Den här "antiparkinson" grejen som finns på nyare kameror, gör den att det är möjligt att fota med långa tider utan stativ?
"Antiparkinson". Bra beskrivning!

Precis som Hcb skriver så hjälper det en hel del, men med över ca 1 sekunds slutartid så måste man ha stativ för att bli skarpt.
Vid "vanliga hemmabilder" och riktiga närbilder så hjälper funktionen däremot mycket.
Speciellt om kameran kan följa objekten, som bl.a µ-7010 kan.
Kan även tillägga att "Antiparkinson" är mycket bättre nu än vad den var i slutet av 90-talet.
Då var den oftast enbart digital och gav bilder med blur-effekt.
Nu har många kameror både mekanisk och digital skakreducering, och än så länge har jag inte märkt några bieffekter av detta.
edit:
"Angående MegaPixlar, vad jag kan begripa så är min bildskärm på 1.9MegaPixlar (1600x1200)."
Har inte kontrollräknat, men det låter rimligt, jepp.
"Om man bara ska titta på bilderna via en dator, är det då någon större vits med t.ex. 12Mpixel?"
Jodå!
Låt säga att du fotar en IC-krets med 12Mpixlar som täcker hela bildytan.
Då kan du antingen förminska hela bilden, eller (nu kommer det roliga) :
beskära en del som är t.ex 700x500 pixlar för att få en riktigt trevlig närbild.
Så högt Mpixel-antal kan fungera som en zoom.

På den här bilden, på en mus så har jag gjort just så. (Bilden är även förminskad.)
Bilden är förresten tagen med vår Olympus µ-7010. Handhållen kamera i ett rum med mörka träväggar och musen i en kartong.
På samma sätt kan man trolla med bildens DPI (dvs pixeltäthet/upplösning) vilket kan vara väldigt praktiskt vid utskrift eller redigering.