Litet projekt, 12 volt 25A nätaggregat

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Litet projekt, 12 volt 25A nätaggregat

Inlägg av MNorrgren »

Har haft lite tankar länge på ett kraftigt nätaggregat, för att kunna testa motorer, lampor osv osv. Men de är så dyra att köpa, så jag har undvikit det länge. Sedan glömt bort att jag hade dessa "lådor" kvar har jag tittat på olika lådor men de är så dyra, speciellt när man är student....

Nu har jag fått loss tummen, och efter lite letande och tänkande så hittade jag allt jag behövde i mina gömmor. Så detta har inte kostat mig en krona i nytt inköp, än så länge ska tilläggas.

Fick några batteriladdare från annan medlem på forumet för längesen. Tack, du vet vem du är!
Det var många som fick såna men ändå. I de laddarna sitter en stor ringkärna, 24 volt, 300 VA.
Detta var för högt för mig, jag vill ha 12 volt. Lindar om ringkärnan och får ut 12 volt, på 300 VA ger detta ca 25 A. Vilket är precis det jag behöver, mycket ström.

Fixar och pillar lite med lådan, och sätter fast ett par likriktare, kondensatorer, samt polskruvar, nätbrunn, säkring och strömbrytare. Skruvar ihop lådan igen.

Det blir en mycket kompakt låda, mått: 20*15*9 cm stor. Liten till måttet men den väger o andra sidan ca 5-7 kg, har ingen våg här.

Jag vet att jag inte har någon stabilisering, så efter likriktning och kondensatorer har jag en toppspänning på ca 17.9 volt och ganska mycket rippel. Detta är jag fullt medveten om men för tillfället gör detta absolut ingenting, det jag kommer driva, motorer, lampor säger inte så mycket om det.
Det ska även köpas fler och större kondensatorer. Just nu sitter det bara 22000µF. Vilket är lite i minsta laget, ska ha dit minst 50000µF.
Håller på med en reglering och spänningsstabilisering på 12 volt, samt en strömbegränsning, ställbar självklart så jag kan begränsa strömmen. Detta kommer upp senare i tråden och längre fram i tiden…

Här kommer bilder iaf:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av MNorrgren 25 mars 2010, 08:15:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
wombat

Re: Litet projekt, nätaggregat

Inlägg av wombat »

Snyggt och bra.
Fast nätbrunnen sitter ju fult in i lufthålen,
den skulle vridits 90 grader/flyttats till mitten om man skall var petig med estetiken.
(Men å andra sidan, hur många kommer att se baksidan av Citizendildo´s nätaggregat?) :roll:
Hur många volt måste måste kondingarna tåla?
Jag har en massa junk liggande, kanske något passar?

/W
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Ja, jo nu när du säger det så ser det lite dumt ut när den sitter så, men precis. Det är nog inte så många som kommer titta där. Hm, kanske ska ta o fixa till en ny bakplåt, har nog en till liggandes över, kan ju ta o skära till den istället :) .

Kondensatorn jag har nu ligger på 25 volt, vilket är den lägsta gränsen jag tycker det bör vara, Det går upp till nästan 18 volt i toppspänning. Har du några är det klart intressant. Har dock hittat en lokal försäljare som har diverse komponenter riktigt riktigt billigt, kan köpa 10000µF 35 volt för 15 kr/st. 105 grader, lågimpedens.
Men har du några bra så är det klart intressant, 50000µF och 25 volt är intressant(gärna 10000µF /st så jag kan löda ihop dem. Svårt att få plats med en stor nämligen... )
Användarvisningsbild
wombat

Inlägg av wombat »

Kan kolla i morgon bitti.
Kostar typ porto.
(eller bytes mot något intressant)
/W
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Perfekt. Vore ju verkligen schysst, om du behöver något som du vill byta mot så kan jag se vad jag har. Säg vad du behöver :D
Användarvisningsbild
wombat

Re: Litet projekt, 12 volt 25A nätaggregat

Inlägg av wombat »

Hittade 2 st 4700µF 63v stora och gamla med skruvfäste.
Annars var det bara småkrafs insåg jag.
Fanns en del 3300µF med bara 6,3v.
De stora och bra satt visst på min AMP-5. :roll:

/W
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

OKay, ja det är nog för lite, måste ha många i såna fall, så får tacka men dock avböja ändå.

Ska köra o köpa några här hos lokala handlaren tror ja.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Du bör flytta jordanslutningen! Jordar du i transformatorbulten blir det en envarvslindning på transformatorn i serie med jordanslutningen och du kommer att ha några tiondelars volt AC på höljet och en kortslutningsström som heter duga om du råkar lägga lådan på något annat jordat. :shock:

Lindade du om transformatorn med samma tråd men gjorde två 12V-lindningar av den?

Jag har förresten en massa 22 000µF 25V kondensatorer med bultfastsättning och lödanslutning om du är intresserad. :D
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Hmm, ingen dum ide att flytta på jordningen. Tänkte faktikt inte på det när jag satta fast den. Men det har du helt rätt i, den ska flyttas!

Jag använde samma tråd som satt på innan. Fast jag letade upp mitten på lindningen och gjorde två parallella lindnignar genom att helt enkelt klippa av tråden på mitten. Sedan till vars en likriktare för att mötas på kondensatorn.

Intressat med några kondingar, hur stora är dem? Pris???
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Aha, så du slapp linda av. Det var ju praktiskt att mitten gick att komma åt så du slapp riva bort all tråd. :)

Kondensatorerna har en diameter på 35 mm och bägarens längd är 66 mm. Lödanslutningarna sticker ut 8 mm och bulten sticker ut c:a 11 mm. Om de ska monteras på det jordade höljet så behövs isolerbrickorna och då sticker kondensatorn upp 77 mm över plåten med anslutningar och allt. Det borde gå att såga av och slipa ned bulten om man vill montera på något annat sätt. Möjligen skulle man kunna tjäna någon millimeter om det behövs på att vika ned anslutningarna.

Vad tror du om en tia per styck? Det går ner 6 st i postens 30-kronorspåse. :)

Bild
Skriv svar