Komponenten som small

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
hanscb

Komponenten som small

Inlägg av hanscb »

Fick en SONY TC-630 rullbandspelare, ca 40 år gammal, av en bekant men efter att jag spelat med den ett tag exploderade en komponent (gissar att det är en kondensator) i den med kraftig rökutveckling som följd. Så här ser den ut:
Bild
Det jag kan läsa på den är
PSR
.033+?????
500V
04 1
Den har måtten B20,5 H14 D5,85
Det sitter en likadan fast större stax nedanför den är märkt:
PSR
1-120 (OHMtecken)
500V
03 1
Kan någon tipsa mig om vad jag ska ersätta den med?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Komponenten som small

Inlägg av grym »

välkommen till forumet

gissar att den sitter vid nätdelen, för det är väl inte en rörbandare?

det skall funka med vilken plastkonding som helst
0.033µf eller större som tål 500v eller mera

en konding för avstörning av inkommande 230v
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Det man undrar över är om den small pga ålder eller om spänningen i
nättuttagen var annorlunda för 40 år sedan.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ålder skulle jag tro, även om dom nog hade 10V mindre i uttagen för 40 år sen :)
Användarvisningsbild
hanscb

Inlägg av hanscb »

Jag får väl rota fram en kondensator enligt de svar jag fått och prova då, skulle den ha fel värde kan det väl inte hända mer än att den pajar också, eller?
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Sitter den som nätfilter mellan fas och nolla så bör den vara av X-typ, inte bara vilken plastfilmskondensator som helst.
GFEF

Inlägg av GFEF »

>kan det väl inte hända mer än att den pajar också, eller?

http://www.raddningstjanst.se/index.172---1.html

Borde nog vara en X2 godkänd kondesator ??

http://elektronikforumet.syntaxis.se/fo ... &view=next
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Från länken ovan (räddningstjänsten).

"Om brand i TV skulle uppstå, drag ut kontakten och släck med vatten eller handbrandsläckare. Vädra därefter ur lägenheten/bostaden och bär ut TV:n."

Hade för mig att man inte skulle använda vatten!
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Vatten kan man använda om man brytit strömmen. Bryter man inte strömmen bör man undvika vatten. Om jag nu inte minns fel.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, bara strömmen är bruten bör det inte vara några problems.
Men Går det inte att bryta strömmen till ett elektriskt föremål som brinner är det så klart endast pulver, koldioxid, etc (ej skum som innehåller vatten) eller kvävning med brandfilt (har man ingen kan man använda tex något av bomullstyg eller annat som inte brinner så lätt som tex syntetfiber) som skall användas. Ett lakan eller en tjock jacka funkar i nödfall.

Koldioxid och pulver kan dock vara litet knepigt att använda så erbjuds tillfälle att öva eller deltaga i instruktioner bör man göra det. Pulver kan förvärra en brand om det används felaktigt och koldioxid har ingen eller väldigt liten effekt om man gör fel, dock var det förr vanligt i tex gamla motorbrandsläckare i fordon och liknande.

Tappar man kontrollen helt så att man inte längre kan släcka eller av andra skäl behöver lämna rummet, STÄNG ALLA DÖRRAR OCH FÖNSTER. Finns tom exempel på att totalt oerfarna personer vid övning lyckats släcka en brand med pulver genom en smal glipa i dörren, svårt att förklara men pulvtret skall svepa in över lågornas rot så dessa kyls och slocknar. Sprutar man rakt över förvärras lågan. Kanske överflödigt att påpeka, men kostnaden för pulversanering är oftast betydligt lägre än skadorna från en brand som ej släckes så tveka inte att använda släckare i en nödsituation och se till att den hålles frech och lätt tillgänglig.

Edit: Nyutexaminerad som brandskyddsvakt... Så litet skadad är man kanske men man måste ju repetera en del av det man möjligen lärt sig :mrgreen:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Hur kan pulver fel använt förvärra branden menar du ? ..Eller syftar du på om man släcker brinnande vätska ?

Största felet med pulver är ju att det är så s**ans jobbigt att sanera efteråt.. Jag skulle helst ha en kolsyresläckare hemma.

Förr när alla gjorde lumpen så hade väl iaf alla män en brandutbildning bakom sig.. och första hjälpen-utbildning..
Nerre

Inlägg av Nerre »

Pulver bygger väl på det som i skyddskursen i lumpen kallades överkarburering, d.v.s. pulvret KAN brinna om det blir för mycket utspätt?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

När vi ändå är inne på pulver. Vad består pulvret av?
Har tömt några släckare och funderar på vad man kan använda det till för kul...
Har konstaterat att det i princip inte är möjligt att få det i lösning med vatten, ligger liksom bara och flyter ovanpå som en dimma.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Troligen har kondensatorn börjat läcka., antingen i en punkt eller över hela kondensatorn. Sedan har det blivit varmt och läckaget har blivit värre vilket ökat värmen ytterligare. Slutligen har det uppstått strömrusning med smäll och utsläpp av elektronisk gas som följd.
Skriv svar