Ingen fara, det blev till slut 50kr inkl frakt så jag överlever nog, tror även ELFA klarar sig
Den nya sensorn är inte en halleffektsensor, då en halleffektare behöver matas med spänning hela tiden och sen skickar ut signalen på en tredje kabel när triggningen sker, iaf som jag förstått det.(Nu får jag väl över skallen...

)
Jag kommer inte att skicka 5V till instrumenteringen, det är därför jag monterar dioden, utan tanken är väl att 2.5V ska nå jorden genom att gå genom halleffektarens signalkabel när den kretsen är sluten.
Dock finns ju risken att det är som du säger att det är en signal som går t.ex. till två portar på en processor. Isf går ju den här lösningen i stöpet. Det jag kan prova är ju att mäta mellan de två trådarna och jord och på så sätt se om det verkar som om den ena är jord. Verkar det vara så kan jag ju testa att manuellt dutta den andra kabeln mot jord lite rytmiskt och se ifall det ger utslag på mätaren, behövs ju inte hög frekvens för att den ska börja visa.
Det jag tänkte i första inlägget var ifall det fanns någon lösning som fungerar som ett vanligt mekaniskt relä, typ som man har till extraljusen i en bil, dvs att när två ingångar matas med spänning så sluts två andra(signal och slutande krets helt isolerade från varandra). Nu skulle ju ett mekaniskt relä varken hinna eller hålla så nån elektrisk historia är väl melodin, det är kanske just det en sån där optokopplare gör? Enlighten me!