Sökes: Lättanvänd ethernet controller
Re: Lättanvänd ethernet controller
En CS9800A ska tydligen vara smidig för 8-bitars MCU. Kom ihåg att vi körde en mot en 8051:a en gång i tiden.
Kommer som sagt att köra ENC424J600 istället för ENC28J60 då den verkar mer buggfri, och dom flesta buggar är bara i 10 delen, så kör man 100 borde det gå fint.
Jag tror jag har några DM9000E liggande kvar hemma, säg till om Du vill att jag skall kolla.
Arune: Extremt intressant länk (tuxgraphics). Hur stor är chansen att jag kommer att fatta något och kunna bygga en server med en ENC28J60 + en AVR? Jag har noll kunskaper om ethernet fast jag har försökt att läsa fatta hur det fungerar. Tuxgraphics information verkar ju nästan begripligt när jag tittar igenom den snabbt. Är det så att man måste göra en massa svår (obegriplig) programmering av ENC28J60 eller är det "bara" att skicka MAC kod och IP-adress och börja köra???
kod:hmmm... jag fattar aldrig det här. Hittar man bara på en slumpartad IP-adress, eller får man den någonstans ifrån? Samma med MAC-adressen ???
Men jag får väl göra ett testkort och köra helt enkelt. Antingen kör jag fast ordentligt och fattar noll, eller så kommer jag igång. Det hade varit grymt kul att göra en egen embedded web-server! Tanken svindlarhur många användningsområden det kan bli av det...
Är det mycket mer besvär om man har en (billig) router mellan servern och nätet? Jag antar att comhem byter ut min IP-adress med jämna mellanrum, så man vet ju aldrig vilken IP man ska kontakta för att nå servern
Kanske man kan ordna fast IP. Eller måste man rentav ha fast IP om det ska fungera?
ENC28J60, CS9800A, DM9000E m.fl. . . . vad är skillnaden? Vilken är enklast utan krångel?
kod:
Kod: Markera allt
10 // This software is a web server only.
11 //
12 static uint8_t mymac[6] = {0x54,0x55,0x58,0x10,0x00,0x29};
13 // the web server's own IP address:
14 static uint8_t myip[4] = {10,0,0,29};
Men jag får väl göra ett testkort och köra helt enkelt. Antingen kör jag fast ordentligt och fattar noll, eller så kommer jag igång. Det hade varit grymt kul att göra en egen embedded web-server! Tanken svindlarhur många användningsområden det kan bli av det...

Är det mycket mer besvär om man har en (billig) router mellan servern och nätet? Jag antar att comhem byter ut min IP-adress med jämna mellanrum, så man vet ju aldrig vilken IP man ska kontakta för att nå servern

ENC28J60, CS9800A, DM9000E m.fl. . . . vad är skillnaden? Vilken är enklast utan krångel?
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
TCP/IP ligger på en högre nivå än Ethernet. MAC är så vitt jag vet kodat i nätverkschipet.
Edit: förtydligade, lade till ett "i" som fallit bort.
Edit: förtydligade, lade till ett "i" som fallit bort.
Senast redigerad av hcb 16 februari 2010, 12:45:47, redigerad totalt 1 gång.
svjv???
Så TCP/IP får man implemetera i sin µC. Men det kanske inte är omöjligt.
Så TCP/IP får man implemetera i sin µC. Men det kanske inte är omöjligt.
Ska du bara göra nått enkelt går det ju att köra UDP, är enklare än TCP men utan kontroll. Dock är paketförslusten väldigt liten om du kör hemma bara.
Angående skillnaden så tror jag inte det är någon jätteskillnad på dom olika chipen om man bara ska skicka och ta emot data på ett enkelt sätt.
Angående skillnaden så tror jag inte det är någon jätteskillnad på dom olika chipen om man bara ska skicka och ta emot data på ett enkelt sätt.
nåja, enkelt och enkelt... det ska ju helst vara läsbart i en browser, dvs gärna http.
Inte riktigt sant, MAC-adressen läggs med i en ethernetframe och kan således väljas helt av microcontrollern. Oftast brukar ett nätverkskort ha ett eeprom kopplat till ethernet-chippet där macadressen ligger lagrad men det är fortfarande upp till mjukvara om den MAC-adressen ska användas.hcb skrev:MAC är så vitt jag vet kodat i nätverkschipet.
Det är i stort sett att välja MAC och IP och köra.jesse skrev:Arune: Extremt intressant länk (tuxgraphics). Hur stor är chansen att jag kommer att fatta något och kunna bygga en server med en ENC28J60 + en AVR? Jag har noll kunskaper om ethernet fast jag har försökt att läsa fatta hur det fungerar. Tuxgraphics information verkar ju nästan begripligt när jag tittar igenom den snabbt. Är det så att man måste göra en massa svår (obegriplig) programmering av ENC28J60 eller är det "bara" att skicka MAC kod och IP-adress och börja köra???
ENC28J60 sköter själv länk så koppar man in en nätverkskabel och har allt rätt kopplat så kommer den att tända lysdioden för länk.
Man bör ju sätta IPt så det inte krockar, oftast har din router en range där den delar ut med DHCP t.ex. 192.168.0.100-192.168.0.255, där ska du hålla dig utanför, i detta fall kan du ta 192.168.0.80 (2-99 typ).jesse skrev: hmmm... jag fattar aldrig det här. Hittar man bara på en slumpartad IP-adress, eller får man den någonstans ifrån? Samma med MAC-adressen ???
MAC-adressen är ofta inte så kinkigt i ditt hemmanätverk, men använd den som tuxgraphics kör med så går det nog bra.
Givetvis kan du ju implementera en DHCP-klient i din microcontroller. Jag har tänkt göra det men aldrig haft tid.
Även om routern får olika ip så kan man skaffa ett domännamn som du ser till att routern uppdaterar ipt på, det är inte helt lätt dock.jesse skrev: Är det mycket mer besvär om man har en (billig) router mellan servern och nätet? Jag antar att comhem byter ut min IP-adress med jämna mellanrum, så man vet ju aldrig vilken IP man ska kontakta för att nå servernKanske man kan ordna fast IP. Eller måste man rentav ha fast IP om det ska fungera?
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Ah. Utöver att det är rätt verkar det också som en bättre lösning 

Re: Sökes: Lättanvänd ethernet controller
arune, Vilken effektförbrukning tar ENC28J60 modulen? (med tanke på liinjär regulatorn)
Man kan även ha ett litet skript hemma som laddar upp IP addressen till någon webbsida ifall man vill etablera länk utifrån.
Man kan även ha ett litet skript hemma som laddar upp IP addressen till någon webbsida ifall man vill etablera länk utifrån.
Den drar upp till 300mA har jag för mig, så det blir kanske 0.5W på 5V. Regulatorn blir varm men inte för varm 
Edit:
Man kan givetvis ha ett sådant script som uppdaterar ett domännamn man äger med det IPt.

Edit:
Man kan givetvis ha ett sådant script som uppdaterar ett domännamn man äger med det IPt.
Tänkte inte så mycket på värmen som på energiförlusten. Om man t.ex kör med batteri eller LVDC nät osv.
Det går givetvis att koppla förbi regulatorn och mata kortet med 3.3V direkt, men batteri kanske inte är lämpligt med den effektförbrukningen