Fjärrstart/avstängning av datorserver med mobiltelefon!

Berätta om dina pågående projekt.
stiltet

Fjärrstart/avstängning av datorserver med mobiltelefon!

Inlägg av stiltet »

Hej. :D

Är ny på detta forumet och hoppas att jag kan hitta lite tips och hjälp här.

Jag gjorde för ungefär ett år sedan klart ett projekt med en fjärrstart till datorn med hjälp av en fjärrkontroll och nu så har jag smått börjat på ett projekt som är väldigt likvärdigt det förra projektet. Enda skillnaden är att jag istället för att koppla in en RF-mottagare så skall jag nu istället koppla in en gammal mobiltelefon (Nokia 3310). Se filmen på det gamla projektet här: http://www.youtube.com/watch?v=28tQyz8NO88

När man startar en dator så kortsluter man kablarna som går till moderkortet vilket startar datorn. I det förra projektet så skippade jag det för att mottagaren i sin tur gav ut en tillräckligt stor ström för att starta datorn. Så är det inte i detta fallet dessvärre och det är det som är den stora skillnaden.

Nu så har jag tänkt att ta bort vibratormotorn ur telefonen och istället koppla in två sladdar ifrån plus och minuspolerna på kretskortet i telefonen. Jag har tänkt att dom skall gå in i en sockerbit som enkelt är kopplad till moderkortet och startknappen i datorn. Men detta fungerade inte (testade igår) eftersom strömmen ifrån datorn bara går rakt igenom kretskortet på mobilen vilket gör att datorn startar så fort jag slår på strömmen. Se bilden nedan.

Bild

Så nu har jag fått tänka om lite. Man borde ju kunna koppla in vibratorutgången ifrån telefonen till en transistor eller ett relä. Så när strömmen ifrån vibratorn slås till när någon ringer så kortsluts kablarna ifrån moderkortet och datorn startar. Eventuellt så kan man ju behöva en resistor på den negativa kabeln ifrån mobilen så att man "lurar" telefonen att tro att vibratormotorn sitter där och då minska risken för överspänning. Se bilden nedan.

Bild

Så vad tror ni elektronikproffs om detta? Vad för typ av transistor/relä tror ni att jag skulle behöva? Vill ju att moderkortskablarna bara är kortslutna sålänge som ström impulsen ifrån mobilen är påslagen och resten av tiden ska transistorn/relät vara stängt.

Kommentarer, tips och hjälp uppskattas!

Mvh
Stellan
stiltet

Re: Fjärrstart/avstängning av datorserver med mobiltelefon!

Inlägg av stiltet »

Glömde säga att spänningen ifrån telefonen är på 5v och ifrån moderkortet så är det 12v.

Mvh
Stellan
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det enklaste är väl att ta ett litet relä, då slipper man fungera på polaritet och sånt.

En vibrator är ju en liten elmotor så utgången borde knappast ha några problem att driva en liten reläspole.
stiltet

Inlägg av stiltet »

Tackar. :D Jag tror det också.

Har försökt att hitta något sådant men vet inte vart jag ska leta.
Brukar ju inte shoppa sådanna grejer. ;)

Några tips på produkter eller affär?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Finns väl hur många som helst.

ELFA
37-040-12
37-035-50
37-162-06

Tungelement (de är lite klenare)
37-462-11

(Fast de är ju inte direkt billigast.)
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Eller detta på Electrokit: 41002144

Hur är det med möjligheten att stänga av med mobiltelefonen? Hur löser du det?
stiltet

Inlägg av stiltet »

Tack för svaren! :D :tumupp:
Jag ställer in i Windows Server 2003 att när jag trycker på avstängningsknappen så stängs datorn av.
Så då är tanken att jag, när datorn redan är igång, ringer till telefonen igen och på så sätt stänger datorn på samma sätt som jag startar den. :vissla: :wink:
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Vad händer när nån försäljare ringer? :)
Vibratorn brukar väl inte köras konstant när nån ringer så att stänga av datorn "hårt" kan nog bli svårt med så enkel elektronik. Borde inte en optokopplare fungera?
stiltet

Inlägg av stiltet »

Vad händer när nån försäljare ringer?
Jag ska givetvis ha ett nytt kontantkort i den nya mobilen som inte är registrerat. Då har bara jag nummret. 8)
Vibratorn brukar väl inte köras konstant när nån ringer så att stänga av datorn "hårt" kan nog bli svårt med så enkel elektronik.
Nej. Den körs inte konstant utan med impulser (oftast oregelbundna men detta beror på ringsignal etc) och det ska räcka med en kort impuls för att transistorn/relät ska öppna sig under den tiden impulsen pågår. Så en signal till mobilen bör räcka.
Borde inte en optokopplare fungera?
Jag har inte en aning... :humm: Men är inte det bara för digitala signaler? Eller har jag fel? Detta rör ju sig om elektroniska, analoga, signaler. Jag är bara nätverkstekniker och har bara mycket grundläggande elkunskaper. ;)
Tredent

Inlägg av Tredent »

Om du inte vill köra på kontakt/sladdarna till vibratorn så kanske detta är intressant.
Vad jag vet så lämnar "alla" telefoner någon spänning på någon kontakt när den får inkommande samtal.
Det är för att den ska sänka radio/musik i bilen om man sätter den i handsfree, testa mäta med multimeter på telefonen och se om det stämmer.
Och stämmer den borde du ju kunna koppla ett relä direkt på kontaktytan kanske? (Om spänningarna stämmer)
Jag är inte superbra på elektronik men hoppas jag skrev så man förstår eller att någon annan kan berätta bättre.

Annars om man inte vill göra något själv kan man köpa "87768" på kjell.com.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

stiltet skrev:Tack för svaren! :D :tumupp:
Jag ställer in i Windows Server 2003 att när jag trycker på avstängningsknappen så stängs datorn av.
Men då så, då är det ju inga problem när du har den möjligheten i ditt OS.

Det borde gå med optokopplare också.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Varför inte köra fjärrskrivbord eller något, om operativsystemet ändå måste vara i körbart läge för att det ska fungera?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Så då är tanken att jag, när datorn redan är igång,...

Hur vet du det ?

> ...ringer till telefonen igen och på så sätt stänger datorn
stiltet

Inlägg av stiltet »

Varför inte köra fjärrskrivbord eller något, om operativsystemet ändå måste vara i körbart läge för att det ska fungera?
Det gör jag. Men det går inte att starta upp datorn via remote desktop.
Hur vet du det ?
Jag pingar?? 8)
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Varför inte bara välja "Start om" istället för "Stänga av" via fjärrskrivbordet?
Skriv svar