Komponenten som small

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
danielr112

Re: Komponenten som small

Inlägg av danielr112 »

Det kan bli värre med pulversläckare om du t ex: Står för nära och sprutar mot roten. Pulvert gör då ingen nytta och man få all eld mot sig.

Man kan också göra så att det får extra "luft" mot eldan och pulvret hamnar på fel ställe.

Vi fick testa de när vi gjorde en sådan kurs. Man kan få riktigt stora eldmoln genom att göra fel :D
Användarvisningsbild
hanscb

Inlägg av hanscb »

Tror min tråd tog en liten väg in på andra ämnen :), så jag styr tillbaka lite.
Har hittat några kondensatorer som jag funderar över. En står det "0.47µF 10% 400V- MKT" på, en annan samma förutom 0.33µF och den tredje 0.68µF.
Vågar jag använda nån av dem? Hur viktigt är värdet 500V som står på den som small?

//Hans
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bra är ju att ha en självsläckande konding - papper eller polyprop. Likaså är det bra att ha samma värde som satt där innan. Någon nämnde konding av typ X1.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Sitter den före säkring så "skall" det vara X1. Efter säkring behöver det inte vara det, men det är klart att det är bättre med X-konding än inte.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har du en multimeter så kolla om kondingen sitter rakt över 230v och ingen annanstans
bara mät över där kondingen skall sitta med spänningen påslagen

om det är över 230volten så kan du lugnt sätta dit en lite större kondensator, dom du har funkar

men om en 30-40 år så händer det nog samma sak med dom som med den som gick sönder för dig nu :wink:
Skriv svar