Bygga svetsrök uttsug billigt med begagnade prylar.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Bygga svetsrök uttsug billigt med begagnade prylar.

Inlägg av orvar-e »

Jag kommer precis in efter att ha svetsat ute i garaget i några timmar, det stinker svetsrök och vinkelslipsdamm om mig men det kanske inte går att göra så mycket åt förutom duscha efter åt. När jag harklar mig o spottar så är slemmet alldeles brunsvart pga den dåliga luften i garaget.
Så jag skulle behöva sätta ihop en utsug för att flytta så mycket som möjligt av den säkert ganska skadliga röken från garaget och mina lungor till atmosfären utanför garaget. Efter som jag inte har nån utsug nu så antar jag att det mesta är en förbättring.

Jag tänker mig att jag sätter upp som en arm på väggen som bär upp ett spiral rör kanske Ø 110 -150 mm. Armen är ledad på ett ställe så den når typ 3 -4 meter eller nått. Sedan hänga ner ett flexibelt rör och en tratt där luften sugs in över arbetsbiten när man svetsar. Armen ska gå att fälla in längs väggen om jag tex mot förmodan skulle vilja ha en bil i garaget. :wink:

Skulle det gå att använda en vanlig köksfläkt? Placera den tunga köksfläkten på väggen nära utblåset, och sedan koppla in det längre röret på sugsidan istället som det brukar vara på köksfläktar på utblåset.

Min fråga är iaf är det nån som tror på ideén att använda en köksfläkt att göra jobbet? Gamla köksfläktar dräller det ju av på blocket.
Xynter

Re: Bygga svetsrök uttsug billigt med begagnade prylar.

Inlägg av Xynter »

Skulle det inte vara bättre med t.ex en sån här fläkt?
En köksfläkt tror jag aldrig kan komma upp i de luftvolymer som en sån kan flytta.
En kompis till mig har ett lackrum för bilar där han använder sånna här i en push-pull konfiguration och det fungerar fint för honom.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

En eller ett par såna kanske? En i var ände av röret, hmm...
Inte så värst dyrt, så du kan ju prova med en, eller koppla in den i affären å känna på draget.
Allt är ju bättre än du har nu.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

men sitter det inte motsvarande kanalfläktar en köksfläktar? Bara att koppla "push-pull konfiguration" ifall ensam är för klen?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Nu vet inte jag helt vad du svarade på men...
Kanske det gör, men blir inte det ännu dyrare och mer jobb att få tag i två likadana såna beggade.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Xynter: den fläkten hade en kapacitet på 320m3 (kubik) medans en köksfläkt (frihängande) har kapacitet mellan 300-1450m3. Den vi har hemma (Miele) klarar att suga ut 720m3 :vissla:
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

För att slippa suga ut dyrt uppvärmd luft, kaske du kan filtrera å skicka tillbaka den igen, ev göra nån typ av värmeväxlare.
Jag gillar iaf inte att lilla frun trycker ut den fina uppvärmda kökluften rätt ut till kråkorna. :wink:
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Man måste vara snäll mot småfåglarna (och kråkorna) när det är vinter :lol:
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

det är det jag är inne på, jag får mycket sug för pengarna (missuppfatta mig inte nu)...
och en köksfläkt är ju byggd för att transportera luft i ett långt rör.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

jojje skrev:För att slippa suga ut dyrt uppvärmd luft, kaske du kan filtrera å skicka tillbaka den igen, ev göra nån typ av värmeväxlare.
Jag gillar iaf inte att lilla frun trycker ut den fina uppvärmda kökluften rätt ut till kråkorna. :wink:
Nu när det är typ 4 plusgrader ute så är det nästan varmare ute än i garaget, så länge det är några plusgrader i luften så finns allt att vinna på att få in gratis varmluft. :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

PeterH skrev:Man måste vara snäll mot småfåglarna (och kråkorna) när det är vinter :lol:
orvar-e's snorkråkor är ju iaf svarta, så... :badgrin:

Nu när det är typ 4 plusgrader ute så...
OK, tänkte bara att det kommer nog en vinter, om ett år eller så, igen.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag behöver också bygga en exakt likadan grej, fundera på nåt likande.
Jag har tänkt på en tratt i tunn plåt kopplad till en sån där lamparm som sitter i taket hos doktorn. Borde gå att hitta beggat vid nåt sjukhus (container?) eller liknande konstruktion, ev datorskärmsupphängare med en skrivbordslampställning längst ut! :)

Jag har också kollat det här med slang, på olika forum sägs att den räfflade slangen som används till vanliga fläktar/torktumlare hindrar luftflöde och skapar turbulens, man brukar ha vanliga rör så långt som möjligt och sen slang sista biten.
Det ska dock finnas slang som är slätare inuti som är bättre men det kanske kvittar, bättre än nu blir det i alla fall!
Jag har ingen möjlighet att ta upp en ventil så jag måste göra en "adapter" av mdf eller liknande och sätta i dörröppningen eller ett fönster...ytterligare krångel!

Alla idéer är välkomna!
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Jag har gått motsatta vägen, har gjort mig en friskluftsmask.
Använde bl.a. Biltemas skyddsvisir och Julas långa damsugarslang(10m).
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Jag tror på köksfläkt, ta en i metall bara.

Sen kanske det är en idé att resa utsuget med något filter iaf. Kan bli fult på väggen och grannarna kan klaga.
Användarvisningsbild
mcrj

Inlägg av mcrj »

Friskluftsmask funkar mumma.
Skriv svar