Operativ till 133MHz 4Mb ram?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
G-man
EF Sponsor

Operativ till 133MHz 4Mb ram?

Inlägg av G-man »

Hos farsan har jag en jätteliten gammal bärbar dator som man kan hålla i ena handen, jag använder den till att logga temperaturer på bergvärmens slingor och alla slingor som går ut i huset med DS1820 givare.

Idag går den på Win95 och har faktiskt gått hyggligt men det är dags att göra en ominstallation på den och win 95 igen är tungrott eftersom jag inte har kvar nån sån skiva ens ;)

Prestandan är som ni ser anmärkningsvärt låg, men kraven på burken har nästan varit obefintligt eftersom allt den ska göra är att ta emot värdena och visa en graf på dem och spara dem i en textfil ner på ett monterat CF kort. Anledningen till att jag vill använda just den här atorn är att den får plats i skåpet som delas med proppskåp osv, jag har tillgång till nyare bärbara men de är för stora för att få in där helt enkelt!

Jag var lite sugen på Linux men känner att jag inte klarar mig utan ett grafiskt interface och med tanke på detta så ströks det mesta som Ubuntu osv...

Nån som kan tipsa på bra alternativ? Windos som Linux...

Några "bra att veta"

Serieport, parallellport, CF kortläsare, mus och tangentbord är det som finns, allt annat kan man räkna bort ;) Ingen - USB, CD, nätverk osv.

Eventuellt så kanske jag kan få lite mer minne i den, det kan vara så att vi har kvar urgammla delar från makinanslutna PC som sparades för att man inte kunde byta ut dem mot snabbare PC för programmen inte var skriva för andra hastigheter på prossessorn :D
Nerre

Re: Operativ till 133MHz 4Mb ram?

Inlägg av Nerre »

Jag har kört Win2k på liknande maskiner men möjligen kan XP funka.

Nån slimmad linux-dist funkar säkert men jag har ingen vidare koll på vad som finns... Jag brukar ofta utgå från Debian Base och sen peta in det jag behöver. Då kan man köra en snål fönsterhanterare.

Problemet är väl att installera om det inte finns CD eller nätverk och inte ens en diskettenhet... Hade den haft USB hade det kanske gått att boota från en USB-CD.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Jag hoppades på att kunna ev boota den från CF kort eller ta ur disken och köra in allt nödvändigt inkl nån form av bootbarhet från en annan dator och stoppatillbaks den innan man kommer till att den börjar installera hårdvara osv.

När jag sitter och tänker på det, finns det inte en version av XP som man kunde köra från ett USB minne? en bantad version av det? en sån version går kanske att köra på disken... 4 meg minne är ju som sagt en käpp i hjulet ändå antar jag.. resten kan jag vänta på ;)
Johanb

Inlägg av Johanb »

Om du var nöjd med win95 kanske win98 OSR2 (tror jag den heter) kan vara något. Det är enligt mig den bästa av de icke-nt-baserade versionerna.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

WIN95OSR2 och WIN98SE heter dem.
95OSR2 introducerade FAT32.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

NetBSD eller OpenBSD.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

WinCE/Mobile borde funka också samt en massa bantade *nix varianter, till exempel de som kan användas i diverse NASar osv.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

FreeBSD v2.x med kompilerad kernel.
NetBSD v1, kanske senare.

Jag har installerat FreeBSD v2 på en dator med 4 MB minne. Och floppy installationsmedia. Tricket är att skapa en tillräcklig swap det absolut första man gör.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

tomasl: Finns det en köpbar (för vanliga människor) version av WinCE (eller vad den kallas denna veckan) till x86 då ?

Jag har en trave gamla minilaptops som också har P133 och hmm 800x600 ? skärm.. dessa körde
Win95 nya tror jag och det har jag på nån, sen kör jag en urtgammal slimmad redhat (RH6 ?)
på nån, men det som funkar absolut bäst är OpenBSD, men det beror nog mer på att jag kör den
utan X då :)

Men en modern linux som man strippar och kör en slimmad wm på funkar nog, står på min todolista
att fixa det nån dag :) ..tyvärr är grafikkretsen i laptoparna (neomagic nånting) jävligt kasst
supportad, det finns en hackad driver som funkar men sidan den fanns på är borta sen länge..

Linux installerade jag då genom en extern floppydrive (som kopplades på floppyporten) soms en hämtade
restenm över nätverk (pcmcia), openbsd fuskade jag med så jag installerade helt enkelt på en modernare
laptop med bootcd och sen nätinstall, sen flyttade jag över hårddisken till minilaptopen och fick meckla om
några enstaka grejer för att det skulle funka bra.

Win95 installerades engång i tiden från floppyversionen, tveksamt om jag skulle orka det idag hehe, men det
går ju att lösa på annat sätt, bara att göra disken formatterad och bootbar och sen lägga alla diskar på den,
men efterssom jag undviker windows så minns jag inte exakt hur det funkade. (var ett tag sen man rörde w9x också..)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det går att köra X11 på 4 MB, om man inte har något emot swap.... Annars är 32 MB rekommenderat.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

win 98 se

botbar disk,annvända fx till att få över instalationsfilerna till hårddisken

har gjort det och kör på en 75Mhz pentium mmx, lite mera minne men funkar bra
Scorpiion

Inlägg av Scorpiion »

För det första, har du övervägt att byta ut datorn totalt? Jag vet inte hur mycket erfarenhet du med MCUs men den funktion du beskriver är inte så svårt att göra med en PIC/AVR/MSP430...

Om du tycker det är onödigt eller något sånt så ok. Då skulle jag rekommendera Linux! :) Är lite linux freak så är inte så konstigt att jag rekommenderar det.. :P Skulle jag vart du skulle kört allt från ett usbminne eller installera något litet som Damn small Linux eller Puppy Linux... Dock så låter 4 MB minne lite.. Men funkar säkert med ordentligt med swap som tidigare sagt.. :)

Men mycket roligare och bättre för elförbrukningen med en MCU! ;D
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

X11 kan man nog glömma med 4 Mb i RAM, vill minnas att det var riktigt kämpigt att få igång X11 med TWM på 16 MB också när det begick sig på 90-talet. Som blueint skrev, 32 MB för X11 under Linux iaf, Windows är dessutom snabbare.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag vill få in något liknande på en 486 industriPC/PLC Den har bara CF kort som lagringsmedia. Nätverk finns. Jag har tyvärr ingen linux erfarenhet, men det kanske är ett bra läge att sätta sig in i det.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Helt klart linux. en lite äldre dist alt en bantad nyare. X11 går men jag hade grävt fram mer ram-minne isåfall. Men textbaserat funkar väl? Jag la upp en sådan hos mina föräldrar. 100mhz. 4mb ram och 8mb disk. sedan 2gb usb-minne för lagring av datan. Slängde ihop lite script till han så kan han koppla in sin vanliga så flyttas all data över.
Skriv svar