Är ny på detta forumet och hoppas att jag kan hitta lite tips och hjälp här.
Jag gjorde för ungefär ett år sedan klart ett projekt med en fjärrstart till datorn med hjälp av en fjärrkontroll och nu så har jag smått börjat på ett projekt som är väldigt likvärdigt det förra projektet. Enda skillnaden är att jag istället för att koppla in en RF-mottagare så skall jag nu istället koppla in en gammal mobiltelefon (Nokia 3310). Se filmen på det gamla projektet här: http://www.youtube.com/watch?v=28tQyz8NO88
När man startar en dator så kortsluter man kablarna som går till moderkortet vilket startar datorn. I det förra projektet så skippade jag det för att mottagaren i sin tur gav ut en tillräckligt stor ström för att starta datorn. Så är det inte i detta fallet dessvärre och det är det som är den stora skillnaden.
Nu så har jag tänkt att ta bort vibratormotorn ur telefonen och istället koppla in två sladdar ifrån plus och minuspolerna på kretskortet i telefonen. Jag har tänkt att dom skall gå in i en sockerbit som enkelt är kopplad till moderkortet och startknappen i datorn. Men detta fungerade inte (testade igår) eftersom strömmen ifrån datorn bara går rakt igenom kretskortet på mobilen vilket gör att datorn startar så fort jag slår på strömmen. Se bilden nedan.

Så nu har jag fått tänka om lite. Man borde ju kunna koppla in vibratorutgången ifrån telefonen till en transistor eller ett relä. Så när strömmen ifrån vibratorn slås till när någon ringer så kortsluts kablarna ifrån moderkortet och datorn startar. Eventuellt så kan man ju behöva en resistor på den negativa kabeln ifrån mobilen så att man "lurar" telefonen att tro att vibratormotorn sitter där och då minska risken för överspänning. Se bilden nedan.

Så vad tror ni elektronikproffs om detta? Vad för typ av transistor/relä tror ni att jag skulle behöva? Vill ju att moderkortskablarna bara är kortslutna sålänge som ström impulsen ifrån mobilen är påslagen och resten av tiden ska transistorn/relät vara stängt.
Kommentarer, tips och hjälp uppskattas!
Mvh
Stellan