Mini-arkadmaskin - en ombyggd C64 DTV (30-in-1)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Mini-arkadmaskin - en ombyggd C64 DTV (30-in-1)

Inlägg av Illuwatar »

Detta är ett projekt som jag fick iden till när jag såg denna C64-i-en-joystick. Efter att ha sett hacks på nätet så att både tangentbord och floppy kunde kopplas in bestämde jag mig för att bygga detta. I grunden är det en C64 i miniformat, instoppad i en joystick, förladdad med 30 spelklassiker. Denna lilla manick är dock en komplett C64 (i stort sett) och kan användas som en sådan. I joystickform är det dock inte så enkelt - lite moddande krävs för att göra detta möjligt på en enkelt sätt.

Som vanligt när jag gör något räcker det inte att bara kopiera någon annas fulmeckade lösning - jag tänker gå några steg längre och därmed skapa en helt självständig enhet. När detta är klart kommer jag ha en liten C64 med integrerad 4" TFT-skärm.

Detta kommer slutresultatet bestå av:

* En C64 DTV med alla moddar (tangentbord och floppy-kontakt)
* Integrerad 4" TFT
* Hörlursförstärkare
* Nätansluten strömförsörjning (med skärmen behövs detta)
* Ett handbyggt chassi i formen av en arkadmaskin i miniatyr

Bygget började med att skaffa in lite delar:

Bild
En Lilliput video-TFT, införskaffad via eBay

Bild
En C64 DTV förstås, inköpt på Dino

Därefter var det dags för chassit - detta finns inte att köpa någonstans. Tanken är att det skall se ut som en arkadmaskin. Med andra ord blankt och flashigt och med en touch av den speciella formen. Med tanke på vad Fagge gjorde med min HL2-symbol fick han den ädla uppgiften att fräsa ut sidorna till chassit. Materialet är 10 mm plexi, vilket gör resultatet stabilt samt ser bra ut. Ritningarna gjordes i AutoCAD vilka sedan fördes över till BobCAD så att det kunde köras i Fagges maskin. Som bilderna nedan visar blev resultatet mycket bra. Ett stort tack till Fagge som gjorde detta möjligt!

Bild
Bilden tagen av Fagge - jag kommer köra med blått ljus i stället.

Bild
Första sammansättning för att testa passformen - precisionen i plexibitarna är perfekt.

Med chassit avklarat kommer jobbet att få ihop det hela. Jag började med TFT'n eftersom denna är kinkigast. Plåtjobbet har jag gjort för hand - ingen fräsmaskin har varit inblandad i detta.

Bild
Först gjorde jag ett fäste för själva displayen i tunn kopparplåt - lätt att kapa (med vass kniv) och bocka.

Bild
Därefter monterades drivkortet med HV-omvandlaren på fästets baksida. Dubbelhäftande tejp är ingen dum uppfinning... ;)

Bild
Till sist monterades displayen bakom frontpanelen (som har sågats till för att passa).

Det sista kortet (skärmen består av tre delar) har inte monterats än. Jag har inte lurat ut hur detta skall lösas än. När displayen är klar skall baksidan fixas till så att alla kontakter hamnar på plats. När detta är klart är det dags att dissikera DTV'n och börja modda denna. Eftersom jag prioriterar hörlursförstärkaren kommer detta projekt vila tills den är klar.
Användarvisningsbild
Nutrino

Inlägg av Nutrino »

Ja det tar sig, sa pyromanen.

Det ser riktigt snyggt ut.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Grymmt!

Riktigt snygga sidostycken dessutom.
Skall bli skoj att följa bygget.
Användarvisningsbild
metanolic
Kontakt:

Inlägg av metanolic »

kan bara hålla med ovanstående :D

skönt att veta att det inte bara är jag som är intresserad av gamla hederliga dator/spel-grejjer ;)
vad ska du ha för tangentbord och floppy? ska det oxå byggas in i chassit?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Ja du behöver inte oroa dig att någon annan har ett liknande bygge!. :D
Skitsnyggt, fortsätt så :tumupp:

Edit..
Har du polerat upp ändarna på plexibitarna, eller ska du göra det?.
Användarvisningsbild
DennisD7
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Sweet!
Vad är det för plåt du har fått tag på, det var snyggt.

Ska bli kul att se hur det här utvecklar sig. Oj, någon vill hälsa! Nej men! Det är Lille Pong som vill säga hej :)
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Plåten kommer från Bauhaus. Det mesta som jag bygger med försöker jag hitta i vanliga affärer och varuhus.

Jag kommer nog inte polera ändarna - de lyser upp jämnare om de är "mjölikga".

PS1. Det verkar som webservern där bilderna ligger är nere för tillfället - hoppas den kommer igång igen...

PS2. www.data70.com klassas som porr-site av Ericssons proxy... :twisted:
Användarvisningsbild
DennisD7
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Haha, jo jag har hört det.
Jag vet inte vad de har för fantasi, kanske är det samma gummor som har hand om nogger/88:an-häxjakten.

Varning! porrbild:
http://www.home.no/data70/isak01.jpg
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nice.

Jag väntar dock med att köpa en sådan C64-jojje tills PAL-versionen anlänt till Sverige. Då blir det inte bara tangentbords- och IEC-kontaktsmodden, utan även S-videoutgång samt två joystickportar. Hoppas bara min idé för att komma åt "joy2 upp" funkar... Inga avslöjanden än ;)
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Fan va nice! Jag vill ha! :shock:
Användarvisningsbild
cl3mens

Inlägg av cl3mens »

Hur är det med kretsarna i DTV:n? Antar att det inte sitter 6510 CPU och ett SID-chip däri (hade varit väldigt trevligt). Ser i alla fall ut att bli ett trevligt projekt.
Användarvisningsbild
DennisD7
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Om jag har förstått saken rätt så är DTV en fortsättning på C-ONE: http://c64upgra.de/c-one/ som är byggd av den där snygga nörd-tjejen Jeri Ellsworth. Och då ligger en hel C64 på en FPGA och körs "på riktigt" (ingen emulering alltså) på det chippet.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Eftersom hörlursförstärkaren fick lite inkörningsproblem och ersättningskomponent inte kunde införskaffas på Labb Elektronik (en regulator gav upp när chassit blev jordat - skruven som höll fast den var inte tillräckligt isolerad) fortsatte jag på detta bygge i stället. Det som nu gjordes var att borra för kontakterna på baksidan och montera dessa.

Bild

Det som ses är är en joystick-port, en IEC-kontakt och en tangentbordskontakt (AT-typ), därefter hörlursuttag, strömanslutning och on/off-switch. Att det blev AT för tangentbordet beror helt enkelt på att Labb Elektronik inte hade chassimonterade mini-DIN av rätt sort. PS2 går att fixa med adapter som man så vill.

Därefter gav jag mig på själva DTV'n eftersom det är moderkortet i denna som är av intresse. Resten lär nog hamna i skräpkorgen.

Bild
Många bitar den består av...

Bild
Bild
Som man kan se så är kortet tydligt märkt med vart de olika signalerna finns tillgängliga.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Nu har det gått 8månader av tystnad, har det hänt nånting med detta projektet eller har det somnat in förgått?.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Han meckar ju mini itx burkarna nu, Fagge.
Skriv svar