränsning för mig.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Och vad skall du spela upp från datorn? mp3?
Per-Åke

Inlägg av Per-Åke »

Finns mycket att spela upp från en dator, inte enbart mp3.
Min egen musik kanske?
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

jag ser nog dock en liten skillnad på dessa utsändningar.
Ja, det gör jag oxå. En stor skillnad faktiskt.
Jag skulle i så fall sända med 4W på ett nästan tomt frekvensband som används sparsamt för lek och trams.
Du sänder med 25W på ett samhällsviktigt frekvensband som är till för allmänheten.

Edit: stavning

//B1N4RY
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Per-Åke: ett snabbt och bra tips: LÄS REGLERNA för detta forum, speciellt #1!!!
Per-Åke

Inlägg av Per-Åke »

Nej jag sänder inte med 25w eftersom det störde grannarnas tv, och var bara ett test.
Jag försökte sänka uteffekten på denna apparat men det gick inte att få ner den till acceptabel nivå.
Som jag tidigare sagt så är det helt okey med en laglig sändare från expert eller on/off men det finns tydligen
igen som kan ge ett tips på en bra sådan, så fallet är avslutat för min del.

Hade jag vetat att denna topic skulle röra upp så många känslor så hade jag avstått från den.
Min avsikt var inte att få igång en debatt eller reta upp folk, så jag ber om ursäkt för detta.
Ber även om ursäkt om jag brutit mot några forumsregler, som jag naturligtvis inte läst.
Jag har därför bett admin avsluta mitt medlemskap här så blir det lugnt å skönt igen. No heart feelings! :wink:
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Det som möjligtvis stör mig lite är väl just det att en radioamatör anser det var helt ok att sända på rundradiobandet och t.ex. testa att sända på 25w där så att han bevisligen störde sina grannar. Sedan fortsätta att testa med olika sändare och varianter. Det är inget som helst problem enligt flera radioamatörer jag pratat med i olika lägen.

MEN om någon icke radioamatör råkar så mycket som öppna en amatörradiorepeater eller sända ett pip på ett amatörradioband så blir det ett j-a liv!

Intressant syn på rätt och fel, moral, och att hålla etern fri.

För övrigt kan man tycka att dessa radioamatörer som ju har ett stort frekvensutrymme för labb, test och hembyggen borde:
a) hålla sig på sina frekvenser
b) fråga sina mycket tekniskt kunniga radioamatörkollegor i detta ämne
c) veta mer än oss icke radioamatörer om ämnet.
d) ha en högre "etermoral" gällande bandplaner m.m.
e) inte tjura ihop när dom får höra en helt självklar åsikt i ämnet.

;-)

//B1N4RY
Skriv svar