*beeep* Fel. Tillverkarna av hårdvaran tar betalt för att släppa specarna. Ofta informerar de inte ens Open Source-communityn om ny hårdvara som är på G.TomasL skrev:Rätt enkelt, det finns naturligtvis ingen möjlighet för de "privat personer" som sitter och utvecklar *nix att supporta all hårdvara.
Det finns nåt som kallas "Open Hardware".
"Jag tycker Mc Donalds har alldeles för många menyer, en eller två hade räckt."Det stora problemet som jag ser det är att det finns alldeles för många distron, en eller två hade räckt, med klara styrgrupper som bestämmer vad som skall göras och hur.
En av huvudpunkterna med öppen programvara är just friheten. Friheten att vem som helst kan göra en egen distribution. I och med att det är öppen programvara så kan du inte förbjuda folk att göra egna distributioner.
Nu finns det istället många distributioner, med egna styrgrupper som bestämmer vad som skall göras och hur. Så det är bara att välja en av dem så slipper du all beslutsångest.
Med andra ord inte Windows då:-)Som användare är jag fullständigt ointresserad av detta, jag vill enbart ha ett fungerande system, inget annat, där allt fungerar "out of the box" sas.
På den här datorn (en HP notebook, som köptes ny för ett år sen och levererades med Vista) funkade det inte att installera XP utan att ladda hem rätt drivrutiner från HPs hemsida. Fungerade alltså inte "out of the box".
Jag har en annan dator men där Windows inte gick att installera öht utan att jag först gjorde drivrutinsdiskett för CD-läsaren. Problemet var att burken hade ingen diskettenhet... (det var därför jag provade linux istället).