Köpa ny kamera

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Köpa ny kamera

Inlägg av JimmyAndersson »

Säter:
Den här "antiparkinson" grejen som finns på nyare kameror, gör den att det är möjligt att fota med långa tider utan stativ?

"Antiparkinson". Bra beskrivning! :lol:

Precis som Hcb skriver så hjälper det en hel del, men med över ca 1 sekunds slutartid så måste man ha stativ för att bli skarpt.
Vid "vanliga hemmabilder" och riktiga närbilder så hjälper funktionen däremot mycket.
Speciellt om kameran kan följa objekten, som bl.a µ-7010 kan.

Kan även tillägga att "Antiparkinson" är mycket bättre nu än vad den var i slutet av 90-talet.
Då var den oftast enbart digital och gav bilder med blur-effekt.
Nu har många kameror både mekanisk och digital skakreducering, och än så länge har jag inte märkt några bieffekter av detta.

edit:
"Angående MegaPixlar, vad jag kan begripa så är min bildskärm på 1.9MegaPixlar (1600x1200)."

Har inte kontrollräknat, men det låter rimligt, jepp.

"Om man bara ska titta på bilderna via en dator, är det då någon större vits med t.ex. 12Mpixel?"

Jodå!
Låt säga att du fotar en IC-krets med 12Mpixlar som täcker hela bildytan.
Då kan du antingen förminska hela bilden, eller (nu kommer det roliga) :
beskära en del som är t.ex 700x500 pixlar för att få en riktigt trevlig närbild.
Så högt Mpixel-antal kan fungera som en zoom. :)

den här bilden, på en mus så har jag gjort just så. (Bilden är även förminskad.)
Bilden är förresten tagen med vår Olympus µ-7010. Handhållen kamera i ett rum med mörka träväggar och musen i en kartong.

På samma sätt kan man trolla med bildens DPI (dvs pixeltäthet/upplösning) vilket kan vara väldigt praktiskt vid utskrift eller redigering.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Småsöt. :) Var det en hyrgäst som inte betalade hyra?

rs232 används när usb inte fanns eller var ovanligt

Nej det är ju klart, usb har ju förstås liksom inte alltid funnits men gissar dock att det är ewn bra tid sedan någon kamera hade det.

Mycket ljus till en viss gräns eller som sagt längre slutartider, jag prioriterar slutartid framför starkt ljus till en viss gräns förstås och bilderna blir mycket bra plus att man kan slippa ev blänk som annars kan bli med för mycket ljus. Ställer man sedan in vitbalansen med om det behövs så blir bilderna helt perfekta.

Antiskak fungerar som mest optimalt vid lite längre slutartid säg kanske tja start runt 1/10 sek eller så då minsta rörelse brukar bli suddig men det är mest också om det är på lite längre avstånd med en lite längre slutartid så fungerar det mycket bra.

Första gången jag testade en sådan kamera så zoomade jag in något en bit bort då det är helt omöjligt att hålla handen blickstilla på lite avstånd vilket också syns väldigt lätt. Bilden var dock helt 100% stabil och det kändes bara så overkligt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Min olympuskamera jag köpte (ny) 2001 hade RS232, och jag minns att efterföljaren hade USB, så ungefär där någonstans skedde bytet.

Antiskaken på min lumix funkar bra så länge man inte zoomar för mycket, med maxzoom (10x optisk, den digitala är permanent avstängd givetvis) så
så hjälper den inte mycket skulle jag vilja påstå..
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

scsi var vanligt i början med :) , sedan rs232 :)

säter, har du någon i närheten med en digital systemkamera med slavblixt så be dom hjälpa till med att prova plåta något i verkstaden

då kan man kolla vilken nivå av ljus/bländare du klaar dig med

för med mycket ljus kan man gå ner bländare och få bättre skärpedjup i bilderna

så prova först och skaffa prylar efter att du vet vad du behöver ha
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Angående verkstadsbilden:

har du provat att justera ljus/kontrast o.s.v. i datorn?

Det enda en riktigt bra kamera kan hjälpa med när det gäller den bilden är att riktigt bra kameror har lite lättare att återge detaljer både i de mörkaste och ljusaste delarna av bilden samtidigt.

Felet är väl dock att ljuset faktiskt är rätt kass och/eller att du använt blixt där blixt inte är så lämpligt.

Har du kollat vad du får för slutartid om du slår av blixten?

Prova att ställa kameran på max ISO-känslighet (med avstängd blixt), och om bilden blir suddig prova också att ställa exponeringskompenseringen (motljuskompenseringen) på minusvärden. Bilden kommer då att bli brusigare och ev. behöva justeras i datorn, men den borde ändå bli bättre än med blixt.

Om ljuset ändå inte räcker till för att ta skarpa bilder utan blixt utan stativ så kolla vilken exponeringstid kameran använder. Om man vet vilken exponeringstid, vilken bländare och vilket iso-värde som kameran väljer så kan man i princip räkna ut om ljuset räcker för bra bild utan blixt med en annan (bättre) kamera.

Exempel: befintlig kamera ger 1/10 sek exponeringstid vid iso 400 och bländare 2,8 = sudd utan stativ. Med en kamera som klarar iso 1600 och som fortfarande har bländare 2.8 så får du 1/40 sek exponeringstid. Med antiskak (och om du inte är för bakis...) så lär du då kunna ta skarpa bilder.

Tips: ställ kameran på max vidvinkel (om du inte når närgränsen), det ger skarpare bilder. Ju med inzoomat destå stadigare måste kameran hållas. En stenålderstumregel är att utan antiskak så kan man ofta på frihand hålla en systemkamera så länge "bråkdelen" av exponeringstiden är lika stor som eller större än brännvidden hos objektivet. Exempel: med 1/50 sek exponeringstid så kan man ta frihandbilder med 50mm-objektiv men inte med 135mm-objektiv. (brännvidderna måste räknas om för att motsvara digitalkamerans sensorstorlek).
foffer

Inlägg av foffer »

Har du hört talas om CHDK? CHDK är ett slags operativsystem för canon kameror. det ligger utanpå det vanliga systemet i kameran och kan inte skada din kamera. CHDK ger dig nästan obegränsade inställningar och möjligheter att köra skript mm. kör chdk på min ixus 60 och kan rekomendera det om man vill pilla i inställningar och tex sätta fokus till 3 cm för närbilder.

chdk för din kamera
http://chdk.wikia.com/wiki/SD30
download server
http://mighty-hoernsche.de/
get started
http://chdk.wikia.com/wiki/CHDK_User_Manual

funderar själv på att köpa en canon g11 och använda chdk till den.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Ja, nu har jag ropat in beg. Fujifilm F30 på ebay.de
Ska bli intressant att testa skillnaden när den anländer.
Skriv svar