Omvandling av signal, hjälp sökes! Halleffektgiv/magnetsens.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Asp

Re: Omvandling av signal, hjälp sökes! Halleffektgiv/magnetsens.

Inlägg av Asp »

Ok, tackar för den infon. Ska försöka hitta ett här i stan först. Ett butiksbesök vore trevligt, men då jag har 85mil enkel väg till närmaste elfabutik så blir det inte riktigt ekonomiskt försvarbart även om det givetvis vore snällare :D

(Bor i Pite)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Någon här i forumet borde kunna skicka dig en schottydiod... Jag hade gärna skickat en om jag inte var mitt uppe i rusten (hittar nog inte någon nu :lol: ) Kollar om jag har en i verkstan, PM:a din adress utifall jag hittar någon...
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Det var min första reaktion också, men efter en snabb genomgång av förrådet konstaterade jag att jag bara har ytmonterade eller TO220 schottykydioder och jag tror inte att någondera är lämpliga sorter för Asp.
Asp

Inlägg av Asp »

Det var verkligen snällt, men det har löst sig. 2 dioder är nu på väg norröver :)

Hoppas att jag slipper dela signalen nu bara... vi får väl se om jag återkommer... :lol:

Stort tack igen för hjälpen!
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

limpan4all skrev:Japp du kan beställa ett endaste 10 öres motstånd som privatperson och dom kommer glatt att leverera trots att den affären är rena katastrofen för dom.
Om du vill vara lite snällare mot ELFA så besöker du någon av deras butiker, då blir deras förlust inte lika stor...
OT, men med tanke på ELFAs sanslösa prispålägg så behöver man nog inte känna jättestor skuld över småordrar :)

ELFA har en omsättning på ca 980 miljoner kronor om året, med en årlig tillväxt på ca 15%.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Synd, jag hittade annars ett gäng BAT43 i verkstan... :)

Jag har funderat lite på ditt problem och jag skulle nog satsat på en optokopplare istället. Det var väl inte klart att den nya mätaren har halleffektsensor? Det kanske är ett tungelement och det betyder ju bara att signalen kortsluts (eller bryts) när en magnet kommer i närheten. Den nya mätaren kanske inte vill ha någon spänning alls på ingången, det kan ju vara så att signalen bara skall just brytas eller slutas (exempelvis mellan två portar på en processor). Om det ändå är så att det går en spänning från ena tråden till den andra (vid slutning eller brytning) så vet du ju ändå inte vilken av trådarna som vill ha +spänningen :humm: (dessutom måste ju +5V sänkas till +2,5V).

Med en optokopplare skulle hallgivaren vara skild från den nya mätaren och transotordelen i optkopplaren skulle bete sig som en brytare likt ett tungelement. :tumupp: Du behöver bara anpassa en resistor för att mata diodsidan med +5V och "switch-sidan" kör du som den är...

(ovan skrivet med reservation för tankevurpor och missad info i tidigare inlägg :lol: )
Asp

Inlägg av Asp »

Ingen fara, det blev till slut 50kr inkl frakt så jag överlever nog, tror även ELFA klarar sig :)

Den nya sensorn är inte en halleffektsensor, då en halleffektare behöver matas med spänning hela tiden och sen skickar ut signalen på en tredje kabel när triggningen sker, iaf som jag förstått det.(Nu får jag väl över skallen... :wink: )

Jag kommer inte att skicka 5V till instrumenteringen, det är därför jag monterar dioden, utan tanken är väl att 2.5V ska nå jorden genom att gå genom halleffektarens signalkabel när den kretsen är sluten.

Dock finns ju risken att det är som du säger att det är en signal som går t.ex. till två portar på en processor. Isf går ju den här lösningen i stöpet. Det jag kan prova är ju att mäta mellan de två trådarna och jord och på så sätt se om det verkar som om den ena är jord. Verkar det vara så kan jag ju testa att manuellt dutta den andra kabeln mot jord lite rytmiskt och se ifall det ger utslag på mätaren, behövs ju inte hög frekvens för att den ska börja visa.

Det jag tänkte i första inlägget var ifall det fanns någon lösning som fungerar som ett vanligt mekaniskt relä, typ som man har till extraljusen i en bil, dvs att när två ingångar matas med spänning så sluts två andra(signal och slutande krets helt isolerade från varandra). Nu skulle ju ett mekaniskt relä varken hinna eller hålla så nån elektrisk historia är väl melodin, det är kanske just det en sån där optokopplare gör? Enlighten me! :mrgreen:
Asp

Inlägg av Asp »

Jag har nu testat att sluta kretsen mot jord och det fungerar inte, alltså behöver jag en lösning som kan sluta en krets(dvs mina två trådar). Hur fungerar en sån där optokopplare?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Relativt GND/minus/chassiet mät med oscilloscopet vad du har på de två trådarna som går till nya givaren med och utan kortslutning mellan trådarna.

Protte
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag tolkar det som att du har testat att sätta ihop trådarna och fått _det_ att fungera (dvs. fejkat pulser)? Hade du mätt båda trådarna relativt jord, var det någon spänning på någon av trådarna? En optokopplare behöver nog också en ström för att kunna fungera, så något måste gå mellan trådarna. Du kan läsa lite om optokopplare på wikipedia.

Vad var det för modell/fabrikat på din nya mätare? Finns det några papper på den som beskriver inkopplingsfall/exempel?

Edit: Protte hann i mellan....
Asp

Inlägg av Asp »

Prototypen: Tyvärr har jag hunnit lämna tillbaks oscilloskopet då det inte var mitt, så jag ska ta och fara och låna det igen. Dock blir det inte förrän imorrn.

PeterH: Japp, jag satt bara satt ihop trådarna och fejkade signalen och på så sätt fått det att fungera. Tidigare, när jag hade oscilloskopet tillgängligt, så mätte jag på de två trådarna när sensorn inte var sluten och mätaren visade då +2.5V. Däremot vet jag inte vilka strömmar som går genom nya sensorn, eller genom halleffektaren för den delen, så jag antar att jag måste mäta upp även det. Tror att oscilloskopet hade den funktionen också så det borde inte vara spec svårt.

Har nu läst lite mer om optokopplare och det verkar ju finurligt värre. Har jag förstått det rätt att den ger samma ström på transistorsidan som diodsidan? Att jag isf måste anpassa diodströmmen för att matcha "sensorsignalströmmen"?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Nej, det blir inte med automatik samma ström. Det finns något som heter CTR Current Transfer Ratio och mäts i procent. Med CTR 50% och 10 mA genom lysdioden kan transistorn leda MAX 5 mA.
Det finns kopplare med CTR 600%, kanske ännu högre. Man måste även titta på hur snabb kopplaren är och kolla om den hinner överföra pulserna från givaren.

Lite principiellt så fungerar en optokopplare som ett relä.

Protte
Asp

Inlägg av Asp »

Ok, ännu en faktor alltså :)

Men om jag mäter upp strömmen från signalkabeln på halleffektaren samt strömmen på kabeln till nya givaren så kan ni kanske hjälpa mig att hitta en lämplig optokopplare? Är det något mer jag behöver mäta? Frekvensen som den ska klara vet jag ju på ett humm iaf.

Stort tack för att ni tar er tid! :tumupp:
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag upprepar mitt inlägg
<Relativt GND/minus/chassiet mät med oscilloscopet vad du har på de två trådarna som går till nya givaren med och utan kortslutning mellan trådarna.

Protte>

Börja där, att mäta hur mycket ström hallgivaren "ger" är hart när omöjligt, enklast är att titta på databladet och då måste du veta vad det står på hallgivaren (riva lådan för att se efter).
Jag tycker att det skriks "OPTOKOPPLARE" lite väl ofta på detta forum som lösning på allt men optokopplare drar en ohiskelig massa ström och är ofta långsamma och kostar pengar. Använd optokopplare när de behövs för att skilja galvaniskt mellan olika system.

Mät vad som händer på de två trådar som kommer ur mätaren, det kan bli så att även jag tycker det blir bra med en optokopplare.

Protte
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Just i detta fall när det är en MC så bör ju inte strömmen vara något problem, vi pratar ju om 10mA matning till dioden i optokopplaren :humm:

Kom just på en annan idé, man monterar ett "reed-relä" (liknande det som sitter till den nya hastighetsmätaren) mellan trådarna på samma sätt som orginalet. Man låter sedan tråden från hall-givaren lindas ett antal varv runt detta reed-relä och får på så sätt pulserna överförda! Galvaniskt åtskilt och inget ingrepp i varken växellåda eller den nya mätaren! :tumupp:

Hittade en principskiss på nätet...
Bild
Skriv svar