Som vanligt när jag gör något räcker det inte att bara kopiera någon annas fulmeckade lösning - jag tänker gå några steg längre och därmed skapa en helt självständig enhet. När detta är klart kommer jag ha en liten C64 med integrerad 4" TFT-skärm.
Detta kommer slutresultatet bestå av:
* En C64 DTV med alla moddar (tangentbord och floppy-kontakt)
* Integrerad 4" TFT
* Hörlursförstärkare
* Nätansluten strömförsörjning (med skärmen behövs detta)
* Ett handbyggt chassi i formen av en arkadmaskin i miniatyr
Bygget började med att skaffa in lite delar:

En Lilliput video-TFT, införskaffad via eBay

En C64 DTV förstås, inköpt på Dino
Därefter var det dags för chassit - detta finns inte att köpa någonstans. Tanken är att det skall se ut som en arkadmaskin. Med andra ord blankt och flashigt och med en touch av den speciella formen. Med tanke på vad Fagge gjorde med min HL2-symbol fick han den ädla uppgiften att fräsa ut sidorna till chassit. Materialet är 10 mm plexi, vilket gör resultatet stabilt samt ser bra ut. Ritningarna gjordes i AutoCAD vilka sedan fördes över till BobCAD så att det kunde köras i Fagges maskin. Som bilderna nedan visar blev resultatet mycket bra. Ett stort tack till Fagge som gjorde detta möjligt!

Bilden tagen av Fagge - jag kommer köra med blått ljus i stället.

Första sammansättning för att testa passformen - precisionen i plexibitarna är perfekt.
Med chassit avklarat kommer jobbet att få ihop det hela. Jag började med TFT'n eftersom denna är kinkigast. Plåtjobbet har jag gjort för hand - ingen fräsmaskin har varit inblandad i detta.

Först gjorde jag ett fäste för själva displayen i tunn kopparplåt - lätt att kapa (med vass kniv) och bocka.

Därefter monterades drivkortet med HV-omvandlaren på fästets baksida. Dubbelhäftande tejp är ingen dum uppfinning...

Till sist monterades displayen bakom frontpanelen (som har sågats till för att passa).
Det sista kortet (skärmen består av tre delar) har inte monterats än. Jag har inte lurat ut hur detta skall lösas än. När displayen är klar skall baksidan fixas till så att alla kontakter hamnar på plats. När detta är klart är det dags att dissikera DTV'n och börja modda denna. Eftersom jag prioriterar hörlursförstärkaren kommer detta projekt vila tills den är klar.