Nu har jag fått loss tummen, och efter lite letande och tänkande så hittade jag allt jag behövde i mina gömmor. Så detta har inte kostat mig en krona i nytt inköp, än så länge ska tilläggas.
Fick några batteriladdare från annan medlem på forumet för längesen. Tack, du vet vem du är!
Det var många som fick såna men ändå. I de laddarna sitter en stor ringkärna, 24 volt, 300 VA.
Detta var för högt för mig, jag vill ha 12 volt. Lindar om ringkärnan och får ut 12 volt, på 300 VA ger detta ca 25 A. Vilket är precis det jag behöver, mycket ström.
Fixar och pillar lite med lådan, och sätter fast ett par likriktare, kondensatorer, samt polskruvar, nätbrunn, säkring och strömbrytare. Skruvar ihop lådan igen.
Det blir en mycket kompakt låda, mått: 20*15*9 cm stor. Liten till måttet men den väger o andra sidan ca 5-7 kg, har ingen våg här.
Jag vet att jag inte har någon stabilisering, så efter likriktning och kondensatorer har jag en toppspänning på ca 17.9 volt och ganska mycket rippel. Detta är jag fullt medveten om men för tillfället gör detta absolut ingenting, det jag kommer driva, motorer, lampor säger inte så mycket om det.
Det ska även köpas fler och större kondensatorer. Just nu sitter det bara 22000µF. Vilket är lite i minsta laget, ska ha dit minst 50000µF.
Håller på med en reglering och spänningsstabilisering på 12 volt, samt en strömbegränsning, ställbar självklart så jag kan begränsa strömmen. Detta kommer upp senare i tråden och längre fram i tiden…
Här kommer bilder iaf: